فوری/شگفتانه جدید برای حقوق بگیران و بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی | مستمری بگیران تامین اجتماعی سورپرایز شدند
در پی آغاز طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی، طرح هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی به موسسه حسابرسی سازمان محول شد.
در این طرح اجرای فرایند خوداظهاری کارفرمایان، اولویتبندی و ارجاع هوشمند بازرسی دفاتر قانونی(احاله خودکار)، اصلاح فرایند بازرسی دفاتر قانونی و پیادهسازی کاربرگ دیجیتال، تبادل اطلاعات با سازمان امور مالیاتی، استانداردسازی و پیادهسازی کاربرگ شماره سه، ایجاد رابطه سیستمی شناسایی تا وصول مطالبات ناشی از بازرسی دفاتر قانونی، اتصال سیستمهای حقوق و دستمزد کارفرما و بیمهای بصورت دیجیتال و ایجاد رابطه نرمافزار حسابداری با سامانه بیمهای سازمان در دستور کار قرار گرفت.
در حال حاضر فرایندهای بازرسی دفاتر قانونی با مشکلاتی مانند عدم هماهنگی اطلاعات مالی کارگاههای مشمول بازرسی دفاتر قانونی، تاخیر در فرایندهای رسیدگی، نبود سیستم متمرکز برای جمعآوری اطلاعات و فقدان مکانیزمهای کارآمد صحت سنجی دادهها مواجه است. این مشکلات باعث شده ک برخی از کارگاهها در سنوات متوالی به انجام بازرسی از دفاتر قانونی مغفول مانده و تصمیمگیریها استراتژیک سازمان با دادههای ناقص انجام شود.
سامانه جدید طرح هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی با هدف کاهش این مشکلات طراحی شده است تا امکان مدیریت متمرکز اطلاعات مالی کارگاهها، افزایش شفافیت، کاهش زمان تکمیل و صحت سنجی دادهها وبهبود فرایندهای گزارشدهی به مدیران و ذنفعان سازمان فراهم شود.
این سامانه بستری دیجیتال و پیشرفت ایجاد میکند که فرایند خوداظهاری کارگاهها را سادهتر کرده و نظارت بر عملکرد آن را تقویت نماید. از اهداف مهم این طرح تسهیل فرایند خوداظهاری اطلاعات توسط کارگاهها از طریق فرم دیجیتالی ساده و کارآمد، ایجاد مکانیزم خودکار صحتسنجی اطلاعات برای جلوگیری از ورود دادههای نادرست، فراهم کردن امکان گزارشهای تحلیلی و سریع برای مدیران سازمان و تقویت شفافیت و اعتماد بین کارگاهها و سازمان تأمین اجتماعی میباشد.
سامانه طرح هوشمندسازی برای کارگاهها بستری فراهم میکند که اطلاعات هویتی و مالی خود را بصورت خوداظهاری وارد کنند و همچنین برای سازمان تأمین اجتماعی، مکانیزمهای صحتسنجی و تحلیلی دادهها ارائه میشود تا اطلاعات ورودی از نظر کامل بودن، دقیق بودن و انطباق با استانداردها ارزیابی شود. این سامانه ماموریت دارد نقش واسطهای موثری بین کارگاهها و سازمان تامین اجتماعی ایفا کند. کاهش بارکاری و زمانبر بودن فرایندهای دستی در جمعآوری اطلاعات، بهبود دقت اطلاعات و کاهش تناقضها در دادههای وارد شده توسط کارگاهها و تسهیل فرایند خوداظهاری اطلاعات هویتی و مالی کارگاهها از ماموریتهای اصلی این سامانه میباشد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به برخی اخبار و گمانهزنیها در خصوص تغییر فوری نحوه محاسبه مستمری متقاضیان بازنشستگی در این سازمان، گفت: نظرات کارشناسان و متخصصین در موضوعات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی میتواند به اصلاح فرآیندهای کاری و بهبود عملکرد این صندوق بینالنسلی بیانجامد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی؛ مصطفی سالاری با اشاره به طرح پیشنهاد فرمول محاسبه مستمری به صورت اختیاری و امتیازی، خاطرنشان کرد: طبق قوانین فعلی، اصولا میانگین دستمزد دو سال آخر ملاک محاسبه و برقراری مستمری متقاضیان بازنشستگی است و هرگونه تغییر در این فرمول هم بر عهده قانونگذار است.
وی افزود: آنچه ما به عنوان یک پیشنهاد جهت همفکری و بیان دیدگاههای کارشناسی شرکای اجتماعی مطرح کردیم، حتی در صورت جمعبندی نهایی و طی فرآیندهای لازم در مراجع مربوطه و اجرایی شدن، باز هم یک فرآیند اختیاری برای بیمهشدگان خواهد بود.
سالاری افزود: طبق این فرمول پیشنهادی سنواتبیمه پردازی بیمه شده با حداقل دستمز د همان سال ضریبگیری خواهد شد و از ضریب تمام طول مدت بیمهپردازی میانگین گرفته و در حداقل حقوق سال درخواست بازنشستگی ضرب خواهدشد؛ به طور معمول نتایج بررسی نشان میدهد، مبلغ حاصل از این فرمول بیشتر از میانگین دو سال آخر بیمه شده طبق فرمول فعلی است؛ زیرا در محاسبه دو سال آخر، سال ماقبل درخواست بازنشستگی بروزرسانی نمیشود اما در حالت پیشنهادی، تمام سنوات بیمهپردازی بروزرسانی و با نرخ روز محاسبه میشود.
سالاری تصریح کرد: اگر مبلغ مستمری به دست آمده با این فرمول پیشنهادی، از محاسبه با فرمول فعلی دو سال آخر، مبلغ بیشتری شد، تأمین اجتماعی مبلغ بیشتر را برقرار میکند و اگر هم مبلغ مستمری کمتر از میزان محاسبه با میانگین دو سال آخر شد؛ اجباراً مبلغ کمتر برای بیمهشده اعمال نخواهد شد و بیشترین مبلغ حاصل از فرمولهای قدیم یا جدید به عنوان حقوق بازنشستگی لحاظ خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ضرورت انجام اصلاحات و تغییرات تحولآفرین متناسب با الزامات آیندهنگری در صندوقهای اجتماعی، خاطر نشان کرد: اگر از انجام اصلاحات در فرآیندهای کاری صحبت میکنیم، هدف ضایع کردن حق مکتسبه فعلی بیمهپردازان و مردم نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا در تعامل با شرکای اجتماعی، سازوکاری ایجاد کنیم که بتوانیم بهترین خدمترسانی را به آنان داشته باشیم.
وی تصریح کرد: این یک فرآیند اختیاری است و اصلا به این معنی نیست که میخواهیم کمتر از میانگین دو سال آخر به بازنشسته بدهیم و اگر فرد به هر دلیلی متضرر شد، بدون هیچ مانعی از این امکان استفاده نمیکند و اگر هم به نفعش بود سازمان مشکلی برای اعمال و برقراری مستمری با مبلغ بیشتر حاصل از این فرمول را ندارد.
سالاری با اشاره به ضرورت تغییر در نحوه خدمترسانی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: ارائه این فرمول، هم به نفع کارگر و بیمهپرداز و هم به نفع کارفرما است و در نهایت موجب تأمین منافع سازمان هم میشود زیرا تاکید و حساسیت بیمهپرداز به ثبت مزد واقعی به منظور بهرهمندی از مستمری بهتر در آینده، نیاز به مداخله فیزیکی و بازرسی کارگاهی یا دفاتر و ایجاد نارضایتی احتمالی برای فعالین محیط کسب و کار را منتفی و افزایش درآمد سازمان و امکان خدمترسانی بهتر را فراهم میکند.
سالاری با تأکید بر ضرورت اطلاعرسانی و شفافیت در تصمیمگیریهای سازمان با جلب مشارکت شرکای اجتماعی و ذینفعان، تصریح کرد: امکان استفاده از نتایج این فرمول نیز بعد از تصویب و اجرایی شدن آن خواهد بود زیرا طبق قواعد این صندوق، نمیتوان از محل حق بیمه دریافت نشده سالهای قبل، پرداختی مضاعفی ایجاد کرد.