بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بگیران تامین اجتماعی

فوری/دور جدید اعمال متناسب‌سازی حقوق بر روی احکام حقوق بازنشستگان | افزایش دوباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با فرمول جدید

روسای کانون‌های کارگران بازنشسته تامین‌اجتماعی استان‌های سراسر کشور به‌همراه اعضای هیات‌مدیره و بازرسان کانون عالی در دیدار با مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی، اجرای قانون الزام درمان رایگان، پرداخت ۹۸ همت باقی‌مانده بدهی مصوب دولت به سازمان تامین اجتماعی در قانون بودجه سال جاری، پرداخت حق بیمه تکمیلی و بیمه عمر به‌صورت ماهانه، تاکید بر اجرای برنامه هفتم توسعه به‌خصوص در عدم پرداخت بدهی جدید دولت به سازمان تامین اجتماعی و اعمال متناسب‌سازی حقوق بر روی احکام حقوق تاکید و خواستار حل آن شدند.

کدخبر : 26987
سایت سرگرمی روز :

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر ارتقای جایگاه روابط عمومی در تصمیم‌گیری‌های کلان مدیران سازمان گفت: مدیران ارشد باید همکاران روابط عمومی را نزدیکترین و امین‌ترین مشاوران خود ببینند و قبل، حین و بعد از هر تصمیم از مشورت همکاران روابط عمومی برای بررسی ابعاد اجتماعی آن بهره بگیرند.

فرشاد نوروزپور در جلسه‌ با همکاران روابط عمومی استان‌ها که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، با اشاره به تخصص و شایستگی همکاران روابط‌عمومی استان‌ها گفت: همکاران روابط عمومی در استان‌ها از نیروهای کوشا و زحمتکش سازمان هستند که در سال‌های اخیر به پیروی از تغییرات درتکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی و گسترش شبکه‌های اجتماعی، فعالیت این همکاران دستخوش تحولاتی شده است.

وی نگاه سنتی به روابط‌عمومی را با توجه به ورود تکنولوژی‌های جدید مطرود دانست و گفت: روابط‌عمومی صرفا منعکس‌کننده اخبار و تصاویر مدیران بالادستی نیست بلکه مسئولیت شکل دادن به جلوه سازمان و ترمیم و اصلاح افکار عمومی نسبت به رویکردها و فعالیت‌های این سازمان است.

نوروزپور افزود: روابط عمومی در سازمانی که حدود 50 میلیون ذینفع و بیش از 70 هزار نفر نیروی انسانی دارد دیگر با رویکرد سنتی نمی‌تواند پیش برود؛ از این‌رو نیازمند بازتعریف فعالیت‌ها و نحوه مواجهه با افکار عمومی هستیم و از این منظر باید به تکنولوژی‌ها و دستاوردهای جدید در حوزه مرتبط با مقوله ارتباطات و اطلاع‌رسانی مجهز شد.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های همکاران روابط‌عمومی در استان‌ها با تأکید بر تجدید نظر در راهبردها و فعالیت‌های روابط عمومی در دوره اخیر اظهار داشت: اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و صادقانه نکته مهمی است که باید از سوی همکاران مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: قطعاً از جانب همکاران و شرکای اجتماعی دارای نقد هستیم و آنها مطالبات و انتظاراتی از سیستم دارند در برخورد با مسائل آنها باید پاسخگو باشیم و از پاسخگویی هراسی نداشته باشیم که این وظیفه مهم در شاخص‌های ارزیابی همکاران استانی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: حضور موثر و مناسب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استانها و استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی در استان‌ها، شناسایی مسائل ذینفعان و پاسخ به انتقادات، ابهامات و سئوالات آنها از همکاران روابط عمومی انتظار می‌رود.

نوروزپور در ادامه گفت: بازنگری در تولید محتوا در موضوعات و فعالیت‌های سازمان، مقررات و قوانین با مشارکت‌ واحدهای مرتبط از دیگر وظایف همکاران روابط عمومی است که باید با ابزار هنرمندانه و مهارت‌های ارتباطی خود و بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی تولیدات مناسب تهیه شود.

وی افزود: موضوع دیگری که به نظر می‌رسد از سوی روابط عمومی در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته وظایف درون سازمانی روابط عمومی‌ها است. مجموعه ارتباطی و اطلاع‌رسانی علاوه بر وظیفه ارتباطی، تعاملی به مخاطبان بیرون سازمان است باید به مسائل و ارتباطات درون سازمانی  و پاسخگویی به شبهات و  ابهامات همکاران نیز دارای برنامه و راهکار باشد. نیروی انسانی، سرمایه اجتماعی سازمان را تشکیل می‌دهد و زمانی می‌تواند اثرگذار و پیش برنده باشند که حس مشارکت و تعلق سازمانی را در آن‌ها تقویت کنیم. پاسخگویی به مسائل همکاران نیز از دیگر مسئولیت‌های همکاران روابط عمومی محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست هم‌اندیشی با کانون‌های عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور‌‌‌‌‌ که با حضور جمعی از معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، با تاکید بر لزوم همکاری بازنشستگان برای بهبود وضعیت سازمان و رفع برخی چالش‌ها، گفت: بازنشستگان با همکاری و مشارکت در اجرای کامل قوانین و مقررات تأمین اجتماعی می‌توانند به سازمان کمک کنند تا از وضعیت موجود خارج شویم زیرا نیازمند همراهی و تعامل همه‌جانبه‌ای هستیم تا بتوانیم چالش‌‌های موجود را مدیریت کنیم و وضعیت این صندوق بین‌نسلی را بهبود بخشیم.

مصطفی سالاری در این نشست به بررسی وضعیت کنونی سازمان تأمین اجتماعی و چالش‌های آن پرداخت و با اشاره به هزینه‌های سنگین و تعهدات در مقابل منابع درآمدی سازمان، خاطر نشان کرد: ناترازی منابع و مصارف سازمان حاصل شرایطی است که از ریشه‌ها و علت‌های مختلفی دارد که بعضا به دهه‌های گذشته مربوط است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عمده وضعیت فعلی افزایش بی‌رویه تعداد بازنشستگان و کاهش نسبت بیمه‌گذاران به مستمری‌بگیران است، گفت: در گذشته، نسبت بیمه‌گذاران به مستمری‌بگیران 6 به ۱ بود، اما اکنون به دلایل مختلفی این نسبت به کمتر از 3/8 به ۱ رسیده و این موضوع سازمان را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است.

وی با اشاره به برخی مقررات در حوزه فعالیت صندوق تامین اجتماعی بویژه مسئله بازنشستگی زودهنگام و تعداد بالای بازنشستگی‌های پیش از موعد گفت: در بسیاری از کشورها، بازنشستگی بر اساس سن و سنوات بیمه‌گذاری تعیین می‌شود، اما در ایران این موضوع به واسطه تصویب برخی قوانین و مقررات، دستخوش تغییراتی شده و به لحاظ اصول مدیریت صندوق‌های بین‌نسلی، به درستی رعایت نشده است.

وی افزود: بسیاری از افراد با سن کم و حتی زیر 40سالگی بازنشسته می‌شوند و سپس به کارهای دیگر مشغول می‌شوند، در حالی که همچنان مستمری دریافت می‌کنند. این موضوع صندوق تأمین اجتماعی را به شدت تحت فشار قرار داده است.

سالاری با اشاره به موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور و سنوات ارفاقی، تصریح کرد: به واسطه رایزنی‌ها و فشارهای مختلف در طول زمان، امروزه بیش از ۵۰ درصد  بازنشستگان تأمین اجتماعی با سنوات ارفاقی و پیش از موعد بازنشسته شده‌اند. که خارج از قواعد و چارچوب‌های محاسبات بیمه‌ای است و این روند صندوق تأمین اجتماعی را در مسیر نادرستی قرار می‌دهد.

وی افزود: سازمانی که ماهانه حدود 90 هزار میلیارد تومان هزینه دارد اما درآمد آن بسیار کمتر است و اگر این روند ادامه پیدا کند سازمان در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

سالاری همچنین با تاکید بر لزوم دریافت حق بیمه بر اساس مزد واقعی، گفت: باید حق بیمه بر اساس مزد واقعی پرداخت شود. در حال حاضر، برخی کارفرمایان مزد غیرواقعی اعلام می‌کنند و این موضوع به ضرر صندوق است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به معافیت‌ها و سوبسیدهای بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: بر اساس انواع قوانین، مقررات و مصوبات، ماهانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان معافیت و سوبسید بیمه‌ای به بخش‌های مختلف داده می‌شود که بر درآمد سازمان تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: این معافیت‌ها طی سال‌های مختلف بر خلاف محاسبات بیمه‌ای به این سازمان تحمیل شده است و سهم دولت‌ها نیز در طول سال‌های گذشته در این رابطه پرداخت نشده است برای خروج از این وضعیت این نوع معافیت‌های غیر بیمه‌ای باید ساماندهی شوند تا سازمان بتواند منابع بیشتری را برای ارائه خدمات جمع‌آوری کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به لزوم اصلاح فرمول محاسبه مستمری بازنشستگان، گفت: فرمول فعلی محاسبه مستمری بر اساس میانگین دو سال آخر کار است، اما این فرمول باعث می‌شود برخی افراد با افزایش حقوق در دو سال آخر، مستمری بیشتری دریافت کنند. ما باید فرمول را به گونه‌ای اصلاح کنیم که میانگین تمام سنوات کاری مبنای محاسبه قرار گیرد که این مساله مورد استقبال و تایید کارشناسان و حتی بیمه‌پردازان و بازنشستگان نیز هست.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بخش درمان سازمان اشاره کرد و گفت: باید نظام ارجاع بیماران و نسخه‌های الکترونیکی را بهبود بخشیم تا از تحمیل هزینه‌های غیرضروری و اضافی جلوگیری کنیم و در نتیجه بتوانیم کیفیت خدمات درمانی را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر لزوم همکاری همه‌جانبه برای بهبود شرایط سازمان تامین اجتماعی، گفت: وضعیت امروز ما نتیجه چالش‌های متعدد سال‌ها و دهه‌های گذشته است. برای حل این مشکلات، قطعا لازم است که با عقل، تدبیر و محاسبات دقیق پیش برویم و اگر بدون برنامه‌ریزی علمی و منطقی اقدام کنیم، وضعیت بدتر خواهد شد.

سالاری افزود: باید با همکاری ذینفعان و شرکای اجتماعی و با اصلاح قوانین و مدیریت منابع، سازمان تأمین اجتماعی را از این وضعیت خارج کنیم که این کار نیازمند عزم ملی و مشارکت همه بخش‌های جامعه از جمله بازنشستگان است  و ما باید به کمک بازنشستگان و همه ذینفعان تامین اجتماعی این روند را اصلاح کنیم تا منابع سازمان افزایش یابد.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: روز گذشته به اتفاق دکتر میدری، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم دیدار کردیم تا مسائل سازمان بویژه موضوع وصول مطالبات دولت از سازمان تأمین اجتماعی را پیگیری کنیم. این مطالبات برای بهبود وضعیت مالی سازمان حیاتی است و امیدواریم با همکاری دولت، این موضوع در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

سالاری در پایان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه بیمه تکمیلی بازنشستگان، اعلام کرد که پرداخت‌‌های مربوط به بیمه تکمیلی تا پایان آبان سال جاری تسویه شده است و بازنشستگان برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی مشکلی نخواهند داشت. وی افزود: ما تلاش می‌کنیم تا پرداخت‌های  مرتبط با بیمه عمر به شرکت بیمه‌گر را نیز در ماه‌های باقی‌مانده تسریع کنیم تا هیچ معوقه‌ای در این حوزه باقی نماند.

در ابتدای این جلسه، تعدادی از نمایندگان کانون‌های عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور ضمن طرح مطالبات خود، نسبت به همکاری، حمایت و تعامل جدی با سازمان تأمین اجتماعی برای بهبود وضعیت و رفع مشکلات و چالش‌ها اعلام آمادگی کردند. نمایندگان بازنشستگان تاکید کردند که آماده‌اند در راستای اصلاح ساختارها و بهبود خدمات سازمان، با مدیریت تأمین اجتماعی همراهی کنند تا بتوانند گام‌های موثری برای نجات این صندوق و ارتقای کیفیت خدمات و استمرار حمایت‌های موجود بردارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: