گواهینامه رانندگی

فوری/سن دریافت گواهینامه تغییر کرد | شرایط جدید دریافت گواهینامه اعلام شد

آخرین اخبار مربوط به گواهینامه رانندگی را در سرگرمی روز بخوانید.

کدخبر : 18838
سایت سرگرمی روز :

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا گفت :با مصوبه جدید هیات وزیران، گواهینامه موتورسیکلت به ۴ نوع تفکیک شده است که البته این آئین نامه برابر مصوبه هیأت وزیران یک سال پس از تصویب یعنی در زمستان ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد، که در این مدت پلیس راهور و سایر سازمان‌ها ملزم هستند که زیر ساخت‌های لازم را برای اجرایی شدن آماده کنند.

او در ادامه گفت: این ۴ نوع گواهینامه موتورسیکلت شامل «الف میم»، «الف ۲»، «الف ۲» و «الف» است.

او اظهار داشت: برای دریافت گواهینامه «الف میم» و «الف ۱» متقاضیانی که بخواهند این ۲ نوع را دریافت کنند با حداقل ۱۶سال سن می‌توانند ثبت نام و در آزمون شرکت کنند که البته شرط آن طی کردن دوره‌های آموزش عملی و ارائه گواهی سلامت جسمی و روحی و روانی است و مختص موتور سیکلت‌های سبک است و همچنین در آئین نامه تفکیک شده که برای چه موتورسیکلت‌هایی، متقاضی می‌تواند از این ۲ نوع گواهینامه استفاده کند.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: برای گواهینامه «الف ۲» حداقل سن همان ۱۸ سال است که در حال حاضر اجرا می شود و مشابه همین وضعیت متقاضیان می‌توانند با داشتن سن ۱۸ سال ثبت نام کنند.

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی پایه ۳ در سال جدید ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۶ میلیون تومان رسید. این خبر که بتازگی توسط خبرگزاری های داخلی منتشر شده ، واکنش‌ها و انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با تایید این خبر اعلام کرد که هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی توسط سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولید کنندگان تعیین می ‌شود.

 وی افزود: این سازمان که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، پس از تعیین هزینه، آن را به پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ می ‌کند.

 وی افزود: این سازمان که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، پس از تعیین هزینه، آن را به پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ می ‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در ادامه تاکید کرد که پلیس و آموزشگاه‌های رانندگی مجاز به دریافت هیچ مبلغی بیش از نرخ تعیین شده از متقاضیان نیستند.

افزایش ۵۰ درصدی هزینه اخذ گواهینامه رانندگی پایه ۳ با انتقاد بسیاری از مردم و متقاضیان گواهینامه روبرو شده است. برخی معتقدند که این افزایش قیمت، دریافت گواهینامه را برای بسیاری از افراد، به خصوص اقشار کم ‌درآمد، دشوارتر خواهد کرد.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان نیز هشدار داده‌اند که افزایش هزینه اخذ گواهینامه رانندگی می ‌تواند منجر به کاهش مراجعه افراد برای دریافت گواهینامه و در نتیجه افزایش تعداد رانندگان فاقد گواهینامه شود. این امر می ‌تواند خطرات و عواقب جانی و مالی متعددی را به همراه داشته باشد.

دریافت گواهینامه بین المللی به افرادی پیشنهاد می‌شود که مدام در حال رفت و آمد به کشورهای دیگر هستند. اگر این سفر به صورت جمعی انجام شود، با اجاره خودرو، گردشگران شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل و نقل با تاکسی، مترو و اتوبوس خواهند بود.

این گزارش به بررسی شرایط دریافت گواهینامه بین المللی و هزینه‌های مربوط به آن ‌پرداخته است.

با گواهینامه بین المللی در چه کشورهایی می‌توان رانندگی کرد؟

با توجه به ترجمه مدرک گواهینامه بین المللی به زبان‌های مختلف دنیا از جمله انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، استفاده از آن در 196 کشور عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی میسر است. با ترجمه گواهینامه ایرانی می‌توان به مدت شش ماه در کشورهای مقصد رانندگی کرد، اما پس از گذراندن این مدت، ارائه گواهینامه بین المللی برای رانندگی الزامی است.

برای دریافت این مدرک بین‌ المللی می‌توان به دو شیوه حضوری و اینترنتی اقدام کرد. برخلاف باور عموم، این روند توسط پلیس +10 پیگیری نمی‌شود و تحت نظارت کامل سازمان جهانی اتومبیل‌رانی انجام می‌شود.

به دو شیوه حضوری و آنلاین می‌توان برای دریافت این مدرک اقدام کرد. در شیوه درخواست حضوری می‌توان به نمایندگی‌های سازمان جهانی اتومبیل‌رانی در سراسر کشور به عنوان نماینده رسمی این نهاد مراجعه کرد که لیست این نمایندگی‌ها در وبسایت https://gis.taci.ir/webforms/fa/general قابل مشاهده است. این گزینه به افرادی پیشنهاد می‌شود که فوریت زمانی دارند؛ چرا که بلافاصله پس از ثبت درخواست می‌توانند مدرک مورد نظر را ظرف یک ساعت دریافت ‌کنند.

در صورتی که فرد از لحاظ زمانی دچار چالش نباشد، می‌تواند با مراجعه به سامانه صدور آنلاین این مدرک بین‌ المللی به نشانی اینترنتی https://www.taci.ir و بارگذاری اسکن باکیفیت از اصل مدارک مورد نیاز، این مدرک را در کمتر از هفت روز کاری در مقابل منزل خود تحویل بگیرد. البته این نکته را باید در نظر داشت که شیوه غیرحضوری صرفا برای صدور گواهینامه بین المللی یک ساله است.

برای دریافت این مدرک بین ‌المللی می‌بایست اصل گواهینامه رانندگی ایرانی با اعتبار حداقل یک سال و سه ماه یا سه سال، به ترتیب جهت دریافت گواهینامه بین المللی یک ساله و سه ساله ارائه شود. داشتن یک قطعه عکس تمام رخ 3×4، اصل یا کپی صفحه نخست گذرنامه و تکمیل فرم درخواست برای دریافت این مدرک لازم است. فرم این درخواست در دو بخش فارسی و انگلیسی تنظیم شده و برای پرکردن آن به دانش حداقلی زبان انگلیسی نیاز است. این گواهینامه بین المللی فقط به فرد متقاضی یا اقوام درجه یک او داده می‌شود.

طبق تعرفه اعلامی در سال  1403، هزینه درخواست گواهینامه بین المللی یک ساله خودرو، 430 هزار تومان و هزینه درخواست گواهینامه بین المللی یک ساله خودرو و موتور 460 هزار تومان در نظر گرفته شده است و چنانچه گردشگران، متقاضی دریافت گواهینامه بین المللی خودرو با اعتبار سه ساله باشند، این مبلغ به یک میلیون و 213 هزار تومان و سه ساله خودرو و موتور یک میلیون و 320 هزارتومان افزایش خواهد یافت. این گواهینامه برای هرنوع خودرو و موتور در کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی قابل استفاده است. باید توجه داشت که درخواست تمدید این مدرک امکان‌پذیر نیست و پس از پایان اعتبار، ‌باید دوباره برای دریافت این مدرک اقدام کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: