ترفند جادویی درست کردن خیارشور ترد بدون کپک زدن | فوت کوزه گری تهیه خیارشور ترد تو یک چشم بهم زدن

خیارشور یکی از انواع چاشنی های پر مصرف و خوشمزه ایرانی است که در صنایع غذایی مختلف هم کاربرد بسیاری دارد. امروزه از خیارشور در کنار انواع غذاهای سنتی و فست فودی استفاده می شود و یکی از پر طرفدارترین چاشنی ها در رستوران ها و فست فودها محسوب می شود

کدخبر : 20401
سایت سرگرمی روز :

مواد لازم تهیه خیار شور

خیار ریز ۵۰۰ گرم

آب ۳ لیوان

نمک ۳ قاشق غذاخوری

شوید، مرزه و ترخون ۱۰۰ گرم

سیر ۳ حبه

فلفل سبز ۲ عدد

نخود ۴ عدد

سرکه سفید یا قرمز ½ پیمانه

مرحله اول

برای تهیه خیار شور ترد و خوشمزه ابتدا آب را به همراه سرکه و نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم. حالا هر چند لحظه یک بار مواد را هم می زنیم تا نمک به طور کامل درون آب حل شود.

مرحله دوم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید و نمک به طور کامل حل شد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم خنک شود. در ادامه ظرفی که برای تهیه خیارشور انتخاب کرده ایم را به خوبی می شوییم، سپس با دستمال خشک می کنیم.

مرحله سوم

نکته ای که باید در مورد ظرف نگهداری خیار شور به آن توجه شود این است که باید از ظرفی استفاده کنیم که هوا به هیچ وجه نتواند وارد آن شود. اگر از ظرف پلاستیکی استفاده کنیم، باید ظرفی باشد که دیواره های ضخیمی داشته باشد.

مرحله چهارم

اگر ظرف پلاستیکی ما حتی یک سوارخ بسیار ریز هم داشته باشد، باعث می شود که خیار شور کپک بزند. ما در این آموزش از ظرف شیشه ای با درب فلزی استفاده کرده ایم. البته باید به طور کامل مطمئن شویم درب شیشه سالم باشد و هوایی از آن رد نشود.

مرحله پنجم

در این مرحله نیمی از شوید، ترخون و مرزه را در کف ظرف قرار می دهیم، سپس نخودها را اضافه می کنیم، به هیچ وجه نخود را حذف نکنید، زیرا نخود در طول زمان از خود گازی متساعد می کند که باعث ترد تر شدن خیار شور ها می شود.

مرحله ششم

در ادامه یک عدد سیر و فلفل سبز اضافه می کنیم، سپس خیارها را روی مواد می چینیم. نکته ای که باید مورد خیار در نظر داشته باشیم این است که حتما باید از خیار بوته ای برای تهیه خیار شور استفاده کنیم، زیر خیار درختی برای تهیه خیارشور مناسب نمی باشد.

مرحله هفتم

پس از اینکه خیارها را درون ظرف چیدیم، باقیمانده شوید، مرزه و ترخون را به همراه سیر و فلفل سبز باقیمانده روی خیارها قرار می دهیم. در ادامه محلول آب نمک و سرکه را که حالا به طور کامل خنک شده است روی مواد می ریزیم.

مرحله هشتم

محلول آب نمک و سرکه باید یک بند انکشت بالاتر از سطح مواد داخل ظرف باشد. در ادامه درب ظرف را محکم می بندیم، سپس ظرف را به مدت یک هفته تا ده روز در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا خیار شور آماده شود.

نکات طرز تهیه خیار شور بازاری

خیار مناسب خیارشور

برای خیار شور باید از خیارهای بوته ای استفاده است که دارای بافت نرم تری نسبت به خیارهای درختی هستند. خیارهای درختی به خوبی آب نمک و سرکه را جذب نمی کنند، به همین دلیل مدت طولانی تری باید در آب نمک بمانند تا آماده شوند.

سرکه را حذف کنیم؟

توصیه می شود سرکه را از مواد خیار شور حذف نکنید، زیرا سرکه علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن طعم خیار شور می شود، باعث می شود که خیار شور نرم تر شود. البته این نرم شدن به این معنی نیست که خیار شور ترد نباشد.

زمان نگهداری خیار شور

خیار شور را پس از اینکه درون ظرف ریخیتیم، می توانیم تا مدت یک سال در جای تاریک و خنک نگهداری کنیم. البته توجه داشته باشید هر زمان درب ظرف خیار شور را باز کنیم باید آنرا به یخچال منتقل کنیم تا کپک نزند.

راهکارهای عملی برای کاهش شوری خیارشور در خانه

به بررسی روش‌های کاهش شوری خیارشور می‌پردازیم. کاهش شوری خیارشور می‌تواند طعم بهتری به این محصول بدهد و برای سلامتی مفیدتر باشد. با ما همراه باشید تا نکات و ترفندهای کاربردی را یاد بگیرید.

 معضلِ نمک اضافی در خیارشور

خیارشور یک افزودنی محبوب به بسیاری از غذاهاست و طعم تند و دلپذیری به هر غذایی می‌بخشد. با این حال، گاهی اوقات خیارشور ممکن است حاوی مقدار زیادی نمک شود که منجر به طعم نه چندان دلچسبی می‌شود. اگر خودتان را در چنین وضعیتی دیدید، چند روش وجود دارد که می‌توانید برای حذف نمک اضافی و نجات دادن خیارشور خود به کار بگیرید.

خیساندن در سرکه روشی برای حذف نمک اضافه از خیارشور

یک روش برای حذف نمک اضافی از خیارشور، خیساندن آن‌ها در سرکه است. این فرآیند شامل انتقال خیارشور به یک کاسه و پوشاندن آن‌ها با سرکه است. خیارشورها باید به مدت زمانی، معمولاً حدود 24 ساعت، خیس بخورند که به سرکه اجازه می‌دهد تا نمک اضافی را بیرون بکشد. پس از تکمیل فرآیند خیساندن، خیارشورها را می‌توان قبل از مصرف، آبکشی و شستشو داد.

شستشو با آب برای کاهش شوری خیار شور 

روش مؤثر دیگر برای حذف نمک اضافی از خیارشور، شستشوی آن‌ها با آب است. این روش ساده شامل قرار دادن خیارشورها در یک آبکش و جاری کردن آب روی آن‌ها به مدت چند دقیقه است. آب به رقیق کردن محتوای نمک کمک می‌کند و در نتیجه طعم ملایم‌تری ایجاد می‌کند. پس از اینکه خیارشورها به طور کامل شسته شدند، می‌توان آن‌ها را خشک کرد و سرو کرد.

استفاده از سیب‌زمینی برای گرفتن شوری اضافه خیار شور  

به طور شگفت‌انگیزی، سیب‌زمینی می‌تواند یک ابزار مؤثر برای جذب نمک اضافی از خیارشور باشد. با قرار دادن یک سیب‌زمینی پوست‌کنده در شیشه یا ظرفی که حاوی خیارشور است،  سیب‌زمینی به طور طبیعی مقداری از نمک را بیرون می‌کشد.  بعد از چند ساعت، سیب‌زمینی را می‌توان برداشت و نمک اضافی را با خود برد. این روش، راهی ساده و طبیعی برای نجات دادن خیارشورهای بیش از حد شور است.

مخلوط کردن با مواد بدون نمک برای کاهش شوری خیار شور 

اگر یک شیشه دیگر سبزیجات بدون نمک دارید، آن‌ها را با خیارشورهای خیلی شور خود مخلوط کنید. یا آن‌ها را به سالاد ماکارونی، سالاد سیب‌زمینی یا ساندویچ ماهی تن اضافه کنید تا طعم آن پخش شود

اجازه دهید خیارشورها بیشتر تخمیر شوند

در طول تخمیر، اسید لاکتیک به عنوان یک ماده نگهدارنده عمل می‌کند، به غذاهای تخمیری طعم تند متمایزی می‌دهد و شوری را پنهان می‌کند.

تا زمانی که هنوز برای باکتری‌ها غذا (قند/کربوهیدرات) وجود داشته باشد، آن‌ها همچنان به تولید اسید لاکتیک ادامه خواهند داد. می‌توانید خیارشورها را برای مدت بیشتری تخمیر کنید تا سطح اسید لاکتیک افزایش یابد، اما توجه داشته باشید که هرچه تخمیر بیشتر طول بکشد، سبزیجات نرم‌تر می‌شوند.

اگر خیارشورهای شما پس از استفاده از یکی از روش‌های حذف نمک، هنوز هم خیلی شور هستند، ممکن است لازم باشد آن‌ها را دور بیندازید و دوباره شروع کنید. مهم است که خیارشورها را پس از فرآیند حذف نمک اضافی مزه کنید تا مطمئن شوید که به طعم دلخواه شما رسیده‌اند.

بعید است که با دنبال کردن روش‌های توصیه شده، نمک اضافی را بیش از حد تصحیح کنید، اما همیشه بهتر است خیارشورها را به طور دوره‌ای در طول فرآیند مزه کنید تا مطمئن شوید که خیلی بی‌مزه نمی‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: