خودرو | معرفی خودرو | ثبتنام خودرو
هوندا سیویک RS راهی بازار شد | معرفی خودرو هوندا سیویک RS با مشخصات فنی
هوندا سیویک RS به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت مجهز است و از کمکفنرهای جدید، تعلیق سفتتر و ترمزهای بزرگتر بهره میبرد.
هوندا در فیسلیفت سیویک در بازار آمریکا، پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو را از نسخههای معمولی حذف کرد اما در بازار ژاپن این موتور همچنان برای سیویک هاچبک ارائه میشود.
حال نیز هوندا یک نسخهٔ هیجانانگیز بنام سیویک RS را با این موتور و گیربکس دستی معرفی کرده است. این نسخهٔ جدید غیر از گیربکس دستی، به سیستم تطبیق دور موتور و فلایویل سبکتر هم مجهز شده درحالیکه هوندا پاسخ موتور را هم بهمنظور فراهم کردن رانندگی جذابتر بهبود داده است.
کمکفنرهای جدید، سیستم تعلیق سفتتر، ترمزهای جلوی بزرگتر و کاهش ۵ میلیمتری ارتفاع هم از دیگر تغییرات فنی این خودرو هستند. سیویک RS در بیرون هم به رینگهای ۱۸ اینچی مشکی، نشانهای قرمز RS، سپر جلوی متفاوت مجهز شده درحالیکه تمام تزئینات کرومی با تریم مشکی جایگزین شدهاند. در داخل خودرو شاهد دوخت قرمز به همراه دستهدندهٔ آلومینیومی با گردگیر چرمی هستیم. اضافه شدن حالتهای رانندگی اسپرت و شخصی هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای این هاچبک نیمه داغ هستند.
ابتدای امسال، هوندا پروتوتایپی از سیویک RS را در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد. در آن زمان تصور میشد این خودرو به نسخهٔ قویتری از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ سیویک Si مجهز خواهد بود اما متأسفانه اینطور نیست و این نسخه از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ سیویک معمولی استفاده میکند که با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور، ۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰ نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به سیویک Si دارد. بااینحال، ترکیب گیربکس دستی با مجموعهای از ارتقاءهای فنی، سیویک RS را به پکیج جذابی تبدیل کرده است زیرا این روزها پدال کلاچ را بیشتر در خودروهای اسپرت انحصاری و تولید محدود میبینیم.
هوندا برای سیویک مدل ۲۰۲۵ علاوه بر تغییرات ظاهری جزئی، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری هیبریدی جدید با ۲۰۰ اسب بخار قدرت را ارائه کرده است.
هوندا نسخهٔ فیسلیفت سیویک را در مدلهای سدان و هاچبک معرفی کرده است. مهمترین خبر در مورد این خودرو، ارائهٔ پیشرانهٔ هیبریدی است تا پس از یک دهه غیبت، دوباره سیویک هیبریدی به بازار ایالاتمتحده بازگردد. قوای محرکهٔ این خودرو از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است که مجموعاً ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور تواید میکند. بدین ترتیب، سیویک هیبریدی قویترین نسخهٔ این خودرو پس از تایپ R خواهد بود.
با ارائهٔ این نسخهٔ هیبریدی، هوندا پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ قبلی سیویک را حذف کرده است. بااینحال، به گفتهٔ شرکت ژاپنی، سیویک هیبریدی از نسخهٔ ۱.۵ لیتری سریعتر است و درعینحال مصرف سوخت بسیار کمتری دارد که حدود ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. علاوه بر این، بهمنظور بهبود کیفیت سواری و کاهش سروصدا و ارتعاش، برای سیستم تعلیق سیویک هیبریدی تنظیمات خاصی در نظر گرفته شده است.
سیویک هیبریدی در دو تیپ اسپرت و اسپرت تورینگ عرضه میشود درحالیکه امکان خرید نسخهٔ بنزینی هم در دو تیپ LX و اسپرت وجود خواهد داشت. این نسخه از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر قبلی استفاده میکند که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. درمجموع هوندا انتظار دارد نسخهٔ هیبریدی نزدیک به ۴۰ درصد از فروش سیویک را به خود اختصاص دهد.
سیویک برای مدل ۲۰۲۵ در ظاهر نیز تغییراتی را تجربه کرده و چهرهای اسپرتتر به خود گرفته است. این تغییرات بیشتر در قسمت جلو صورت گرفته و جلوپنجره و سپر از نو طراحی شده است. نسخهٔ هیبریدی نیز با تریم همرنگ بدنهٔ اطراف چراغهای جلو و اسپلیتر کوچک جلو از دیگر نسخهها متمایز میشود. چهار رنگ بیرونی جدید، رینگهای ۱۸ اینچی ماشینکاری شده در تیپ اسپرت تورینگ هیبریدی و چراغهای عقب دودی هم تکمیلکنندهٔ تغییرات بیرونی سیویک مدل ۲۰۲۵ است.
در داخل خودرو اما تغییراتی بسیار جزئی صورت گرفته است که شامل تودوزی خاکستری اختصاصی نسخهٔ هیبریدی و پورتهای USB بیشتر میشود. علاوه بر این، تیپ پرچمدار اسپرت تورینگ هیبریدی به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگتر ۹ اینچی هم مجهز شده است که از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم بهره میبرد. هوندا سیویک مدل ۲۰۱۵ ماه آینده ابتدا در نسخهٔ سدان راهی نمایندگیهای فروش در ایالاتمتحده خواهد شد درحالیکه خریداران برای نسخهٔ هاچبک باید تا اواخر تابستان صبر کنند.