یارانه | یارانه معیشتی | یارانه نقدی

واریز یارانه معیشتی ۶۲۰ هزار تومانی برای این خانوارها | تغییرات مهم یارانه ای در دولت پزشکیان

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها، یارانه معیشتی شهریور۱۴۰۳ دهک های ۱ تا ۳ ساعت ۲۴ روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

کدخبر : 21185
سایت سرگرمی روز :

یارانه جدید شهریور ۱۴۰۳ به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر که یکصد و شصت و سومین مرحله از واریز یارانه‌ نقدی محسوب می‌شود، که به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های چهارم تا نهم واریز خواهد شد.

بدین‌ترتیب مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بیستم شهریور، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر ۲۵ شهریور، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوار‌های مشمول به‌ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان سی‌ام شهریور و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت، از ابتدای ماه انجام می‌شود.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

شهروندان می‌توانند از طریق سامانه «حمایت» با وارد کردن شماره همراه و کد ملی خود، از وضعیت دهک اقتصادی خود مطلع شوند و در صورت داشتن مستندات جدید برای تجدیدنظر در دهک‌بندی، آن‌ها را بارگذاری کنند. اطلاعات مورد استفاده برای دهک‌بندی شامل تراکنش‌های مالی و گردش حساب از بانک مرکزی، و آمار خریدوفروش خودرو از راهنمایی و رانندگی است. این منابع رسمی و معتبر، مبنای اصلی برای تعیین وضعیت اقتصادی افراد هستند.

 با تجهیز بانک‌های اطلاعاتی جامع و استفاده از هوش مصنوعی، به‌تدریج مبانی دهک‌بندی به اطلاعات و رفتارهای مالی خانوارها گره خورد.

در این میان، گرچه کاستی‌هایی مثلاً در حوزه املاک با معاملات مبتنی بر چک وجود داشت، اما برای کاهش میزان خطا، امکان درخواست بازبینی نیز برای خانوارهای معترض مدنظر قرار گرفت و اگر متولیان دهک بندی در وزارت کار به وظیفه خود عمل کنند، هرگونه تغییر در دهک‌بندی قابل‌اعتراض و پیگیری است.

مرجع دهک‌بندی خانوارها، بانک اطلاعاتی «پایگاه رفاه ایرانیان» است که در آن، اطلاعات خانوارها اعم از تعداد اعضا، مالکیت خودرو و گردش مالی همه اعضای خانواده مبنای آزمون وسع قرار می‌گیرد و بر اساس نتیجه این آزمون، رتبه خانوار در میان همه خانوارهای کشور به دست می‌آید.

شواهد حاکی از این است که این پایگاه هنوز اطلاعات بورس و اطلاعات مالکیت زمین و مسکن را به‌عنوان مبانی اصلی دهک‌بندی مدنظر قرار نمی‌دهد و در حوزه گردش مالی نیز همچنان معاملات مبتنی بر چک را جداگانه دسته‌بندی نمی‌کند.

البته گردش مالی حاصل از همه این موضوعات در قالب واریز یا برداشت، بر دهک‌بندی تأثیر دارد. ازآنجایی‌که ۹ دهک از کل ۱۰ دهک درآمدی کشور مشمول دریافت یارانه نقدی هستند و کالابرگ الکترونیک نیز فقط به ۷ دهک پایین اختصاص می‌یابد، این تغییرات مالی می‌تواند با جابه‌جا کردن دهک درآمدی خانوار، به قطع یا وصل شدن حمایت‌های دولتی منجر شود.

جمعیت ایران به ۱۰ دسته ۱۰ درصدی تقسیم می‌شوند و هرگونه تغییر رفتار مالی که منجر به جابجایی یک خانوار نسبت به سایر خانوارها شود، می‌تواند در تعیین دهک درآمد آن خانوار مؤثر باشد.

در دهک‌بندی خانوارها، ۱۰ درصد جمعیت که کمترین درآمد را دارند در دهک اول قرار می‌گیرند و دهک‌های بعدی به‌تناسب وضعیت درآمدی تعیین می‌شوند تا دهک دهم که دربرگیرنده ۱۰ درصد ثروتمندتر جامعه است.

در این فرایند، دهک یک خانوار احتمال دارد با دریافت یک وام بانکی مثل وام ازدواج که رقم آن سنگین است، تغییر کند؛ اما صولت مرتضوی، وزیر کار اختصاصی در مورد این موضوع وعده رسیدگی داده و از خانوارهایی که با دریافت وام ازدواج دهک آنها تغییر کرده، خواسته است تا اعتراض خود را ثبت کنند.

در مورد پرداخت و دریافت رهن مسکن اجاره‌ای نیز همین مشکل برای مستأجران وجود دارد؛ چراکه مستأجران در زمان تغییر محل سکونت، باید مبالغ کلانی را به‌عنوان رهن از موجر قبلی دریافت کرده و به‌حساب موجر جدید واریز کنند.

در این میان دریافت قرض از دیگران نیز مزید علت می‌شود و دهک خانوار را تغییر می‌دهد. وزارت کار در مورد رسیدگی به این اتفاقات قولی نداده اما ازآنجایی‌که روزبه‌روز اتکا به هوش مصنوعی در آزمون وسع افزایش می‌یابد، می‌توان امیدوار بود که در فرایند رسیدگی به اعتراضات دهک‌بندی، این موارد اصلاح شود.

چگونه به قطع یارانه ۱۴۰۳ خود اعتراض کنیم؟

اگر برای شما هم تاکنون یارانه واریز می شده و از این ماه این یارانه واریز نشده است می توانید با مطالعه این متن دلیل قطع یارانه خود را ببینید و برای واریز مجدد آن روش های اعتراض به حذف یارانه را دنبال کنید.

 اگر برای شما هم تاکنون یارانه واریز می شده و از این ماه یارانه واریز نشده است می توانید با مطالعه این متن دلیل قطع یارانه خود را ببینید و برای واریز مجدد آن روش های اعتراض به حذف یارانه را مطالعه کنید. 

شاید مهمترین دلیل قطع یارانه ۱۴۰۳ تغییر دهک بندی خانوارها می باشد. برای اینکه بدانید هم اکنون دهک چندم هستید می توانید این مطالب را مطالعه بفرمایید و اقدام نمایید. 

هنگامی که درآمد خانواده نسبت به معیارهای دهک‌بندی افزایش پیدا کند، دولت با بررسی گردش حساب سرپرست خانوار اقدام به تغییر دهک‌بندی یا قطع یارانه خانوار می‌کند. این مسئله دلایل دیگری هم دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

اندوخته حساب بانکی

تراکنش‌های بانکی

گردش‌مالی

تعداد خانوار

تعداد وسایل نقلیه

ارزش وسیله نقلیه

تعداد افراد حقوق‌بگیر خانواده

دارایی‌های سهامی و بورسی

املاک و خانه‌های به‌نام

تعداد سفرهای خارجی (غیر از عتبات عالیات)

بعد از اینکه مطمئن شدید یارانه شما قطع شده است، شما می توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری به قطع یارانه خود اعتراض کنید. در ادامه روش های اعتراض معرفی می شود.

ثبت درخواست در سامانه حمایت

شما می توانید برای ثبت اعتراض خود به قطع یارانه به سامانه حمایت به آدرس (hemayat.mcls.gov.ir) مراجعه کنید. با مراجعه به این سامانه می‌توانید به‌صورت آنلاین اعتراض به کم واریز شدن یارانه یا اعتراض به عدم دریافت یارانه را ثبت کنید.

مراحل ثبت درخواست به شرح زیر می باشد:

ورود به سامانه و ثبت‌نام

ورود به پروفایل کاربری سرپرست خانوار

بررسی اطلاعات نمایش داد‌ه‌شده

انتخاب گزینه “درخواست بررسی”

مطالعه توافق‌نامه

‌انتخاب “متن توافقنامه را خوانده‌ام و قبول دارم”

بررسی اطلاعات (درصورت مغایرت هر یک از موارد ثبت‌شده باید با مدارک لازم به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید.)

بررسی اطلاعات بانکی و مالی

مطالعه تعهد‌نامه و تایید

مشاهده پیام ثبت درخواست و تایید

ثبت درخواست از طریق سامانه تلفنی

می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های زیر اعتراض به یارانه خود را ثبت کرده و پیگیری کنید:

۰۲۱۶۳۶۹ سامانه اعتراض به یارانه قطع شده

۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ سامانه تلفنی اعتراض برای یارانه

ثبت درخواست از طریق کد ملی

اگر دو روش فوق نتوانست مشکل شما را برای ثبت درخواست اعتراض به قطع یارانه خود رفع کند می توانید با مراجعه به یک دفتر پیشخوان و از طریق ارائه کد ملی و پر کردن فرم اعتراض، درخواست خود را ثبت کنید. 

توجه داشته باشید که برای پیگیری علت قطع یارانه معیشتی از طریق دفاتر پیشخوان، باید به دولت وکالت دهید تا منابع مالی و حساب‌های شما را بررسی کند تا درصورت تایید اعتراض دهک‌بندی شما تغییر کند. مدارک لازم برای شکایت یارانه و ثبت آن به‌صورت حضوری عبارتند از:

اصل کارت شناسایی

شماره تلفن به‌نام سرپرست خانوار

فرم اعتراض به قطع یارانه

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: