پژو ۳۰۱ راهی بازار شد | معرفی خودرو پژو ۳۰۱ با مشخصات فنی

پژو ۳۰۱ یکی از آن خودروهایی است که قرار بود پس از برجام توسط ایران خودرو مونتاژ شود اما با بازگشت تحریم ها این اقدام صورت نگرفت.

کدخبر : 28000
سایت سرگرمی روز :

خودروهای سدان یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در سراسر دنیا بوده و دسته‌های مختلفی را هم شامل می شود. در این میان سدان‌های اقتصادی به سبب قیمت مناسب و هزینه‌های کمتر نسبت به سایر مدل‌ها اهمیت بالا در هر بازاری داشته و بسیاری از افراد برای استفاده شهری و روزمره به سراغ این خودروها می روند. 

پژو ۳۰۱ یکی از همین خودروهاست که در بازار جهانی کاملا یک محصول اقتصادی بوده و در دسته سدان‌های ساب کامپکت قرار می‌گیرد. پژو ۳۰۱ همانطور که اشاره کردیم پس از برجام رسما وارد ایران شد تا توسط ایران خودرو تولید شود اما با برهم خوردن برجام ۳۰۱ در کنار چند محصول دیگر از پژو – سیتروئن بار سفر بستند و رفتند تا ایران خودرو پس از آن تارا را بر اساس پلتفرم این محصول تولید کند. 

پژو ۳۰۱ از نظر طراحی ظاهری علیرغم انکه ظاهر نسبتا ساده‌ای دارد اما نمی‌توان به آن نقد خاصی با توجه به کلاسش وارد کرد. در نمای جلوی این سدان ساب کامپکت، جلو پنجره ذوزنقه ای با لبه و خطوط افقی کرومی داریم و چراغ‌های اصلی هم طراحی خاص پژو در نسل قبل را دارد. 

لوگو پژو روی کاپوت قرار گرفته و پایین آن نام پژو در امتداد خط کرومی بالای جلوپنجره نقش بسته است. در نمای عقب اما طراحی متناسب با جلوست و سبک طراحی چراغ‌های جلو را در عقب هم می بینیم. 

روی درب صندوق برآمدگی را شاهدیم که شبیه به یک اسپویلر بوده و به ظاهر خودرو جذابیت داده است. علاوه بر این، طراحی سه بعدی در سپر باعث شده خودرو پهن تر به نظر رسیده و چهره آن از اقتصادی بودن محض فاصله بگیرد. 

درون کابین پژو ۳۰۱ شاهد یک طراحی ساده تر از بیرون هستیم و نسبت به سدان‌های مدرن تر، یک ظاهر بسیار معمولی در این خودرو حکم فرماست. قطعات پلاستیکی با رنگ زمینه مشکی در این خودرو دیده شده و کلاستر هم به صورت آنالوگ است. 

داشبورد میانی در نسخه‌های‌ وارد شده به ایران طراحی ساده‌ای داشته و حتی ۳۰۱تم مالتی مدیا هم در آنها به صورت فابریک وجود ندارد اما در مقابل پنل ۳۰۱تم تهویه مطبوع به صورت دیجیتالی است. در کابین پژو ۳۰۱ خصوصا در قسمت عقب خلاف دیگر پژوهای بازار ایران، فضای قابل قبولی وجود دارد. 

همچنین یکی دیگر از نقاط قوت این سدان فضای بار کافی آن در قسمت صندوق عقب است که آن را به یک سدان اقتصادی و خانوادگی خوب تبدیل کرده است. اما از نظر متریال به کار رفته بسیار اقتصادی بوده ولی با این حال از تمام خودروهای داخلی و مونتاژی حال حاضر شرایط بهتری دارد. 

پژو ۳۰۱ در بخش فنی مجهز به پیشرانه EC5 گروه پژو – سیتروئن است. این پیشرانه به عنوان نمونه ارتقا یافته TU5 شناخته شده و به زمان بندی هوشمند سوپاپ‌ها مجهز شده و پمپ روغن متغیر در آن نصب شده است. 

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ EC5 توان آن را دارد که ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند. انتقال قدرت در این خودرو از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک (آیسین) به چرخ‌های جلو انجام شده و شتاب صفر تا صد برای این سدان در ۱۲.۱ ثانیه اعلام شده است. 

همچنین با اصلاح برخی ساختارها، مصرف سوخت EC5 حدود ۱۵ درصد نسبت به TU5 کاهش پیدا کرده است و نوسان دمای کمتری را تجربه می کند. مصرف ترکیبی ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و مشخصات نسبتاً خوب فنی باعث می شود از این نظر هم پژو ۳۰۱ انتخابی مناسب به نظر برسد.

پژو ۳۰۱ از نظر امکانات چندان دست پری نداشته اما نمی‌توان گفت که یک خودروی بی آپشن است. از جمله امکانات نسخه‌های وارداتی از پژو ۳۰۱ در کشورمان می‌توان به چراغ روشنایی روز، گرم‌کن آینه‌های کناری، فرمان برقی، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، شش کیسه هوا و تهویه برقی اشاره کرد که موارد قابل قبولی هستند اما نبود مواردی همچون ۳۰۱تم مالتی مدیا و دوربین عقب و همچنین سانروف برای بسیاری یک نکته منفی است. 

پژو ۳۰۱ مجهز به پیشرانه EC5 است که این پیشرانه توان آن را دارد که ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند. انتقال قدرت در این خودرو از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک (آیسین) به چرخ های جلو انجام می شود و شتاب صفر تا صد برای این سدان در ۱۲.۱ ثانیه رقم می خورد.

نسخه های وارداتی از پژو ۳۰۱ در ایران امکاناتی نظیر چراغ روشنایی روز، گرم‌کن آینه های کناری، فرمان برقی، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، شش کیسه هوا و تهویه برقی را دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: