تویوتا FJ کروزر جدید راهی بازار شد | معرفی خودرو تویوتا FJ کروزر با مشخصات فنی
هم اکنون اطلاعات جدیدی درباره تویوتا لندکروزر FJ یا همان FJ کروزر در دست است؛ از جمله گزارشهایی مبنی بر اینکه تاریخ معرفی آن به پایان سال موکول شده است.
تویوتا FJ کروزر که در اوایل ورود به بازار از استقبال خوبی برخوردار شد، بهزودی با یک پوستاندازی بزرگ مواجه و به بازارهای جهانی معرفی میشود.
نام لندکروزر مدتهاست که مترادف با قابلیتهای آفرودی استثنایی بوده است؛ بنابراین جای تعجب نیست که تویوتا قصد دارد این سنت را در مدلهای آینده ادامه دهد. از جمله این مدلهای آینده، شاسیبلند کامپکت FJ کروزر است که شایعه شده بر پایه شاسی نردبانی ساخته خواهد شد. انتظار میرود این مدل اواخر امسال عرضه شود و احتمالاً در نام خود از نام FJ به شکلی دیگر استفاده کند.
نسل جدید FJ اولین بار در یک تیزر رسمی در سال ۲۰۲۳، به عنوان کوچکترین عضو خانواده لندکروزر در کنار سری کلاسیک ۷۰، سری مدرن ۲۵۰ (مدلی که در آمریکای شمالی عرضه میشود) و سری ۳۰۰ (که در ایالات متحده موجود نیست) ظاهر شد. پس از آن، شایعاتی در مورد احتمال استفاده از نام لندکروزر FJ برای این آفرودر کامپکت مطرح شد.
تصویر منتشر شده که الهامبخش رندرهای مختلف بود، به یک شاسیبلند جعبهای شکل اشاره میکند که از کانسپت تویوتا کامپکت کروزر برقی ۲۰۲۱ الهام گرفته است. مدل تولیدی کمی بزرگتر به نظر میرسد و فاصله از سطح زمین زیاد، لاستیکهای مقاوم و در عقب تخت همراه با زاپاس دارد.
انتظار میرود که لندکروزر FJ ابعادی بزرگتر از کرولا کراس داشته باشد، اما احتمالاً کوچکتر از RAV۴ باشد. تخمینهای اولیه ابعادی در حدود ۴۵۰۰ میلیمتر طول، ۱۸۳۰ میلیمتر عرض و ۱۸۵۰ میلیمتر ارتفاع، با فاصله بین دو محور ۲۷۵۰ میلیمتر را نشان میدهد. اگر این اعداد صحیح باشند، لندکروزر FJ به طور قابل توجهی کوچکتر از لندکروزر آمریکای شمالی خواهد بود که ۴۹۲۵ میلیمتر طول دارد.
سرگرمی روز : به جز سوزوکی جیمنی، اکثر شاسیبلندهای کوچک و کامپکت به شاسی یکپارچه روی آوردهاند. خوشبختانه، به نظر نمیرسد که این مورد در مورد لندکروزر FJ صدق کند، چرا که احتمالا بر روی شاسی نردبانی سوار خواهد شد.
به جای استفاده از پلتفرم TNGA-F که در سریهای بزرگتر و گرانتر لندکروزر ۲۵۰ و ۳۰۰ یافت میشود، انتظار میرود که این آفرودر کامپکت بر روی پلتفرم IMV ۰ که با پیکاپ تویوتا هایلوکس چمپ/رانگا مشترک است، سوار شود. علاوه بر این، لندکروزر FJ احتمالا به صورت استاندارد مجهز به یک سیستم ۴WD خواهد شد.
گمانهزنیهای زیادی در مورد پیشرانه لندکروزر FJ وجود دارد. گزارشهای اولیه نشان میداد که این مدل میتواند با پیشرانههای احتراق داخلی و هیبریدی عرضه شود و امکان اضافه شدن یک نسخه تمام الکتریکی به این محدوده در آینده وجود دارد.
با این حال، گزارشهای اخیر ادعا میکنند که تویوتا پیشرانههای هیبریدی را به نفع یک موتور بنزینی کنار گذاشته است. با این حال، هنوز قطعیتی در این زمینه وحود ندارد. با توجه به روندهای بازار، تویوتا احتمالاً یک نسخه هیبریدی را خارج از ژاپن ارائه خواهد کرد.
یکی از محتملترین گزینهها برای تامین نیروی لندکروزر FJ، موتور بنزینی ۲٫۷ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲TR-FE است. این موتور در حال حاضر در هایلوکس چمپ و همچنین در نسخههای EU-spec و JDM-spec لندکروزر پرادو (سری ۲۵۰) استفاده میشود. با این حال، ممکن است فقط در بازارهایی مانند ژاپن و سایر مناطق آسیایی که هایلوکس چمپ در آنها فروخته میشود، موجود باشد.
در این مناطق، این موتور ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و یک سیستم ۴WD توانمند جفت میشود. در حالی که این خروجی قدرت برای یک آفرودر کامپکت در بسیاری از بازارها کافی به نظر میرسد، ممکن است خواسته بیشتر خریداران آمریکای شمالی را برآورده نکند. با این حال، تویوتا موتورهای متنوعی در اختیار دارد، از جمله گزینههایی که در کرولا کراس، RAV۴ و حتی پریوس برای قدرت بیشتر یافت میشوند.
در ابتدا انتظار میرفت که تویوتا لندکروزر FJ در اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه شود، اما این اتفاق نیفتاد. در حالی که هیچ تاییدیه رسمی در مورد عرضه لندکروزر FJ وجود ندارد، آخرین گزارشها از Best Car ژاپن نشان میدهد که این خودرو ممکن است در پاییز ۲۰۲۵ و در بازار محلی خود عرضه و به دنبال آن فروش جهانی آغاز شود.
در مورد قیمتگذاری، آخرین گزارشها نشان میدهد که لندکروزر FJ میتواند در بازار داخلی خود بین ۲۶۶۰۰ تا ۳۰ هزار دلار ارزشگذاری شود. طبیعتاً قیمتها در بازارها متفاوت خواهد بود، اما بسته به محل تولید، انتظار میرود که مدل آمریکای شمالی با قیمتی در حدود ۳۵۰۰۰ دلار به فروش برسد.