دارندگان گواهینامه رانندگی بخوانند | تصمیم جدید دولت برای گواهینامه داران
رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص ثبت تخلف جریمههای رانندگی به شیوهای جدید توضیح داد.
سردار سیدتیمور حسینی در این باره اظهار کرد: یکی از گلهمندیهایی که معمولا از سوی مردم اعلام میشد، خطا و اشتباهاتی بود که در ارتباط با نوشتن جریمه اتفاق میافتاد؛ این خطا میتواند در ثبت تخلف توسط سامانههای هوشمند یا خطا در ثبت تخلف به وسیله اخطاریهنویسها باشد. در ارتباط با سامانههای هوشمند پیگیری ما این است که هم در مجموعه معابر شهری توسط شهرداریها و هم در طول محورهای مواصلاتی از طرف سازمان راهداری نسبت به بهروزرسانی مدام و مستمر سامانه و رفع ایرادات آنها اقدامات لازم صورت گیرد.
وی افزود: فارغ از اتفاقاتی که از جنس دست کاری در ارقام پلاک توسط برخیها صورت میگیرد، اشتباهاتی هم توسط عوامل اخطاریهنویس وجود داشت یا با اعتراضاتی مواجه بودیم که بررسیِ به جا بودن این اعتراض سخت بود؛ از همین رو، از اول آذرماه برنامهای را در دست اقدام و اجرا قرار دادیم تا عوامل اخطاریهنویس موظف شوند زمان صدور یک قبض جریمه، حتما از پلاک آن وسیله نقلیه اعم از سواری یا وسیله نقلیه سنگین یا موتور سیکلت عکس بگیرند و این عکس همراه با عکس جریمه روی سرور اجرایی بنشیند.
رئیس پلیس راهور فراجا یادآور شد: این موضوع دو نفع رسیدگی در اختیار پلیس قرار میدهد؛ مأمور باتوجه به عکسی که از ارقام پلاک میگیرد دقت لازم را در ثبت تخلف انجام میدهد. امید است در بحث ثبت جریمهها توسط اخطاریه نویسها، خطاها را به حداقل ممکن رسانده و در مورد سامانهها نیز همین وضعیت را داشته باشیم تا با اعتراض نسبت به جریمههای اشتباه و خطا در ثبت تخلف مواجه نباشیم.
دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه (افت قیمت خودرو) برای اجرا به شرکتهای بیمه فعال در رشته شخص ثالث ابلاغ شد.
بر مبنای دستورالعمل یاد شده که در ۱۳ ماده و ۶ تبصره تدوین شده، کاهش ارزش معاملاتی وسیله نقلیه که به دلیل واردشدن خسارت به قطعات وسیله نقلیه ناشی از حادثه موضوع این دستورالعمل، ایجاد شده از سوی شرکت بیمه محاسبه و پرداخت خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در دستورالعمل ابلاغی، مولفههای ضریب تصادف، ضریب سن وسیله نقلیه، خسارات جزئی، خسارات متوسط و شدید، لحاظ شده است.
در فصل دوم این مصوبه، موسسات بیمهای، ارزیاب مستقل خسارت، کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه موظف شدهاند همزمان با ارزیابی و تعیین خسارتهای مالی وارد شده به وسیله نقلیه، کسر قیمت آن را بر اساس قانون و مصوبات موجود محاسبه کنند.
شایانذکر است در فرمول محاسبه افت قیمت خودرو، ارزش وسیله نقلیه، حداکثر معادل گرانترین خودرو متعارف است و در خصوص وسایل نقلیهای که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش معاملاتی بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر موسسه بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه، کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه لحاظ میشود.
در این ابلاغیه علاوه بر خودروهای با سن بیش از 10 سال، برخی از قطعات خودرو نیز از پرداخت افت قیمت خودرو مستثنی شدهاند که در جدول مشخصی به شرکتهای بیمه و ذینفعان دیگر اعلام شده است.
این مصوبه بهخاطر الزام موجود در مصوبه خردادماه دولت، بدون لحاظ هر گونه حق بیمهای به شرکتهای بیمه ابلاغ شده و پیگیریها برای رفع این اشکال و نقیصه اساسی در مصوبه دولت گذشته از سوی بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد در جریان است.
بیمه مرکزی در بخشنامه ای به شرکت های بیمه ابلاغ کرد که جرایم بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری به مناسبت روز بیمه بخشیده شود.
سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی گفت: آیا میدانستید تردد موتورسیکلت، دوچرخه، موتورگازی و... در روز های بارانی و در معابر لغزنده ممنوع است؟
وی افزود: ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی رانندگی به صراحت قید میکند که در روزهای بارانی تردد موتورسیکلت و دوچرخه، موتورگازی و وسایل نقلیه ای که از ایمنی کمتری برخوردار هستند و هیچگونه تکیه گاهی ندارند در معابر لغزنده ممنوع است و اگر در این مواقع تردد باعث تصادف شود مقصر اصلی حادثه خود راکبان موتورسیکلت و دوچرخه ها هستند و بیمه هیچ حمایتی از آنها نخواهد کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: زمانی که بارش باران و برف در شهر داریم، جنس تصادفات رانندگی نیز متفاوتتر از دیگر روزها میشود؛ معمولا در شش ماهه دوم سال حوادث رانندگی متفاوت از نیمه اول سال رخ میدهد و این موضوع به این دلیل است که هنگام بارندگی، اصطکاک بین لاستیک خودرو و سطح معابر کاهش مییابد و کنترل خودرو سختتر میشود. این شرایط بویژه در پیچها و مسیرهای سراشیبی خطرناکتر است؛ زیرا با کاهش اصطکاک احتمال سر خوردن خودرو افزایش مییابد. به طور مثال بزرگراههای شمال به جنوب به دلیل جغرافیای شهری پایتخت مانند بزرگراه امام علی (ع)، یادگار امام (ره) و بزرگراه شهید باکری، شهید صیاد شیرازی و غیره جزو معابری هستند که در روزهای بارندگی و لغزندگی معابر در صورت سرعت بالای رانندگان و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه و در صورت نقص سیستم فنی ترمز، محلی برای تصادفات سهمگین و جبرانناپذیر هستند.