گواهینامه رانندگی | گواهینامه

فوری / اطلاعیه مهم دولت درباره گواهینامه | دارندگان گواهینامه رانندگی گوش به زنگ باشند

رانندگی با وسایل نقلیه عمومی دارای مدت زمان مجازی در طول روز است و در صورتی که راننده بیش از زمان مجاز رانندگی کند، ۴۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

کدخبر : 21001
سایت سرگرمی روز :

از ۲۳ تیرماه مبالغ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی که از سال ۹۶ تاکنون تغییر نکرده بود، با ابلاغ سرپرست وقت نهاد ریاست جمهوری، افزایش پیدا کرد و از این تاریخ به بعد تخلفات رانندگی با نرخ‌های جدید جریمه می‌شود. 

بر اساس قانون، هر راننده وسیله نقلیه عمومی، می‌تواند تنها ۹ ساعت در طول شبانه روز رانندگی کند. به همین دلیل برای مسافت های طولانی، حتما باید از کمک راننده استفاده شود. بر اساس جدول جدید جرائم رانندگی، تخلف «رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز» در تمام کلان شهرها، شهرها و روستاها ۴۰۰ هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت.

خستگی و خواب‌آلودگی راننده یکی از عمده‌ترین دلایل وقوع تصادفات رانندگی است و از این رو پلیس همواره به رانندگان توصیه می‌کند که در حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنند.

به گفته پلیس، استفاده از تلفن همراه، خوردن، آشامیدن و ... باعث حواس پرتی راننده می شود و در نتیجه عدم توجه کافی به جلو می‌تواند باعث تصادف شود، عاملی که علت وقوع درصد قابل توجهی از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس تخلف «خوردن، آشامیدن و امثال آن حین رانندگی» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و سایر شهرها  ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.در روستاها نیز این تخلف، ۳۰ هزار تومان جریمه دارد.  در گذشته این تخلف، تنها ۲۰ هزار تومان جریمه داشت.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: بر اساس آیین‌نامه تعیین سقف بیمه شخص ثالث در صورت نداشتن معاینه فنی وسیله نقلیه‌ای پنج درصد به قیمت پایه بیمه‌ آنها افزوده می‌شود اما برغم گذشت هفت سال توجه‌ای به این موضوع نشده است.

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی روز شنبه با بیان اینکه بحث بیمه، یکی از موارد قانونی است که تاکنون اجرایی نشده است، به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: رقم‌هایی که چه بیمه شخص ثالث و چه بیمه بدنه خودرو مشخص می‌کنند، بر اساس ریسک تصادفات خودرو است و معاینه فنی یکی از مواردی که ریسک تصادفات خودرو را کاهش می‌دهد.

وی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه تعیین سقف بیمه شخص ثالث در صورت نداشتن معاینه فنی وسیله نقلیه‌ای پنج درصد به قیمت پایه بیمه‌ آنها افزوده می‌شود که اما متاسفانه علی‌رغم گذشت هفت سال توجه‌ای به این موضوع نشده است.

میرزایی قمی با اعلام اینکه با تخصیص کد تخلف به دوربین های راهنمایی و رانندگی کلیه تخلفات قابل اعمال قانون است، افزود: بحث استعلام سامانه سیمفا موضوعی است که موجب محدودیت در سقف تعداد جرایم و اعمال قانون برای تخلفات شده و در واقع دوربین‌های پلاک عکس را ثبت می‌کنند و بر اساس شماره وی آی ان (VIN) این استعلام گرفته می‌شود که آیا معاینه فنی دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: متاسفانه برای شهر تهران سقف و محدودیت استعلام تعیین کرده‌اند؛ بطور مثال استعلام روزانه تا حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه اعم از خودرو، موتورسیکلت و در واقع همه وسایل نقلیه وجود دارد اما عملا استعلام حدود ۳۰۰ هزار دستگاه بیشتر نیست.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران اضافه کرد: در این زمینه بحث‌های مالی وجود دارد که اگر میزان استعلام‌ها فراتر از این باشد باید هزینه‌ای پرداخت شود؛ در واقع شهرداری تهران به ازای هر تراکنش استعلام VIN باید مبلغی را پرداخت کند.

میرزایی‌قمی یادآور شد: در این زمینه همچنین شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران و فاوا بدنبال خرید دوربین‌های جدید و تعویض قطعه و تجهیز دوربین‌های قدیمی است.

«استعمال دخانیات حین رانندگی» جزو تخلفات راهنمایی و رانندگی محسوب شده و ۶۰ هزار تومان جریمه درپی دارد.

بر اساس ابلاغ محمد مخبر، سرپرست وقت ریاست جمهوری، از تاریخ ۲۳ تیرماه سال جاری، میزان مبالغ جرائم رانندگی پس از سال‌ها افزایش یافت و کارشناسان تصادفات امیدوارند این مبالغ جدید، باعث کاهش قربانیان تصادفات و نیز افزایش نظم ترافیکی شود.

سیگار کشیدن در پشت فرمان از جمله تخلفات رایجی است که منجر به حواس‌پرتی رانندگان می‌شود و در موارد متعددی نیز مشاهده شده که افتادن سوخته سیگار در خودرو یا تمرکز برای روشن کردن آن سبب حواس پرتی راننده و بروز تصادفات جرحی و خسارتی شده است، از این رو قانون‌گذار برای آن جریمه در نظر گرفته است.

برابر نرخ‌های جدید جرائم راهنمایی و رانندگی، برای تخلف «استعمال دخانیات حین رانندگی» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و سایر شهرها ۶۰ هزار تومان جریمه پیش بینی شده است.  همچنین در سایر شهرها جریمه این تخلف، ۳۰ هزار تومان جریمه دارد.

بر اساس اعلام پلیس، اگر مشخص شود دخانیات مصرف شده از نوع مواد روان گردان یا افیونی نظیر گل، حشیش و ... است؛ در تمام شهرها این تخلف با کد جریمه دیگری که با عنوان رانندگی تحت تاثیر مصرف موادمخدر درنظر گرفته شده است، با جریمه  یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی و توقیف خودرو همراه خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: