فوری/قطع سهمیه بنزین کارت سوخت این افراد | اطلاعیه مهم برای دارندگان کارت سوخت
یکی از مواردی که در قانون «بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» تاکید شده است، موضوع همگانی شدن استفاده از بیمه نامهها برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی است که برای حمایت از مردم در برابر حوادث رانندگی است.
بیمه مرکزی به مالکان وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه شخص ثالث هشدار داد کارتهای سوخت آنان بهزودی و با گسترش زیرساخت های دیتایی و اتصال به شبکه ستاد حمل و نقل وسوخت، قفل خواهد شد.
این موضوع از آنجا اهمیت دارد که بدانیم سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از هموطنان جان خود را در تصادفات جاده ای از دست می دهند؛ سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۵ نفر قربانی اینگونه حوادث در کشور شدند و میزان مجروحان تصادفات نیز بیش از ۳۹۱ هزار نفر بود.
قانون بیمه شخص ثالث تاکید دارد دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی باید دارای بیمه نامه باشند و قانونگذار برای تشویق و جریمه افراد دارای وسایل موتوری، موادی را مشخص کرده است اما با این وجود همچنان بسیاری از افراد اقدام به خرید بیمه نامه نمی کنند و به همین سبب مخاطراتی را متوجه خود و دیگران می کنند؛ این افراد با تهیه نکردن بیمه نامه برای وسایل نقلیه در صورت بروز حادثه نمی توانند حداقل جبران خسارت خودروی خود را دریافت و یا پرداخت کنند.
بر اساس مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان، یارانه سوخت قرار است طی سه تا چهار ماه آینده از کارت سوخت به کارت بانکی افراد منتقل شود.
طبق آمار از ۱۳ میلیون موتورسیکلت فعال در کشور، حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت فاقد بیمهنامه شخص ثالث هستند و در صورت بروز حوادث رانندگی، خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی برای دارندگان این وسایل به وجود میآید. همچنین یک میلیون خودرو فاقدبیمه نامه شخص ثالث در کشور وجود دارد که حدود ۳۰ هزار دستگاه آن به تاکسی ها تعلق دارند.
مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی درباره قطع سهمیه کارت سوخت افراد بدون بیمه نامه شخص ثالث گفت: براساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۹۵ ، ستاد حمل و سوخت را مکلف کرده که از شارژ و صدور کارت سوخت وسایل نقلیهای که فاقد بیمه نامه هستند، جلوگیری کند ولی همچنان این قانون به شکلی که باید اجرا نمی شود.
قمصریان خاطر نشان داد: البته از دو سال قبل این قانون برای نفت و گاز سوزها اجرا شده ولی درباره بنزین سوزها نظر بر اجرای مرحله به مرحله آن بود و اول با تاکسی ها و وانت بارها شروع شد و از میان ۳۶۰ هزار دستگاه تاکسی زرد و سبز بدون احتساب اسنپ و تپسی، حدود ۳۰ هزار تا بیمه شخص ثالث هم نداشتند که قریب به ۱۰ درصد است که این آمار در تاکسی های اینترنتی به مراتب خیلی بالاتر است.
وی خاطر نشان کرد: نزدیک به یک میلیون وانت بار در کشور وجود دارد که کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه بیمه نامه شخص ثالث ندارند که مرحله به مرحله ستاد حمل ونقل سوخت بالای ۲۰۰ هزار کارت سوخت را این خودروها را باطل کرده که ممکن است تعدادی از آنها تردد داشته و تعدادی هم در پارکینگ منازل باشد که در حال باطل شدن کارت های سوخت این خودروها است.
نیز محمدصادق عظیمیفر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: کارت سوخت افرادی که بیمه نامه ندارند محدود می شود.
هدف از اجرای این قانون این است که همه رانندگان موظف شوند تا بیمه شخص ثالث داشته باشند. داشتن بیمه شخص ثالث به این معنی است که اگر در تصادفی مقصر باشید، خسارتهای وارد شده به دیگران از طرف بیمه پرداخت می شود و راننده مقصر متحمل هزینه های سنگین نخواهد شد.
چه خودروهایی تحت تاثیر قانون ابطال کارت سوخت قرار می گیرند؟
خودروهای دیزلی: بیش از ۵۵ هزار خودروی دیزلی که بیمه شخص ثالث نداشتند، کارت سوختشان باطل شده است.
تاکسی های بنزینی:بیش از ۲۰ هزار تاکسی که بیمه شخص ثالث نداشتند، کارت سوختشان باطل شده است.
وانتهای بنزینی: بیش از ۱۷۷ هزار وانت بنزینی که بیمه شخص ثالث نداشتند، کارت سوختشان باطل شده است.
اگر خودروی شما بیمه شخص ثالث ندارد، برای جلوگیری از قطع شدن کارت سوخت، هرچه سریع تر نسبت به خرید بیمه اقدام کنید. با خرید بیمه شخص ثالث، کارت سوخت شما مجدداً فعال خواهد شد.
مشعلچی با بیان اینکه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو فاقد بیمه شخص ثالث در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر ۲۶ میلیون بیمهنامه خودروهای سبک در کشور وجود دارد؛ در حالی که تعداد خودروها ۳۸ میلیون دستگاه است. در واقع بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمهنامه هستند که فراجا باید از تردد آنها جلوگیری کند. در قانون آمده که هر نوع جابهجایی خودرو بدون بیمه ممنوع است و حتی نمیتواند از پارکینگ منزل خارج شود.
وی طرح یک به یک سازی را در جلوگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی و همچنین قاچاق سوخت، موثر دانست و گفت: این اتفاق از این جهت برای صنعت بیمه خوب است که ماشینهای سنگین که خطرات زیادی دارند بیمه میشوند. تا کنون حدود ۴۰ هزار خودرو سنگین فاقد بیمهنامه شناسایی شدند. قصد این است که اگر اتفاقی برای این خودروها افتاد بیمهنامه داشته باشند و فشار کمتری روی صندوق تامین خسارتهای بدنی بیاید.
به گفته مشعلچی، در مواردی که مالک خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد یا مقصر، متواری باشد برای اینکه روی افراد فشار نیاید و درگیر مسائل حقوقی و قضایی نشوند، خسارت از محل صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت میشود که صندوق بعدا از طریق شکایت پول را برمیگرداند.
قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دستگاه خودرو فاقد بیمه شخص ثالث گفت: تمام اطلاعات لازم درخصوص بیمه خودروها از طریق بیمه مرکزی در اختیار فراجا قرار گرفته است. در حال حاضر فراجا دسترسیهای سختافزاری و نرمافزای بیمه خودروها را در اختیار دارد و بر این اساس نسخه فیزیکی بیمهنامه حذف شده است.
اگر خودرو فاقد بیمه است باید توقیف شود. تجربه نشان داده جریمه کارساز نیست؛ چرا که در بسیاری موارد مبلغ جریمه انباشت شده بیمه طی سالهای متوالی به مراتب بیش از جریمههای راهنمایی و رانندگی است؛ بنابراین گزارش، طبق ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه خودداری کند.
تیرماه امسال طی همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در گام اول بیش از ۲۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه نامه که علیرغم گذشت بیش از یک سال از تاریخ انقضاء بیمهنامه همچنان فاقد بیمه بودهاند شناسایی شدند.
طبق اعلام سیدکاظم عزیزی ـ معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در حال حاضر این رقم به ۴۰ هزار خودرو رسیده است. البته طی یک ماه گذشته ۱۲ هزار خودرو نسبت به تمدید بیمه خود اقدام کردند که از لیست هشدار خارج شدند.
چنانچه دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یک ماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام «خطا بیمه» را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوختشان است.
صاحبان خودروهای فاقد بیمه به منظور فعال شدن مجدد کارت هوشمند سوخت خود لازم است بیمه نامه شخص ثالث خود را تمدید و سپس به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ سراسر کشور مراجعه و آن را ثبت کنند.