این دانه مقوی قند خون 400 را به 90 میرساند | با خوردن روزی 10 گرم از دانه این سبزی 30 روزه باربی شو

برخی از مطالعات ارتباط مصرف شنبلیله را با پروبیوتیک‌ها و سایر فیبرها در کنترل اشتها، کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدن نشان می‌دهد.

کدخبر : 19882
سایت سرگرمی روز :

شنبلیله گیاهی است که معمولاً در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد می‌کند؛ شنبلیله همچنین از گیاهان بومی کشور ایران نیز محسوب می‌شود، در این مطلب برخی خواص این گیاه را بیان می‌کنیم.

شنبلیله نقش موثری در کاهش قند خون دارد؛ طبق مطالعات متعدد صورت گرفته مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم شنبلیله، تری‌گلیسرید Triglyceride را کاهش و HDL (چربی خوب) را افزایش می‌دهد؛ در دانه شنبلیله اسید آمینه‌ای به نام هیدروکسی ایزولوسین Hydroxy isoleucine وجود دارد که این اسید آمینه ترشح انسولین را تسریع می‌کند.

خواص دانه شنبلیله، درمان سوزش سرِ دل

دانه شنبلیله از مقادیر فراوانی موسیلاژ* Mucilage تشکیل شده است؛ موسیلاژ التهاب روده و معده را به کمک پوشاندن جدار معده و روده کاهش می‌دهد، افراد برای رفع سوزش سرِ دل باید یک قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را به غذاهایشان بیفزایند، همچنین می‌توانند یک قاشق چای‌خوری از پودر دانه شنبلیله را در مقداری آب یا آب میوه حل و آن را قبل از هر وعده غذایی میل کنند. این گیاه ملین است و به هضم بهتر غذا‌ها نیز کمک می‌کند.

موسیلاژ Mucilage: لیزاب یا موسیلاژ گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که مملو از پلی ساکارید می‌باشند. لیزاب‌ها در تماس با آب کم و بیش حل می‌شوند و ماده‌ای لزج، مانند ژلاتین تولید کرده و حجیم می‌شوند. لیزاب‌ها دارای خاصیت ضد التهاب، مرطوب کنندگی، نرم کنندگی، چسبندگی و بادکننده هستند. مصرف آن‌ها همچنین موجب تسهیل در خروج فضولات روده می‌گردد.

پودر دانه شنبلیله تاثیر بسزایی در ضخیم و پرپشت شدن مو‌ها دارد.

خواص شنبلیله، کنترل تب

شنبلیله گیاهی تب‌بر است؛ برای کاهش تب با استفاده از شنبلیله باید یک تا ۲ قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را به همراه چای سبز دَم، سپس به این دمنوش یک قاشق چای‌خوری عسل و کمی آب لیموترش تازه اضافه و میل کنید، این دمنوش را روزانه سه بار می‌توان مصرف کرد.

افزایش شیردهی با کمک شنبلیله

شنبلیله سرشار از تستوفن Testofen است که باعث افزایش میزان پرولاکتین Prolactin در زنان شیرده می‌شود و ترشح شیر را تسهیل می‌کند؛ برای افزایش شیر زنان شیرده، آن‌ها باید روزانه سه مرتبه کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی شنبلیله مصرف کنند.

پرولاکتین Prolactin: هورمونی پروتئینی است که از هیپوفیز قدامی ترشح می‌شود.... افزایش پرولاکتین با مهار ترشح GnRH موجب مهار ترشح پالسی گونادوتروپین‌ها می‌شود و در نتیجه افزایش ناگهانی LH در وسط سیکل را متوقف می‌کند این امر منجر به عدم انجام تخمک‌گذاری یا کاهش آن می‌شود.

بهبود گُرگرفتگی در زمان یائسگی با شنبلیله

گُرگرفتگی در زمان یائسگی بیشتر به علت کاهش میزان هورمون‌های زنانه، مانند استروژن Estrogen اتفاق می‌افتد، شنبلیله سرشار از دیوسژنین Diosgenin است که خواص شبه استروژنی دارد، بنابراین گُرگرفتگی در زمان یائسگی را از بین می‌برد؛ فیتوکمیکال‌های Phytochemicals موجود در شنبلیله تبدیل به پیش ساز هورمون‌های جنسی مانند دی هیدرواپی آندروسترون* DHEA در بدن می‌شوند و تعادل هورمونی را در زنان ایجاد می‌کند.

دیوسژنین Diosgenin: دیوسژنین از ترکیبات اصلی شنبلیله است که پس از استخراج بعنوان ماده‌ی طبیعی در تولید استروئید تجاری بکار می‌رود.

فیتوکمیکال‌ها Phytochemicals: مواد شیمیایی گیاهی، مواد مؤثر در گیاهان دارویی، فیتوکمیکال‌ها یا گیامغذی (برگرفته از واژه phyto به معنای گیاه در زبان یونانی) ترکیباتی شیمیایی هستند که بطور طبیعی در گیاهان بوجود می‌آیند و معمولاً اشاره به ترکیباتی دارند که بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌ای. بعضی از این مواد عامل پدید آمدن رنگ و دیگر ویژگی‌های ارگانولپتیک، همانند رنگ تند بعضی میوه‌ها یا بوی سیر، هستند. فیتوکمیکال‌هایی، چون کاروتنوئید‌ها یا زردینه‌ها از اهمیت زیستی بالایی برخوردارند، اگرچه شاید ارزش غذایی بالایی نداشته باشند. شمار فیتوکمیکال‌ها در طبیعت ممکن است بیشتر از ۴ ٬ ۰۰۰ نوع مختلف باشد.

شواهد علمی نشان می‌دهد مصرف شنبلیله در کنترل اشتها، کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدن موثر است.

برخی از مطالعات ارتباط مصرف شنبلیله را با پروبیوتیک‌ها و سایر فیبرها در کنترل اشتها، کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدن نشان می‌دهد. می‌توان از آن در چای و یا داخل کپسول استفاده کرد و باید بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای دستیابی به اهداف باشد. شنبلیله را می‌توان مستقیماً به وعده‌های غذایی اضافه کرد یا می‌توان آن را یک شب قبل از خوردن خیس کرد.

هنگامی که مقدار شنبلیله‌ای که به دنبال مصرف آن هستید بیش از ۱۰ گرم در روز است، توصیه می‌شود به دنبال مشاوره پزشکی باشید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

مصرف دوزهای بالای شنبلیله ممکن است هنگام مصرف در دوران بارداری، شیردهی یا زمانی که سابقه حساسیت غذایی وجود دارد، عوارض جانبی داشته باشد.

شنبلیله را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. رایج‌ترین روش مصرف این است که دانه‌های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و روز بعد آن را بخورید.

این را می توان به چیزهایی مانند جو دوسر و اسموتی اضافه کرد، با این حال، طعم تلخ آن ممکن است برای برخی بی‌خطر باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: