P۹۰ آماده عرضه شد | معرفی خودرو ال ۹۰ ایرانی با مشخصات فنی
چندیست سایپا با همکاری پارس خودرو قصد دارد نسخه ایرانیزه ال ۹۰ را به بازار عرضه کند؛ خودردیی که تحت عنوان P۹۰ شناخته می شود و نسبت به ال ۹۰، طراحی بهروزتر و صد البته امکانات بیشتری را از نظر ایمنی و رفاهی ارائه می کند. اکنون این خودرو در حال انجام تست های فنی با پلاک گذر رؤیت شده است که نشان از عرضه قریب الوقوع آن دارد.
پی ۹۰ در اصل همان لوگان رنو و داچیا است که شاکله کلی آن خودروها با چاشنی فیس لیفت همراه شده است. در نمای جلو شاهد تغییر مجموعه سپر، کاپوت، چراغ ها و جلوپنجره هستیم. تغییرات بخش عقب خودرو نیز تقریباً همینقدر گسترده بوده و برای طراحی چراغ های عقب به نظر می رسد طراحان نگاهی به محصولات جدید رنو نیز داشته اند، اما در نمای کناری و خصوصا بخش درها و ستون ها دقیقاً همان L۹۰ را شاهد هستیم. مهندسان پارس خودرو می گویند که برای اخذ مجوز استانداردهای جدید، در کنار فیس لیفت ظاهری انجامشده بر روی اتاق تندر ۹۰ به سراغ تقویت سازه این خودرو رفته اند و بخش کف خودرو به صورت عرضی برای تصادف های جانبی تقویت شده است.
کابین خودرو از ساندرو به عاریت گرفته شده است، با این تفاوت که غربیلک فرمان مشابه سهند و اطلس بوده و کلاستر نیز ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است. یک مانیتور هم در پنل مرکزی داشبورد، جانمایی شده است. سدان P۹۰ در بحث امکانات به مواردی همچون مانیتور، کلاستر نیمه دیجیتال، سیستم کنترل پایداری و کشش، شیشه های برقی، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و… اشاره کرد.
سدان پروژه P۹۰ پارس خودرو به پیشرانه ME۱۶ سایپا و مگا موتور مجهز است. این پیشرانه نمونه ایرانیزه EC۵ گروه PSA یا همان TU۵+ ایران خودرو است که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسیده است و امروز در کارخانه مگا موتور تولید می شود.
پیشرانه P۹۰ پارس خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید می شود. این پیشرانه فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی را دارد. نسل جدید دینام ها و پمپ روغن هم برای ME۱۶ استفاده شده است و در نهایت می بینیم که این خودرو قدرت ۱۱۱ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر دارد. همچنین جعبه دنده ۵ سرعته دستی توان را به چرخ های جلوی سدان P۹۰ دنده دستی می رساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT برند DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.
سخن پایانی
در پایان می توان P۹۰ را پروژه ای دانست که سایپا با آن قصد دارد به طور مستقیم به رقابت با سورن پلاس بپردازد و سهم تمام و کمال پژو پارس که نصیب سورن پلاس و ایران خودرو شده است را از چنگشان دربیاورد. باید گفت با توجه به پیشرانه خوب P۹۰ در کنار امکانات معقول و کاربردی، در صورتی که نسخه دنده ای این خودرو با قیمت مناسبی عرضه شود، می توان سهم مناسبی از بازار را برایش متصور شد.
ال نود یکی از سادهترین خودروهای مونتاژی ایران است که در بحث تجهیزات به امکانات پایه همچون: دو کیسه هوا راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، ایموبلایزر، شیشههای برقی، آینه برقی گرمکن دار، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع چراغ جلو از داخل کابین، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی و سیستم پخش MP3 با USB و AUX مجهز است که در دوران خود شاید با اندکی ارفاق امتیاز مناسبی را دریافت میکرد اما این سطح از تجهیزات آن هم برای سال ۲۰۲۴ میلادی اندکی کم است!
با نگاهی به فهرست تجهیزات جدیدترین سدان تولیدی پارسخودرو، امکانات مناسبی به چشم میخورد.
در بحث امکانات ایمنی، این خودرو علاوه بر بدنه با استحکام بالا، به کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی ترمز، چراغ ترمز اضطراری و دزدگیر دربهای جانبی مجهز شده تا از جان سرنشینان محافظت کند.
در بحث تجهیزات رفاهی هم این خودرو بهتر از برادر بزرگتر خود یعنی النود عمل کرده و به امکانات مناسبی همچون: مالتی مدیا ۷ اینچی لمسی با رهیاب آفلاین، سنسور نور و باران، دوربین و سنسور پارک عقب، دی لایت، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، سیستم کنترل فشار باد تایرها، آنتن کوسهای، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی و راهنمادار، کامپیوتر سفری، چراغ همراهی تا درب منزل، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، فرمان برقی با غربیلک D-TYPE و شیشههای دودی عقب تجهیز شده تا اندکی از حس بی روح خودروهای اقتصادی بکاهد و بتواند خریداران را از خود راضی نگه دارد.
بیشترین نقطهنظر خریداران و مالکان خودرو ال ۹۰، بر روی آپشن ها و امکانات این خودرو بود و همراه این مسأله از آنان و سایر صاحبنظران صنعت خودرو شنیده می شد که نقطه قوت خودرو ال ۹۰ که مورد استقبال گسترده در بازار ایران قرار گرفته، کیفیت مونتاژ آن و همچنین برخورداری از پیشرانه و نیرومحرکه راضیکننده است اگرنه خودرو مذکور از نظر برخورداری از امکانات رفاهی، در سطح مطلوبی در میان سایر محصولات تولیدی داخل قرار نداشت.
اما در مجموع با توجه به سطح امکانات پایین تندر ۹۰ و تلاش شرکت پارسخودرو برای به روزتر کردن سطح امکانات این خودرو در نمونه ایرانیزه، میتوان گفت که این خودرو در بحث تجهیزات از تندر ۹۰ در سطح بالاتری قرار دارد.
این در حالی است که اگر محدودیتهای شرکتهای تولیدکننده از جمله پارسخودرو، در تأمین امکانات و آپشن ها به دلیل تحریم و مشکلات نقل و انتقال بانکی و همچنین تامین مالی وجود نداشت، چه بسا خودرو P90 از امکانات و اپشن های بیشتر و متنوعتری هم برخوردار بود.
طبیعتاً با توجه به این که عمده آپشن های موجود در مارکت کشور که مشتریان و خریداران خودروها، به صورت آزاد در بازار خریداری و بر روی خودروها نصب میکنند وارداتی است، تأمین، خرید و نصب لیست آپشن های یادشده خودرو P90 از بازار آزاد، مشمول هزینههای سنگینی برای مالکان خودروها خواهد بود و اقدام شرکت پارسخودرو در معرفی محصول جدید خود با بهرهگیری از امکانات فوق را میتوان حرکتی مثبت و روبه جلو تلقی کرد؛ این در حالی است که فراموش نکنیم اگر صنعت خودرو کشور مشمول تحریم و محدودیت نبود، طبعاً پارسخودرو میتوانست با کمک شرکای تجاری همیشگی خود یعنی رنو و نیسان، محصولات متفاوتتری را همچون سالیان دهههای گذشته به تولید انبوه رسانده و به بازار عرضه کند.