اطلاعیه مهم برای افرادیکه به دنبال دریافت گواهینامه یا تمدید آن هستند

در حالی که هزینه اخذ گواهینامه موتورسیکلت در طرح دریافت یک‌روزه گواهینامه موتور در سال گذشته، ۳۲۰هزار تومان بود اما امسال این هزینه به مبلغ ۸۰۵ هزار تومان افزایش یافته است!

کدخبر : 22092
سایت سرگرمی روز :

  پلیس راهور از سال گذشته طرح "صدور گواهینامه یک‌روزه موتورسیکلت" را پس از وقفه‌ای بیش از 10 سال، مجدداً از سر گرفت.

این طرح با هدف تسهیل دریافت گواهینامه برای علاقه‌مندان به رانندگی موتورسیکلت اجرا شد. متقاضیان در این طرح می‌توانند گواهینامه خود را در یک روز پس از ثبت‌نام و پرداخت هزینه و انجام معاینات پزشکی دریافت کنند. این طرح به‌دلیل سرعت بالا و کاهش بروکراسی مورد استقبال قرار گرفته است.

سال قبل رؤسای پلیس راهور اعلام کردند هزینه ثبت‌نام در طرح گواهینامه موتورسیکلت کاهش 50درصدی داشته و رقمی حدود 320 هزار تومان است و این تصمیم برای ترغیب کردن موتورسواران به دریافت گواهینامه موتور گرفته شده است.

اما در سال جاری مشخص شد که هزینه ثبت‌نام در طرح دریافت یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت از 320 هزار تومان در سال 1402 با افزایش حدود 300درصدی به رقم 805 هزار تومان افزایش یافته است!!

از حدود 10 سال پیش و پس از آنکه صدور گواهینامه موتورسیکلت به آموزشگاه‌های بخش خصوصی سپرده شد و عملاً امکان دریافت گواهینامه یک‌روزه با این تصمیم پلیس از میان رفت، تعداد جمعیت موتورسواران فاقد گواهینامه، افزایش شدید و تصاعدی را به خود دید به‌گونه‌ای که طبق آخرین آمار، در زمان حاضر در کشورمان حدود 12 میلیون موتورسیکلت وجود دارد اما تنها 6 میلیون نفر از موتورسیکلت‌سواران دارای گواهینامه هستند!

این به این معناست که حدود 50 درصد موتورسیکلت‌سواران در کشورمان بدون گواهینامه در حال تردد هستند که این مسئله می‌تواند خطرات جانی و مالی بسیاری برای خودشان و دیگران به‌همراه داشته باشد؛ در شهر تهران به‌تنهایی حدود 4.3 میلیون موتورسیکلت وجود دارد که سهم بالایی از تصادفات را موتورسواران به خود اختصاص داده‌اند.

معاون فناوری اطلاعات دادگستری تهران گفت: ارجاع مکانیزه پرونده‌های ارسالی از اداره ترخیص خودرو به شورای حل اختلاف با موضوع رانندگی بدون گواهینامه امکان‌پذیر شد.

سید محمد شفیعی معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان تهران اظهار کرد: برای اولین بار در سطح کشور ثبت پرونده‌های رانندگی بدون پروانه از ستاد ترخیص خودرو به شورای حل اختلاف به صورت مکانیزه در استان تهران امکان‌پذیر شد.

فاطمه امین زاده مدیر امور سامانه‌ها و دادرسی الکترونیکی دادگستری استان تهران نیز در تکمیل این گزارش با اشاره به اجرای دستور رئیس کل دادگستری استان تهران، مبنی بر ثبت، ارجاع و رسیدگی مکانیزه پرونده‌ها با موضوع رانندگی بدون پروانه رسمی گفت: با برگزاری جلسات متعدد و اعزام کارشناسان به ستاد ترخیص خودرو و همکاری فناوری اطلاعات فراجا در تیرماه ۱۴۰۳ این امر محقق و ارسال و ارجاع مکانیزه پرونده‌های فوق میسر شد.

مدیر امور سامانه‌ها و دادرسی الکترونیکی دادگستری استان تهران گفت: با رفع کامل نواقص فنی، شرایط ثبت و ارجاع و ارسال مکانیزه کاملاً فراهم و حتی امکان ارسال مکانیزه به مجتمع قضائی ویژه اطفال نیز فراهم شده است.

وی همچنین افزود: از مزایای این اقدام می‌توان به جلوگیری از جعل اوراق ارسالی برای حوزه‌های قضائی، افزایش تسریع در رویه ثبت و ارسال پرونده، افزایش تعداد پرونده تمام الکترونیک، عدم دسترسی پرونده به کارچاق‌کن‌ها در اطراف ستاد ترخیص خودرو، جلوگیری از مفقودی اوراق و تحمیل هزینه‌های مجدد، تسریع در امور ارباب رجوع اشاره کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قشم از صدور یکهزار و ۹ فقره گواهینامه رانندگی اولی (پایه سوم) در نیمه اول امسال در این جزیره خبر داد.

سرگرد مهدی رسول زاده اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری پنج هزار و ۲۳۸ فقره گواهینامه صادر شده است که از این تعداد یکهزار و ۹ فقره، جدیدالصدور و ۲ هزار و ۹۳۸ فقره نیز تعویضی و المثنی بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین ۴۰۵ فقره گواهینامه پایه دوم جدید و ۸۸۶ فقره گواهینامه موتورسیکلت از سوی پلیس راهور در شهرستان مرزی قشم صادر شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قشم توضیح داد: آموزش این رانندگان بر عهده سه آموزشگاه راهنمایی و رانندگی در سطح این شهرستان است که آموزش‌های مرتبط را به‌ صورت عملی و تئوری ارائه می‌دهند.

سرگرد رسول زاده اضافه کرد: ۳۸ مربی شامل ۲۴ مربی مرد و ۱۴ مربی زن در سه آموزشگاه راهنمایی و رانندگی جزیره قشم مشغول به فعالیت هستند که نقش مهمی در آشنایی رانندگان جدید با قوانین و مقررات و فرهنگ رانندگی را بر عهده دارند.

وی گفت: برای افرادی که گواهینامه پایه سوم اخذ می کنند در سال اول شرایط و محدودیت‌هایی تعیین شده و در صورت رعایت آنها از سوی دارندگان گواهینامه آنان تا سقف ۱۰ سال اعتبار دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قشم افزود: برای رانندگان اولی که گواهینامه دریافت می کنند محدودیت هایی از جمله عدم رانندگی به تنهایی تا سه ماه پس از دریافت گواهینامه و حضور یک راننده دارنده گواهینامه که مشمول محدودیت‌های یادشده نباشد، ضروری است.

وی بیان کرد: مرتکب نشدن تخلفات حادثه ساز (دارای نمره منفی موضوع جدول ماده هفت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی)، عدم رانندگی از ساعت ۲۴ تا پنج صبح، ممنوعیت رانندگی در معابر برون شهری و رانندگی حداکثر تا شعاع ۲۵ کیلومتری شهرها از جمله محدودیت های دیگر رانندگان دارنده گواهینامه اولی است.

سرگرد رسول زاده تاکید کرد: کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی با آموزش و فرهنگ سازی میسر می شود.

وی تصریح کرد: کاهش تخلفات بی شک از آمار تصادفات جاده ای و ترافیکی نیز خواهد کاست و این امر خود گامی در جهت تحقق جامعه ایمن تلقی می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: