قیمت بنزین | بنزین یارانه ای
فوری / خبر مهم وزیر نفت جدید درباره قیمت بنزین | واریز یارانه بنزین به هر کد ملی از این تاریخ
محسن پاک نژاد وزیر نفت: در رابطه با مدیریت مصرف بنزین، در حال حاضر اصلا راهکار قیمتی مدنظر نیست.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین هرگز مدنظر نیست، گفت: راهکارهای غیرقیمتی که به بخشی فراتر از وزارت نفت یعنی در همکاری با دیگر سازمانها و وزارتخانهها بازمیگردد، در دستور کار خواهد بود تا بدون افزایش قیمت بنزین امکان ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف فراهم شود.
محسن پاکنژاد صبح امروز (پنجشنبه، یکم شهریور ۱۴۰۳) در نخستین روز کاری خود درباره برنامه کوتاهمدت وزارت نفت برای رفع چالش ناترازی انرژی ازجمله مدیریت مصرف گاز تصریح کرد: بنده بهطور دقیق راهکارهای عملیاتی را برای رفع این چالش در ذیل سرفصلهای برنامه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی ارائه کردهام، البته این موضوع به معنای آن نیست که امکان رفع کامل ناترازی در کوتاهمدت وجود داشته باشد اما این امکان فراهم میشود که ناترازی تاحدودی تعدیل شود.
وی با اشاره به اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی برای واردات گاز از ترکمنستان در قالب سوآپ گاز افزود: از آنجا که بخشی از این گاز در داخل مصرف میشود، ازاینرو به رفع ناترازی گاز هم کمک میکند.
وزیر نفت در زمینه برنامههای وزارت نفت دولت چهاردهم برای رفع ناترازی بنزین نیز گفت: هماکنون هرگز راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین مدنظر نیست.
پاکنژاد ادامه داد: راهکارهای غیرقیمتی رفع ناترازی بنزین نیز به بخشی فراتر از وزارت نفت یعنی در همکاری با دیگر سازمانها و وزارتخانهها بازمیگردد؛ راهکارهایی مانند استفاده از خودروهای کممصرف یا خودروهای برقی و مواردی از این قبیل که در دستور کار خواهد بود تا بدون افزایش قیمت بنزین امکان ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف فراهم شود.
وی درباره جذب سرمایه در صنعت نفت بیان کرد: الگوی رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران که سالهاست تعریف شده است نیاز به بازنگری دارد. سازوکار ۱۴.۵درصد کنونی به نحوی است که شاید بخش جاری صنعت نفت را نیز به زحمت پوشش دهد.
بهرهگیری از الگوهایی برای جذب سرمایه خارج از وزارت نفت
وزیر نفت افزود: بنابراین الگوهایی را برای استفاده از سرمایههای خارج از وزارت نفت و نه لزوماً سرمایههای خارجی، در نظر داریم. یکی از این نمونهها استفاده از منابع مالی شرکتها و صنایع عمده مصرفکننده گاز مانند پتروشیمیهاست که این شرکتها را در توسعه بالادست صنعت نفت برای تأمین خوراک دخیل کنیم.
پاکنژاد در پایان گفت: امروز قرار است بهعنوان نخستین کار در وزارت نفت با آقای اوجی گفتوگو کنم و از تجارب ارزشمندشان بهرهمند شوم.
نخستین شورای معاونان وزارت نفت در دولت چهاردهم نپس از دیدار پاکنژاد با جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم برگزار خواهد شد.
اختصاص یارانه بنزین یه هر کد ملی
عضو مجلس شورای اسلامی گفت: با کمک بنزین به نفر علاوه بر بهینه شدن مصرف به دلیل مزایای صرفهجویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودروهای تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل میشود. در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرفشان ندارند. اما وقتی قیمتها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف میپردازند.
در حالی که زمانی صادرکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شدهایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه میکنیم. به گفته کارشناسان، ادامه روند فعلی شدنی نیست، در حال حاضر، سالانه میزان زیادی بنزین تولید میشود و همه آن را استفاده میکنیم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، نیاز به واردات داریم و دچار ناترازی در این زمینه شدهایم.
کارشناسان بر این عقیدهاند که سرکوب قیمتی و پایین بودن قیمت بنزین در کشور از مهمترین دلایل عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور است. به زعم آنان، باید به سمت اعمال روشهایی به منظور کنترل مصرف حرکت کنیم.
بررسیهای کارشناسی نشان میدهد که اعمال سهمیه بنزین به نفر میتواند راهکاری مناسب برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. در این روش، افراد تنها تا میزان مشخصی میتوانند از بنزین با قیمت یارانهای استفاده کنند. بیشتر از این میزان را باید از بازار آزاد بخرند. بنابراین، انگیزههای افراد برای مدیریت مصرف افزایش پیدا میکند.
وحید احمدی، نماینده مجلس در خصوص این موضوع که به گفته رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت، اما بنزین به صورت سهمیه در اختیار افراد قرار میگیرد، تصریح کرد: به نظر من، اگر دولت بتواند در چارچوب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانهای را اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ میدهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه دارد یا خیر، از سهمیه بنزین بهره میبرد.
وی ادامه داد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانهای تعلق میگیرد. افرادی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، میتوانند آن را در این بازار آزاد به فروش برسانند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در شرایط فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانهای بیشتری استفاده میکنند. اما کسانی که خودرو ندارند، از این یارانه بی نصیب هستند. در صورتی که دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آن را اجرایی کند، عدالت بیشتری در حوزه توزیع یارانههای بنزین شاهد خواهیم بود.
امکان کنترل مصرف با اعطای بنزین به هر نفر
احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آن را میپردازند و اقشار ضعیف نیز از این یارانه بیشتر بهره میبرند. در این شرایط، اندک اندک افرادی که مصارف بالایی دارند، آن را به قیمت واقعی میخرند و از این نظر نیز کنترل مصرفی صورت میگیرد.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانهای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، قطعاً به کنترل مصرف خودشان میپردازند.
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با کمک بنزین به نفر علاوه بر بهینه شدن مصرف به دلیل مزایای صرفهجویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودروهای تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل میشود. در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد میشود و افراد میتوانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی میشود. در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرفشان ندارند. اما وقتی قیمتها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف میپردازند.
دولت چهاردهم برنامه مدونی در حوزه بنزین ارائه کند
وی ادامه داد: روندهایی که در بالا توضیح داده شد، در نهایت به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین میکند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد.
احمدی گفت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در راستای بهبود فرهنگ مصرف نیز گام بردارد. باید حاملهای انرژی به عنوان سرمایه ملی برای مردم از جایگاه ویژهای برخوردار شوند و از هدررفت آنها جلوگیری به عمل آید.