نیسان قشقایی نسل جدید آماده عرضه شد | معرفی خودرو نیسان قشقایی آنر ادیشن با مشخصات فنی
نیسان قشقایی آنر ادیشن نسل جدید نیسان قشقایی است که برای اولین بار در ششمین نمایشگاه خودرو تهران توسط شرکت نامی خودرو به نمایش در آمد.
نیسان قشقایی آنر ادیشن نسل جدید نیسان قشقایی است که برای اولین بار در ششمین نمایشگاه خودرو تهران توسط شرکت نامی خودرو به نمایش در آمد.
نیسان قشقایی یکی از کراس اوور های کامپکت این شرکت ژاپنی است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون در چندین نسل تولید شده و به خصوص در بازار اروپا به یکی از مدل های پرفروش تبدیل شده است. این خودرو، نام خود را از ایل قشقایی در ایران گرفته است؛ قومی عشایری که به دلیل مهارت در کوچ، زندگی در شرایط سخت و مقاومت در برابر طبیعت شهرت دارند. نیسان با این نام گذاری قصد داشت خودرویی را معرفی کند که مناسب سفرهای روزمره و مسیرهای چالش برانگیز باشد. در برخی بازارها، این مدل با نام نیسان روگ اسپرت نیز عرضه شده است.
نسل اول نیسان قشقایی در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و بر روی پلتفرم CMF-C که با مدل هایی مانند نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس مشترک بود، توسعه یافت. این خودرو ابتدا به عنوان یک کراس اوور شهری پنج نفره عرضه شد اما در ادامه نسخه ای با سه ردیف صندلی و ظرفیت هفت نفر به نام قشقایی+۲ نیز به خط تولید اضافه شد.
طراحی آن ساده و کاربردی بود و هدف اصلی نیسان، ارائه گزینه ای میان خودروهای هاچ بک و شاسی بلند برای مشتریان شهری بود. نسل دوم که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، همچنان روی همان پلتفرم توسعه یافت اما تغییراتی در بدنه و سیستم تعلیق داشت. نیسان در این دوره تصمیم گرفت نسخه هفت نفره را از خط تولید خارج کند و تنها مدل پنج نفره را ادامه دهد.
در سال ۲۰۲۱، نسل سوم قشقایی معرفی شد همچنان بر پایه پلتفرم CMF-C ساخته شده اما با اصلاحات ساختاری که باعث افزایش استحکام و کاهش وزن شده است. در این نسل، نسخه های هیبریدی نیز به خط تولید اضافه شدند تا مصرف سوخت بهینه تر و آلایندگی کمتری داشته باشند. نیسان قشقایی طی این سال ها بیشتر به عنوان یک کراس اوور شهری شناخته شده و همچنان یکی از مدل های کلیدی این شرکت در بازار جهانی محسوب می شود. نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۲۴ فیس لیفت شد اما نیسان برای بازار چین نسخه ای اختصاصی نیز با نام قشقایی HONOR EDITION بر روی همان پلتفرم توسعه داد. نامی خودرو قرار است نیسان قشقایی را با تیپ HONOR EDITION به بازار ایران باز گرداند.
قشقایی ۲۰۲۴ و قشقایی آنر ادیشن در بیشتر بخش ها از یک ساختار و قطعات استفاده می کنند و فقط در برخی از اجزا با هم متفاوت اند. در این خودرو بنا به ترند روز از جلو پنجره ای بزرگ و یکپارچه شده با دی لایت و چراغ ها استفاده می شود. دیزاین دی لایت ها در بالای و پایین چراغ به شکل فلش زیبایی خاصی به این خودرو داده است. در گوشه های سپر، مجرا های فیک ورودی هوا همان شکل مفهومی دی لایت ها را دارد.
به دور گلگیر ها برای مرتفع تر نشان دادن خودرو و افزودن زیبایی های بصری آن از فلاپ به دور گلگیر ها استفاده شده است. ترکیب این فلاپ و رینگ های دو رنگ که به زیبایی طراحی شده اند کمی حس حال اسپورت بودن نیز به این خودرو داده است. بر روی بدنه در بخش بالایی و محل دستگیره ها خط برجسته ای در محل دستگیره ها گذشته است که کی این بخش را مقداری از سادگی خارج می کند.
در نمای عقب چراغ هایی را می بینیم که کیفیت و شفافیت بالایی دارد اما همانند چراغ جلو طراحی بروزی ندارد. سپر در این بخش رنگی متفاوت از بدنه دارد که بر روی آن دفیوزری دو تکه با رنگ کرومی قرار گرفته است. از نکات مثبت این بخش می توان به این اشاره کرد که زاویه خروج قشقایی جدید در سطح خوبی است و در رمپ و ناهمواری به چیزی گیر نخواهد کرد.
زیر کاپوت نیسان قشقایی جدید یک پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی با کدMR20 یورو ۶ قرار دارد که توان تولید نهایت ۱۴۹ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر را دارد. این پیشرانه به دلیل داشتن فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) راندمان خوبی را در دور های مختلف ارائه می دهد.
قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود که قابلیت تعویض دنده ۷ سرعته مصنوعی را دارد.
تعلیق در محور جلو نیسان قشقایی آنراز نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است که دو مشخصه راحتی و هندلینگ که مشتریان یک کراس اوور خانوادگی می خواهند را به خوبی فراهم می کند.
مصرف ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را در این خودرو داریم. نهایت سرعتی که این خودرو می تواند به آن برسد ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت است.
ترکیب رنگی استفاده شده در کابین نیسان قشقایی آنر ادیشن، مشکی مات در داشبورد و رودری ها و طوسی روشن در قاب و ستون ها است. قشقایی آنر ژنتیکی ژاپنی دارد و همانطور که خودرو سازان ژاپنی ثابت کرده اند این خودرو نیز همانند دیگر محصولات ژاپنی از کیفیت خوب و مطلوبی برخوردار است و به ظاهر دوام کارایی خود را در کارکرد بالا نیز حفظ خواهد کرد.
سبک طراحی داشبورد این خودرو همانند خودرو های چندین سال پیش است و از المان هایی مانند نمایشگر مالتی مدیا و کلاستر یکپارچه استفاده نشده و حتی صحفه کیلومتر نیز آنالوگ می باشد، شاید به دید برخی افراد که از نمایشگر های دیجیتال خوششان نمی آید این مورد جذاب باشد. بر روی داشبورد از نسل جدید نمایشگر های نیسان استفاده شده است که کیفیت و کارای بالایی را از بابت سرعت و واکنش به لمس دارند. دسته دنده استفاده شده در این کراس اوور کاملا مکانیکی می باشد و خبری از دسته دنده الکتریکی در آن نیست. در کل در طراحی بخش داخلی این خودرو سعی نشده از المان های عجیب غریب یا سبک های بروزی استفاده نشود که قیمت تمام شده، هزینه های تولید و طراحی و… در حداقل ترین حالت باشد.
در بحث فضای کابین و راحتی سرنشینان این خودرو در سطحی متوسطی قرار دارد اما و نباید از آن توقع راحتی فوق العاده داشته باشید. فضای بار نیز می تواند ۳ چمدان بزرگ را در خود جایی دهد که فضای قابل قبولی است.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی نیسان قشقایی آنر ادیشن می توان به ۶ کیسه هوای 10 نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، سیستم استارت و استاپ موتور، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، استارت با ریموت، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سانروف پانورامیک، روکش چرم مصنوعی داخلی، صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف دوم و… اشاره کرد.