درمان دیابت و سلامت قلب با این میوه همه فن حریف

آلو یک میوه خوشمزه کم کالری با ویتامین‌ها و مینرال های متنوع، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است. اگر آلو خشک باشد، کالری و فیبرش بیشتر است.

کدخبر : 21468
سایت سرگرمی روز :

یک متخصص طب ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص خواص میوه آلو، توضیحاتی داد.

مریم تقوی شیرازی گفت: آلو میوه‌ای تابستانی است که انواع و رنگ‌های متعددی دارد. بعضی سبز، زرد یا سیاه و گاهی هم سرخ می‌شوند. ریز و درشت دارد. طعمش ترش، شیرین و یا ملس است.

وی افزود: طبع آلو در منابع طب ایرانی که به نام اجاص آمده است، بر حسب میزان ترشی آن متفاوت ذکر شده است. آلوی رسیده شیرین طبع سرد و تر ملایمی دارد. اما هر چه ترش‌تر شود، سردی آن بیشتر می‌شود.

تقوی ادامه داد: آلو به ملین بودن معروف است. تازه آبدارش، اثر لینت بخشی بیشتری دارد. آلو حرارت بدن را کم می‌کند. تب و تشنگی، گرمازدگی و التهاب و خارش پوست را تسکین می‌دهد، به خصوص اگر قبل از غذا مصرف شود.

وی افزود: هر چه آلو شیرین‌تر باشد، ملین بهتری می‌شود و هر چه ترش‌تر شود، التهاب و گرمی را بیشتر کنترل می‌کند.

این متخصص طب ایرانی گفت: اگر معده و گوارش سرد باشد، مثلاً ترش کند، کندی هضم غذا داشته باشد و نفخ کند، آلو بهتر است با آب و عسل یا گلقند مصرف شود.

وی افزود: آلو اگر با شکر به صورت شربت پخته شود، ملین بی آزاری می‌شود که حتی اگر سرفه هم داشته باشید، ترشی اش اذیت نمی‌کند و سینه را هم نرم می‌کند.

تقوی گفت: آلو یک میوه خوشمزه کم کالری با ویتامین‌ها و مینرال های متنوع، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است. اگر آلو خشک باشد، کالری و فیبرش بیشتر است. فیبری که در آلو است علاوه بر اینکه حرکت روده‌ها را تسهیل می‌کند، قند و چربی خون را نیز تنظیم می‌کند.

وی افزود: کار جالب دیگر آلو، جلوگیری از پوکی استخوان است. افزودن این میوه پرخاصیت به انواع غذاها مثل خورش، آش و سالاد، طعم آنها را دلچسب تر می‌کند. لواشک‌ها و پاستیل‌های خانگی با آلو می‌تواند جایگزین مناسبی بر تنقلات صنعتی و کم خاصیت برای کودکان باشد. ‌

 آلو انواع مختلفی دارد و تمام انواع آن برای سلامتی بدن مفید هستند. در ادامه خواص آلو برای سلامتی بدن را بررسی می‌کنیم.

۱. به درمان یبوست کمک می‌کند

آلو غنی از فیبر بوده و در درمان یبوست مفید است. ترکیبات پلی‌فنولی موجود در آلو اثرات ملین دارند. آلوی خشک به بهبود تعداد دفعات دفع مدفوع و غلظت آن کمک می‌کند. مصرف منظم آلو می‌تواند غلظت مدفوع را بهبود دهد. کاروتنوئیدها و پلی‌فنول‌های منحصربه‌فرد موجود در آلو ممکن است هضم را تحریک کنند. هرچند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۲. به درمان دیابت کمک می‌کند

درمان دیابت را هم می‌توانیم در فهرست خواص آلو جای دهیم. ترکیبات بیواکتیو مختلف موجود در این میوه‌ی تابستانی نقش مهمی در این زمینه دارند. ترکیبات بیواکتیو موجود در آلو شامل سوربیتول، اسید کوینیک، مس، پتاسیم و برن می‌شود. این مواد مغذی به کاهش احتمال ابتلا به دیابت کمک می‌‌کنند.

این میوه همچنین سطح سرم آدیپونکتین را افزایش می‌دهد که هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند. فیبر موجود در آلو هم سرعت جذب کربوهیدرات توسط بدن را کاهش می‌دهد. این میوه‌ی تابستانی خوشمزه مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در درمان دیابت اثرگذار است.

ترکیبات پلی‌فنولیک موجود در آلو می‌توانند مسؤول خاصیت ذکر شده باشند. خوردن آلوی خشک شده به‌عنوان میان وعده می‌تواند احساس سیری را افزایش داده و خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهد. حواستان باشد که بیشتر از ۴ تا ۵ عدد آلو در روز مصرف نکنید، چون این میوه حاوی قند است. بهتر است آلو را به همراه منابع غذایی پروتئین مثل یک مشت مغز مصرف کنید.

۳. به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

یک مطالعه به این نتیجه رسید که فیبر و پلی‌فنول‌های موجود در آلوی خشک شده می‌توانند به کاهش عوامل خطر سرطان روده‌ی بزرگ کمک کنند. در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده که عصاره‌ی آلو حتی تهاجمی‌ترین انواع سلول‌های سرطان سینه را از بین می‌برد.

محققان در این مطالعات به این نتیجه رسیدند که طی فرآیند از بین رفتن سلول‌های سرطانی، سلول‌های سالم هیچ تغییری پیدا نکردند. علت این خاصیت آلو، وجود دو ترکیب به نام‌های کلروژنیک اسید و نئوکلروژنیک اسید در آن است. این دو ترکیب در بیشتر میوه‌ها وجود دارند، اما میزان آن‌ها در آلو به‌طرز قابل‌توجهی بیشتر است.

۴. می‌تواند از قلب محافظت کند

آلوی تازه یا خشک می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند و از این طریق در محافظت از سلامت قلب تأثیرگذار باشد. در یک مطالعه نشان داده شد سطح فشار خون افرادی که آب آلو یا آلو مصرف کردند، در مقایسه با دیگران کمتر بود. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که مصرف منظم آلو می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.

در یک مطالعه محققان از مردانی که به کلسترول بالا مبتلا بودند، درخواست کردند به مدت هشت هفته ۱۲ عدد آلو بخورند. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان بهبود سطح کلسترول خون را تجربه کردند. خوردن آلوی خشک هم می‌تواند سرعت شکل‌گیری بیماری آرترواسکلروز (گرفتگی عروق) را کاهش دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: