کادیلا آماده عرضه شد | معرفی خودرو ال 90 ایرانی با مشخصات فنی
ال ۹۰ ایرانی یا همان P ۹۰ که با نام کادیلا نیز شناخته میشود، بالاخره روی خط تولید پارسخودرو رفت. این خودرو پس از تولید اولیه و انجام آزمایشهای نهایی، به صورت انبوه روانه بازار میشود.
بر اساس اعلام مدیرعامل پارسخودرو، خودروی کادیلا (P ۹۰) یا همان آل ۹۰ ایرانی تا پایان امسال روانه بازار میشود. عبداله سلطانی ثانی با اعلام این مطلب، از برنامه این شرکت برای تولید نسخه برقی خودرو P ۹۰ نیز خبر داد و افزود: تولید نسخه برقی خودرو کادیلا (P ۹۰) از برنامههای شرکت پارسخودرو در راستای توسعه سبد محصولات برقی است.
کادیلا در ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ برای نخستین بار معرفی شد. کادیلا در اصل همان خودروی محبوب تندر ۹۰ است که سایپا تصمیم گرفت آن را ایرانیزه کرده و با نام کادیلا وارد بازار کند. این خودرو ابتدا P ۹۰ نام داشت، اما سرانجام نام نهایی کادیلا برای آن انتخاب شد.
طراحی نمای جلویی کادیلا یا همان P ۹۰ محافظهکارانه و مدرن به نظر میرسد و از آن طراحی کسلکننده و حوصله سر بر آل ۹۰ خارج شده است. قسمت پایینی سپر، اسپرت طراحی شده که بهصورت کلی با فرم ساده بدنه هماهنگی ندارد.
طراحی نمای کناری بهجز اضافه شدن ادوات کوچک روی گلگیر، تغییری نداشته است. نمای پشتی خودرو هم مدرن طراحی شده و شکل و فرم آن ما را به یاد محصولات فعلی رنو میاندازد. در مجموع طراحی بیرونی کادیلا، مدرن و محافظهکارانه و در عین حال متناقض با بدنه ساده آن است.
طراحی داخلی خودرو شبیه به همان آل ۹۰ و ساندرو بوده و بهجز اضافه شدن برخی امکانات مانند نمایشگر اطلاعات-سرگرمی و کیلومتر شمار جدید، تغییر دیگری نداشته است.
پیشرانه ME ۱۶ که در اصل همان پیشرانه تیوفایو پلاس است در این خودرو حضور دارد. این یعنی قلب تپنده پژو در سینهٔ یک رنو! نام اصلی این پیشرانه EC ۵ بوده که در محصولات گروه پژو سیتروئن (پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C ۳)، تارا، رانا پلاس و ۲۰۷ به کار گرفته شده است.
به این ترتیب یک پیشرانه ۳ اسم پیدا میکند: EC ۵ (پژو سیتروئن)، TU ۵+ (ایرانخودرو) و ME ۱۶ (سایپا). خروجی این پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر، ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتونمتر گشتاور است. از قرار معلوم گیربکس ۵ سرعته دستی با نام ۵ F ۱۸ PE در شاهین هم به کار رفته، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را بر عهده دارد. نسخه اتوماتیک کادیلا با گیربکس DAE معرفی خواهد شد.
موتور استفاده شده در این خودرو بر پایه موتور K4M النود ساخته شده و راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از النود است. این موتور 115 اسب بخار با 147 نیوتون متر تولید می کند.
خودروی رونمایی شده توسط گروه خودروسازی سایپا نسخه اولیه این محصول است و هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو منتشر نشده است.
رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز در مراسم افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از محصولات مرتبط، با اشاره به تولید محصولات جدید در صنعت خودروی کشور، گفت: امسال ۹۹ محصول جدید عرضه میشود که یکی از این محصولات ساندرو ایرانی خواهد بود که البته نام آن هنوز مشخص نشده است.
فاطمیامین اظهار داشت این محصول در مسیر سفارش قطعات استاندارد و تولید است و علاوه بر این که در ایران تولید خواهد شد توافقات اولیه برای تولید این محصول در روسیه نیز انجام شده است.
به همین بهانه نگاهی به فهرست تجهیزات محصول P90 انداختهایم تا ببینیم این خودرو به نسبت تندر ۹۰ چه پیشرفتی داشته است؟
شاید صحبت راجع به آپشن آن هم برای خودرو اقتصادی صحبت خنده داری باشد! اما بالاخره امکانات ایمنی و رفاهی این روزها برای خیلی از خریداران مهم است.
ال نود یکی از سادهترین خودروهای مونتاژی ایران است که در بحث تجهیزات به امکانات پایه همچون: دو کیسه هوا راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، ایموبلایزر، شیشههای برقی، آینه برقی گرمکن دار، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع چراغ جلو از داخل کابین، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی و سیستم پخش MP3 با USB و AUX مجهز است که در دوران خود شاید با اندکی ارفاق امتیاز مناسبی را دریافت میکرد اما این سطح از تجهیزات آن هم برای سال ۲۰۲۴ میلادی اندکی کم است!
با نگاهی به فهرست تجهیزات جدیدترین سدان تولیدی پارسخودرو، امکانات مناسبی به چشم میخورد.
در بحث امکانات ایمنی، این خودرو علاوه بر بدنه با استحکام بالا، به کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی ترمز، چراغ ترمز اضطراری و دزدگیر دربهای جانبی مجهز شده تا از جان سرنشینان محافظت کند.
در بحث تجهیزات رفاهی هم این خودرو بهتر از برادر بزرگتر خود یعنی النود عمل کرده و به امکانات مناسبی همچون: مالتی مدیا ۷ اینچی لمسی با رهیاب آفلاین، سنسور نور و باران، دوربین و سنسور پارک عقب، دی لایت، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، سیستم کنترل فشار باد تایرها، آنتن کوسهای، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی و راهنمادار، کامپیوتر سفری، چراغ همراهی تا درب منزل، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، فرمان برقی با غربیلک D-TYPE و شیشههای دودی عقب تجهیز شده تا اندکی از حس بی روح خودروهای اقتصادی بکاهد و بتواند خریداران را از خود راضی نگه دارد.
بیشترین نقطهنظر خریداران و مالکان خودرو ال ۹۰، بر روی آپشن ها و امکانات این خودرو بود و همراه این مسأله از آنان و سایر صاحبنظران صنعت خودرو شنیده می شد که نقطه قوت خودرو ال ۹۰ که مورد استقبال گسترده در بازار ایران قرار گرفته، کیفیت مونتاژ آن و همچنین برخورداری از پیشرانه و نیرومحرکه راضیکننده است اگرنه خودرو مذکور از نظر برخورداری از امکانات رفاهی، در سطح مطلوبی در میان سایر محصولات تولیدی داخل قرار نداشت.
اما در مجموع با توجه به سطح امکانات پایین تندر ۹۰ و تلاش شرکت پارسخودرو برای به روزتر کردن سطح امکانات این خودرو در نمونه ایرانیزه، میتوان گفت که این خودرو در بحث تجهیزات از تندر ۹۰ در سطح بالاتری قرار دارد.
این در حالی است که اگر محدودیتهای شرکتهای تولیدکننده از جمله پارسخودرو، در تأمین امکانات و آپشن ها به دلیل تحریم و مشکلات نقل و انتقال بانکی و همچنین تامین مالی وجود نداشت، چه بسا خودرو P90 از امکانات و اپشن های بیشتر و متنوعتری هم برخوردار بود.
طبیعتاً با توجه به این که عمده آپشن های موجود در مارکت کشور که مشتریان و خریداران خودروها، به صورت آزاد در بازار خریداری و بر روی خودروها نصب میکنند وارداتی است، تأمین، خرید و نصب لیست آپشن های یادشده خودرو P90 از بازار آزاد، مشمول هزینههای سنگینی برای مالکان خودروها خواهد بود و اقدام شرکت پارسخودرو در معرفی محصول جدید خود با بهرهگیری از امکانات فوق را میتوان حرکتی مثبت و روبه جلو تلقی کرد؛ این در حالی است که فراموش نکنیم اگر صنعت خودرو کشور مشمول تحریم و محدودیت نبود، طبعاً پارسخودرو میتوانست با کمک شرکای تجاری همیشگی خود یعنی رنو و نیسان، محصولات متفاوتتری را همچون سالیان دهههای گذشته به تولید انبوه رسانده و به بازار عرضه کند.