خودرو | خرید خودرو | خودرو دست دوم

سوزوکی بالنو آماده فروش شد | معرفی خودرو سوزوکی بالنو با مشخصات فنی

یکی از این مدل‌ها، سوزوکی بالنو (Baleno/کلمه ایتالیایی با تلفظ باله‌نو به معنای صاعقه) از کلاس هاچبک‌های کوچک اقتصادی است که در حقیقت ویژه بازار کشورهای در حال توسعه مثل هند طراحی شده است.

کدخبر : 19428
سایت سرگرمی روز :

مزایا و معایب

+ طراحی مناسب

+ قیمت رقابتی

+ کم‌مصرف و اقتصادی

+ سطح امکانات قابل قبول

– عملکرد فنی بسیار معمولی

– اختلاف قیمت قابل توجه با رقبای داخلی

برند سوزوکی ژاپن دست طولانی در طراحی و تولید خودروهای اقتصادی دارد و از این رو در بسیاری از موارد حتی از تویوتا هم موفق‌تر عمل کرده است. ازاین‌رو جای تعجب ندارد که چند مدل متنوع از این برند برای واردات به بازار ایران انتخاب شود.

بالنو قرار است از سوی شرکت راسا موتور خاورمیانه روانه بازار خودرو ایران شود. این خودرو وارداتی در حقیقت نسل دوم سوزوکی بالنو است که از سال ۲۰۲۲ با طراحی جدید در خط تولید این شرکت در شهر احمدآباد استان گُجَرات هند (تحت جوینت ونچر مشترک سوزوکی-ماروتی) تولید می‌شود. پس عملا باید آن را یک محصول از خودروسازان هندی به حساب آورد.

در میان پیشرانه‌های عرضه‌شده برای این سوزوکی بالنو (۴ سیلندر ۱.۲ و ۱.۵ لیتر)، نمونه قدرتمندتر ۱.۵ لیتری با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته AT برای بازار ایران برگزیده شده است. هرچند که حق انتخاب گیربکس دستی ۵ سرعته و ۵ سرعته دستی کامپیوتری (AMT) نیز برای آن در دسترس بود.

البته این پیشرانه تنفس طبیعی توان و گشتاور محدودی دارد که در اتصال با گیربکس AT هرچند ترکیبی منطقی و هماهنگ به نظر می‌رسد، اما در نهایت با داشتن وزن نزدیک به یک تن، عملا ویژگی‌های رفتاری نظیر ۲۰۶ تیپ ۶ به همراه خواهد داشت. پس نباید از عملکرد فنی سوزوکی بالنو چندان ذوق زده شد. ارائه گیربکس AT برای یک خودرو وارداتی آن هم در بازه قیمتی که قطعا از خودروهای تولید داخل بالاتر خواهد ایستاد، بدون شک انتخاب معقول‌تری است، اما اگر راسا موتور حق انتخاب با گیربکس ۵ سرعت دستی را نیز در اختیار مشتریان قرار دهد، احتمالا برای برخی مشتریان جوان انتخاب بهتری در مقایسه با گیربکس AT باشد.

نمای خارجی سوزوکی بالنو با دوره تولید و زبان امروزی برند سوزوکی هماهنگ است، اما با توجه به کلاس اقتصادی خودرو، پیچیده و آینده‌گرایانه نیست. جلوپنجره با تریم پهن کرومی در اتصال به چراغ‌های سیستم روشنایی اصلی، زیرسپر پیچیده با دو مه‌شکن دایره‌ای، ظاهری معاصر، تا حدودی ساده و البته میانه‌رو به همراه دارد که از قضا نه زشت است و نه از مد افتاده.

بخش انتهایی خودرو با چراغ‌هایی همراه است که از دو گوشه گلگیرهای عقب اندکی بیرون زده‌اند و طراحی مشابه به محصولات سابق برند اوپل دارد که در تیراژ بسیار محدود روانه بازار ایران شد. تریم کرومی به‌کاررفته در نمای جلو، در بخش انتهایی بالنو نیز به عنوان پل ارتباطی میان دو چراغ عقب دیده می‌شود، اما برخلاف جلو، فاقد پیچیدگی طراحی است.

نیم‌رخ نمای جانبی سوزوکی بالنو برای یک هاچبک اقتصادی قابل قبول است، ولی بدون شک زیبایی بصری خودروهای جذابی چون فولکس‌ واگن گلف یا شیراکو را به همراه ندارد. خطوط شخصیت روی گلگیرها به‌سختی قابل رویت است، اما تریم کرومی به‌کاررفته بر لبه درها و ستون C به زیبایی و هوشمندانه اجرا شده است.

اگر ابعاد و اندازه‌های سوزوکی بالنو را با خودروهای هم‌کلاسی چون پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ مقایسه کنید، خواهید فهمید که بالنو نه فقط در نمای خارجی، بلکه در نمای داخلی نیز هوشمندانه‌تر طراحی شده است. این مهم افزایش جزئی فضای پای سرنشینان عقب و بهبود اندک حجم فضای صندوق را به مالک هدیه می‌دهد.

طراحی فضای داخلی برای یک خودرو اقتصادی ساخته و پرداخته کشورهای در حال توسعه قابل احترام و زیبا است. اگرچه نمی‌توان نظر محکمی در خصوص متریال به‌کاررفته در کابین داد، اما سبک طراحی متقارن داشبرد، طراحی زیبای قاب سیستم مولتی مدیا و شیوه ادغام آن با مجموعه نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان و مجموعه کنترل سیستم تهویه مطبوع چشم‌نواز است. به‌خصوص که این خودرو با تریم داخلی دو رنگ نیز در بازار هند عرضه شده است، اما هنوز مشخص نیست این تریم دو رنگ به بازار ایران راه یابد.

اگرچه سوزوکی بالنو هاچبک اقتصادی برای بازار کشورهای در حال توسعه است، اما مجموعه ویژگی‌های رفاهی و ایمنی عرضه‌شده برای آن نیز باید در قامت یک خودرو وارداتی بگنجد. ازاین‌رو نسخه وارداتی بازار ایران با برخی امکانات درخور بیان نظیر نمایشگر لمسی ۹ اینچی مولتی مدیا مجهز به مسیریاب و قابلیت اتصال و نمایش محتوای تلفن همراه، دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، سنسور باران (برف پاک‌کن اتوماتیک)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی انحصاری ویژه ردیف عقب، ورود و استارت بدون کلید، سیستم نمایشگر هدآپ (HUD)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، فرمان D شکل (D-CUT) با روکش چرمی و کلیدهای کنترلی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، تنظیم دستی سیستم روشنایی جلو و خروجی شارژ تلفن همراه برای ردیف عقب همراه است.

با این حال برای خودرویی از این کلاس وجود امکاناتی چون سیستم HUD یا دوربین ۳۶۰ درجه چندان حیاتی نیست. به عقیده نگارنده بهتر بود این دو ویژگی با امکانات دیگری نظیر سیستم روشنایی اتوماتیک، سانروف یا حتی قابلیت انتخاب تریم داخلی دو رنگ جایگزین می‌شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: