آموزش سامانه املاک و اسکان برای دسته چک و ثبت نام
سامانه املاک و اسکان یک پلتفرم آنلاین است که توسط دولت برای مدیریت اطلاعات مربوط به املاک و مستغلات ایجاد شده است. با توجه به الزامات جدید بانک مرکزی، ثبت اطلاعات در این سامانه برای صدور دسته چک الزامی شده است.
سایت املاک و اسکان با هدف شناسایی خانههای خالی، کاهش التهابات بازار اجاره و اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی ایجاد شده بود اما به تدریج نقش آن در ارائه خدمات دولتی و ساماندهی بازار مسکن پررنگتر شد. ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان برای تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستأجران الزامی بوده و از این پس، به عنوان پیششرطی برای دریافت برخی خدمات بانکی مانند صدور دستهچک و... نیز محسوب میشود.
سامانه املاک و اسکان ذیل قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذرماه ۱۳۹۹ از تاریخ ۱۹ فرودین سال ۱۴۰۰ ایجاد شد. در سامانه املاک و اسکان خدمات دولتی از قبیل یارانه، افتتاح حساب بانکی، پلاک خودرو، انشعابات خانگی، گذرنامه و بسیاری دیگر از خدمات ثبت و کد یکتا دریافت می شود، عدم ثبت نام به معنای قطع این خدمات است.
افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک و خدمات مربوطه هر دستگاه اجرایی با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه می شود.
از روز یکشنبه ۳۰ دی ماه 1403 در راستای اجرای قانون مالیاتهای مستقیم و ماده ۱۶۹ صدور دستهچک در سامانه صیاد منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد بود. بر اساس اجرای اتین قانون افراد باید محل سکونت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند زیرا در صورت عدم انجام این کار، از دریافت برخی خدمات بانکی محروم میشوند.
نکات مهم سامانه املاک و اسکان برای دسته چک
صدور دستهچک که قبلا بر اساس سابقه بانکی مشتری، نداشتن چک برگشتی و سایر معیارهای اعتبارسنجی بانکها انجام میشد، اما اکنون، تطابق اطلاعات کد پستی و کد ملی متقاضی با اطلاعات ثبتشده در سامانه ملی املاک و اسکان نیز الزامی است.
صدور دستهچک امکانپذیر نیست اگر اطلاعات محل سکونت شما در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد یا با اطلاعات موجود در بانک مغایرت داشته باشد.
وجود بدهی معوق یا سررسید گذشته مانع از صدور دستهچک می شود.
دریافت دستهچک بدون داشتن حساب جاری (قرضالحسنه جاری) امکانپذیر نیست.
آدرس سایت ملی املاک و اسکان
افرادی که قصد ثبت اطلاعات محل سکونت خود در سامانه املاک و اسکان را دارند، می بایست که ابتدا در سامانه ثبت املاک و اسکان amlak.mrud.ir ثبت نام کنند.
ثبت اطلاعات به طور کلی، به مدارکی نظیر کارت ملی، کد پستی ملک، سند مالکیت برای مالکان، قرارداد اجاره برای مستأجران، شناسنامه در صورت لزوم و شماره تلفن همراه نیاز دارد. برای ثبت نام در سایت املاک و اسکان:
ابتدا به وبسایت رسمی سایت املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنید.
گزینه «ورود افراد حقیقی از طریق دولت من» را انتخاب نمایید.
به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد شوید.
برای فرآیند احراز هویت شماره تلفن همراه و کد ملی خود را وارد کنید.
اطلاعات مربوط به ملک یا محل اقامت را چون متراژ دقیق ملک، شماره طبقه و واحد، شناسه قبض برق، تاریخ شروع سکونت در ملک، نوع اقامتگاه (مانند مالک، مستأجر و غیره) و کد ملی یا شناسه ملی مالک اصلی ملک را با دقت بالا وارد کنید.
در صورت ندانستن کد پستی میتوانید از سامانه gnaf.post.ir برای یافتن کد پستی صحیح استفاده کنید
در برخی موارد خاص سامانه املاک و اسکان نیاز به بارگذاری مدارکی مانند سند مالکیت یا اجارهنامه دارد. پس از تکمیل تمامی فیلدهای مورد نیاز، اطلاعات وارد شده را به دقت بررسی و سپس تأیید کنید.
چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟
همه مالکان و مستأجران باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند.
سرپرستان خانوار اعم از مالکین و مستاجرین در صورت عدم ثبت نام در موعد مقرر در سامانه املاک و اسکان، با ضمانت اجرای جریمه مالیاتی و محرومیت از خدمات اجتماعی مواجه خواهند شد.
غیر از سرپرستان خانوار، بقیه اعضا خانواده در صورتی که مالک ملکی نباشند، نباید در سامانه املاک ثبت نام کنند.