بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

فوری/پرداخت کمک هزینه برابر با دو سوم حقوق برای بیمه شدگان تامین اجتماعی از این ماه + جزییات

مدیرکل تامین اجتماعی استان البرز از پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال تعهدات کوتاه مدت این اداره کل به بیمه شدگان استان خبر داد.

کدخبر : 18700
سایت سرگرمی روز :

داود سعد زاده افزود: این مبلغ در قالب تعهدهای کوتاه‌ مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، ایام بارداری، کمک‌ هزینه ازدواج، کمک‌ هزینه مراسم ترحیم و امثال آن مربوط طی سال گذشته به بیمه شدگان پرداخت شد.

وی گفت‌: در این مدت در قالب تعهدهای کوتاه‌مدت ۱۱ هزارو۵۴۸ فقره کمک‌ هزینه بارداری، ۲۸ هزارو۶۴۸ فقره سند کمک‌ هزینه اروتز و پروتز و ۱۱۷ هزارو۵۸۱ فقره سند مقرری بیمه بیکاری در البرز پرداخت شده است .

سعدزاده اضافه کرد: تامین اجتماعی استان البرز در این مدت نیز ۲ هزارو۸۷۰ مورد کمک‌ هزینه کفن و دفن، سه هزارو ۷۳۵ مورد هدیه ازدواج و ۱۶ هزارو ۶۲۰ مورد غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان پرداخت کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان البرز بیان کرد: این اداره کل در تلاش است بتواند خدمات را به آسانی در اختیار جامعه هدف از جمله بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان قرار دهد.

سعدزاده یادآور شد: یکی از دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم، الکترونیکی کردن پرونده‌های جامعه هدف است که با این کار ارائه خدمت به آن‌ها سرعت یافته و دسترسی بیمه شدگان به اطلاعات راحت‌تر شده است.

به گفته وی، یک میلیون و ۶۵۸ هزار و ۸۶۷ نفر از جمعیت استان البرز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستندکه از این تعداد، ۵۵۸هزار و ۴۳۱ نفر بیمه شده اصلی و ۲۰۸ هزار و ۷۴۵ نفر مستمری‌بگیر اصلی که حدود ۵۶ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.

خدمات‌رسانی به جامعه هدف تامین اجتماعی در استان البرز از طریق ۹ شعبه اصلی، یک شعبه اقماری و هفت واحد کارگزاری رسمی انجام می‌شود.

کمک هزینه بارداری بیمه تامین اجتماعی

میزان کمک هزینه بارداری، برابر با دو سوم آخرین مزد یا حقوق شخص بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که بدون کسر سه روز اول پرداخت می‌شود.

بیمه‌شدگان زن با ارائه گواهی ولادت و شناسنامه نوزاد و مادر می‌توانند درصورت عدم اشتغال بکار حسب ضوابط قانونی از غرامت دستمزد ایام بارداری و مرخصی زایمان بهره‌مند گردند.

شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری:

کمک هزینه بارداری در صورتی به بیمه‌شدگان زن پرداخت می‌شود که دارای شرایط زیر باشند:

ظرف یک سال پیش از زایمان، حق‌بیمه 60 روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند.

در مدت استراحت مشغول کار نبوده مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند.

در تاریخ اعلام بیماری، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند.

در دوره استرحت مزدی برای وی مطرح باشد.

روش محاسبه میزان کمک هزینه بارداری:

میزان کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که بدون کسر 3 روز اول پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده به این ترتیب است که کل مبالغ مشمول کسر حق‌بیمه که بیمه‌شده در آخرین 90 روز قبل از استراحت دریافت کرده است، با هم جمع می شود و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه‌شده در این مدت تقسیم می‌شود.

مدت مرخصی استراحت زایمان:

کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می‌شود. مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزاندانشان را از شیر خود تغذیه می‌کنند، 9 ماه است که 3 ماه آن می‌بایست بعد از دوران زایمان باشد.

براساس مصوبه هیات وزیران مورخ 1400/2/26 به شماره 19726 مدت استراحت دوران بارداری، زایمان و شیردهی از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافته است. مدت مرخصی زایمان برای وضع حمل‌های دوقلو 9 ماه و برای زایمان‌های سه‌ قلو یا بیشتر یکسال خواهد بود.

چنانچه بیمه‌شده زن در طول دوره بارداری به عوارضی دچار شود که سلامتی مادر و فرزند را تهدید نماید و طبق نظر پزشک معالج و تائید شورای پزشکی سازمان نیازبه استراحت پزشکی داشته باشد. غرامت دستمزد این ایام پرداخت خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری و غرامت دستمزد ایام بیماری:

تأیید مراجع پزشکی ذیربط ( حسب مورد )

گواهی پزشک معالج

چند نکته مهم:

مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری، جزو سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان زن محسوب می‌شود.

چنانچه بیمه‌شده زن شاغل به استناد گواهی پزشک معالج قبل از تاریخ زایمان به دلیل استعلاجی ( غیر از مسأله بارداری ) نیاز به استراحت پزشکی داشته باشد، مدت مرخصی استعلاجی از 9 ماه استراحت زایمان آنان کسر نخواهد شد و مطابق ضوابط و پس از تأیید مراجع پزشکی ذیربط ایام بیماری قابل پرداخت خواهد بود.

کمک هزینه کفن و دفن

مبلغ مقطوعی است که به منظور جبران بخشی از هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند پرداخت می‌شود.

شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن :

کمک هزینه کفن و دفن، علاوه بر بازماندگان افراد بازنشسته، به بازماندگان مستمری بگیران ازکارافتاده کلی و بیمه‌شدگان اجباری و اختیاری و مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز پرداخت می‌شود. شرط اصلی پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان، برقرار بودن ارتباط بیمه‌ای متوفی با سازمان در زمان فوت است.

دریافت کنندگان کمک هزینه کفن و دفن :

کمک هزینه کفن و دفن به همسر، فرزند و یا پدر و مادر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر متوفی، همچنین به آن دسته از مشمولین که بعد از تاریخ 20/11/86 همسر خود را از دست داده‌اند پرداخت می شود. این کمک هزینه پس از انجام مراحل کفن و دفن بیمه‌شده متوفی، با ارائه اسناد و مدارک مربوط، از سوی شعب سازمان تأمین اجتماعی قابل پرداخت است.

میزان کمک هزینه کفن و دفن :

مبلغ کمک هزینه کفن و دفن بابت فوت بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری، مقرری بگیران بیمه بیکاری، همکاران سازمانی و مستمری بگیران اعم از بازنشستگان و ازکار افتادگان کلی که تاریخ فوت آنان از 20/11/86 به بعد باشد معادل حداقل دستمزد ماهیانه سال فوت می‌باشد. در خصوص مشمولینی که تاریخ فوت آنان قبل از 20/11/86 باشد مبلغ کمک هزینه کفن و دفن با توجه به تاریخ فوت و جمعیت شهر محل دفن تعیین می‌گردد.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن:

با ارایه مدارک زیر، می‌توان برای دریافت کمک هزینه کفن ودفن اقدام کرد:

گواهی فوت بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر

اصل دفترچه درمانی متوفی

نکته : این حمایت‌ها به افراد زیر قابل پرداخت نمی‌باشد:

بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد

بیمه‌شدگان شاغل در کارگاههای دارای قرارداد واگذاری 1%و 7% وجوه مبنای کسر حق‌بیمه که پرداخت این تعهد به عهده کارفرما گذاشته شده است.

مستمری‌بگیران بازنشسته و ازکار افتادگان کلی که مشمول پرداخت حق سرانه درمان می‌باشند.

کارکنان شرکت‌ها و موسسات دولتی مشمول قانون تامین اجتماعی که تابع نظام هماهنگ پرداخت حقوق می‌باشند و موسسه آنان به استناد قانون (( پرداخت پاداش خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت )) و اصلاحیه آن مکلف به پرداخت هزینه کفن و دفن کارکنان خود می‌باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: