فوری/جزییات تغییرات قیمت و سهمیه بندی بنزین با انتقال به کارت بانکی | واریز سهمیه بندی بنزین جدید به کارت بانکی هر نفر از این ماه
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو، نه سهمیهها و نه قیمتها تغییر نمیکند و فقط فیزیک کارت حذف میشود.
مالک شریعتی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مراسم امضای قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو که ظهر سهشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ با حضور موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس، محمدصادق عظیمیفر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، محسن هرمزی معاون حملونقل شهرداری تهران و مرتضی فتحاللهزاده مدیرعامل مرکز نوآوری و تعالی کوثر دانشگاه تهران در جایگاه خبرنگاران مجلس برگزار شد، اظهار کرد: در جزء ۲ بند ت تبصره ۳ قانون بودجه ۱۴۰۴ موضوع انتقال سهمیه از کارت سوخت فعلی به حساب بانکی صاحبان خودرو مطرح شده است که با اهتمام مجلس با حضور مسئولان مربوطه قرارداد اجرای طرح آزمایشی اجرایی آن به امضا رسید.
وی تاکید بر اینکه این کار با حمایت جدی شخص رئیس مجلس انجام شد، گفت: انشاءالله این نشست کمکی به ایدهای که از مجلس یازدهم درخصوص اجرایی سازی قانون مطرح است، داشته باشد. آقای قالیباف تاکید دارند که باید به تسریع در اجرای قوانین مصوب مجلس کمک کنیم. در همین راستا امضای قرارداد امروز یک رکورد است چراکه هنوز سال جدید شروع نشده، فرآیند اجرای قانون بودجه سال آینده آغاز شده است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه روش در نظر گرفته شده، یک روش آزمایشی است، اظهار کرد: قراردادی که امروز به امضا رسید یکی از روشهای اجرای قانون است و ممکن است این روش، روش نهایی نباشد.
شریعتی با بیان اینکه اصل موضوع بر این است که برای مردم هیچ مشکلی پیش نیاید، افزود: با روش جدید حین سوختگیری به صورت همزمان هم از سهمیه بنزین افراد کاسته میشود و هم هزینههای آن از طریق کارت بانکی پرداخت میگردد. با اجرای این قانون مشکلات فعلی که در استفاده از کارتهای سوخت وجود دارد، برطرف خواهد شد. این موضوع نه سهمیهها و نه قیمتها را تغییر نمیدهد و فقط فیزیک کارت حذف میشود. اجرای این طرح همچنین به تامین زیرساخت برای توزیع عادلانه یارانهها در آینده کمک میکند.
وی همچنین تاکید کرد: این طرح ارتباطی به طرحهایی که در کیش و قشم اجرایی شده است، ندارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات اجرای طرح گفت: پلتفرم مربوطه در دست تهیه است و به محض نهایی شدن جزئیات اجرایی آن اعم از اینکه کدام شهروندان میتوانند در این طرح آزمایشی شرکت کنند، اعلام خواهد شد.
شریعتی در پایان درباره زمان عملیاتی شدن این موضوع عنوان کرد: براساس قانون دولت چهار ماه فرصت دارد تا زیر ساخت اجرای این قانون را فراهم کند؛ بر همین اساس در این مدت مقدمات اجرای آزمایشی آن عملیاتی میشود. براساس قانون از پایان تیرماه انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانک صاحبان خودرو اجرایی خواهد شد.
دولت در حالی هر لیتر بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه می کند که هزینه تمام شده آن برای هر لیتر بیش از ۴۶ هزار تومان برآورد شده است. این درحالی است که میزان مصرف بنزین در کشور به طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر است و در برخی مقاطع سال به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز می رسد.
این اختلاف فاحش میان تولید، مصرف و هزینه تمام شده سوخت، فشار قابل توجهی بر منابع مالی دولت وارد کرده و مسأله ناترازی انرژی را تشدید کرده است.
یارانه پنهان انرژی، به ویژه در بخش بنزین، همچنان یکی از بزرگ ترین چالش های اقتصادی کشور به شمار می رود. دولت هر لیتر بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه می کند، در حالی که هزینه تمام شده آن، با در نظر گرفتن نرخ ارز، چندین برابر این مقدار برآورد می شود.
این اختلاف فاحش باعث شده است که پرداخت یارانه سنگین سوخت به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات اقتصادی تبدیل شود. از سوی دیگر، افزایش مصرف بنزین و رشد ناترازی انرژی فشار مضاعفی بر منابع مالی دولت وارد کرده است. با این حال، مقامات دولتی تأکید دارند که در حال حاضر تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین اتخاذ نشده است.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، اخیراً اعلام کرد که هزینه تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۵۰ سنت است. با احتساب نرخ دلار ۹۲ هزار تومانی، این رقم به ۴۶ هزار تومان برای هر لیتر می رسد. این در حالی است که دولت همچنان بنزین را با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه می کند و به ازای هر لیتر ۴۴۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می شود.
این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، میزان مصرف بنزین در کشور به طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر است و در برخی مقاطع سال به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز می رسد. این اختلاف فاحش میان تولید، مصرف و هزینه تمام شده سوخت، فشار قابل توجهی بر منابع مالی دولت وارد کرده و مسأله ناترازی انرژی را تشدید کرده است.
با وجود این شرایط، اسکندر مؤمنی، وزیر کشور، در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: "دولت تا این لحظه هیچ تصمیمی برای گران کردن بنزین و گازوئیل نگرفته است."
اگر قیمت بنزین در سال های آینده افزایش یابد، این تغییر می تواند آثار مختلفی بر اقتصاد کشور داشته باشد. از یک سو، افزایش قیمت می تواند به دولت کمک کند تا بخشی از بار یارانه های سنگین را کاهش دهد و فشار کمتری به منابع مالی وارد کند. اما از سوی دیگر، این اقدام ممکن است پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته باشد.
بالا رفتن قیمت بنزین می تواند موجب افزایش هزینه های زندگی، اعتراضات عمومی و فشار بر اقشار کم درآمد شود. علاوه بر این، افزایش قیمت ممکن است پدیده قاچاق سوخت را تشدید کند و تأثیرات منفی بر بخش حمل ونقل و تولید کالاهای اساسی بگذارد.
اگر دولت تصمیم بگیرد که قیمت بنزین را افزایش ندهد، این مسأله می تواند به ناترازی انرژی دامن بزند. ادامه عرضه بنزین با قیمت های فعلی، فشار بیشتری به بودجه دولت وارد می کند و در بلندمدت احتمالاً موجب افزایش قاچاق سوخت و کاهش منابع درآمدی خواهد شد.