بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/صدور احکام متناسب سازی بازنشستگان با مصوبه دولت | خبر خوش رئیس سازمان برنامه برای بازنشستگان

پور محمدی:با مصوبه دولت احکام متناسب سازی بازنشستگان صادر خواهد شد

کدخبر : 22560
سایت سرگرمی روز :

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه هیئت دولت خبر داد.

حمید پورمحمدی در جمع خبرنگاران درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دولت مصوب و با ابلاغ این مصوبه، احکام صادر خواهد شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه هیئت دولت خبر داد.

حمید پورمحمدی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت مصوب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد.

وی یادآور شد: دیروز در مجلس توضیح دادم که دو موضوع مشکل قانونی دارد؛ یکی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگری هم مطالبات گندمکاران. در مورد مطالبات گندمکاران هم حدود ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شد و قیمتی تقدیمی که دولت باید برای آن بپردازد حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که تا الان ۱۶۷ هزار میلیارد تومان آن که در قانون بودجه پیش‌بینی شد، پرداخت شد و برای مازاد آن اجازه نداشتیم که با هماهنگی قوا، امروز در جلسه سران قوا مطرح می‌شود.

پورمحمدی اظهار کرد: قرار است به سازمان برنامه مجوزی دهند تا با فوریت مطالبات گندمکاران را به ویژه در مورد کسانی که در مناطق سردسیر هستند و مطالبات‌شان پرداخت نشده، وصول شود.

پورمحمدی تاکید کرد: جلسات دولت به لایحه بودجه می‌پردازد و ارقام در دولت بحث شده است و در کنار آن در جلساتی بین حوزه‌های اقتصادی دولت و مجلس گفت‌وگو و دیدگاه‌ها را بهم نزدیک می‌کنیم. به فوریت به احکام هم خواهیم پرداخت تا لایحه بودجه را در موعد مقرر تقدیم مجلس کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق کارمندان به این شیوه است که هم افزایش حقوق و هم عدالت را در پرداخت در نظر بگیریم. ضریب افزایش حقوق ۲۰ درصد است اما معافیت حقوق‌بگیرانی که کمترین حقوق را می‌گیرند ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. کسانی که تا الان ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و از مالیات معاف بودند به سقف ۲۴ میلیون تومان می‌رسد. کسانی که تا ۲۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

پورمحمدی افزود: دغدغه دیگر نمایندگان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است که در قانون مبلغ دیده شده برای دولتی‌ها یعنی صندوق کشوری، لشگری و فولاد ۵۰ همت پیش‌بینی شده است. حکم قانونی طوری نوشته شده که اگر بخواهیم دقیق اجرا کنیم قشری که حقوق کمتری می‌گیرند دچار آسیب می‌شوند و آنهایی که حقوق بیشتری می‌گیرند رقم بالاتری دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: دولت قبل امکان اجرا را نداشت لذا به صورت علی‌الحساب یک میلیون تومان پرداخت کرد ما هم باید این روند را ادامه دهیم و نمی‌توانیم بگوییم که پول نمی‌دهیم لذا تا پایان سال پرداخت یک میلیون تومان را ادامه خواهیم داد ولی آمادگی اصلاح قانون را داریم تا براساس نظر مجلس شورای اسلامی عمل کنیم تلاش می‌کنیم که سال آینده این اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: دغدغه دیگر نمایندگان درباره مستمری‌بگیران و کسانی است که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. طبق حکم مجلس شورای اسلامی ۱۳۰ همت باید تامین اجتماعی پرداخت کند. پیشنهاد مجلس از محل اوراق، املاک و سهام است. تامین اجتماعی می‌گوید که دولت اوراق بدهد تا این قانون را اجرا کند و این اختیار داده شده تا تامین اجتماعی مازاد بر بودجه عمل نماید. ما برای این کار هم باید اصلاحیه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بدهیم.

پورمحمدی همچنین گفت: موارد دیگری همچون پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و یا موارد دیگری هم است که باید با تدبیر مجلس شورای اسلامی به راهکار مناسبی برسیم تا در کمترین زمان دغدغه نمایندگان رفع شود. سرعت در این کار مهم است چون رفتار بودجه سال آینده را تعیین می‌کند لذا دولت و سازمان برنامه و بودجه در خدمت برنامه است تا با راهکار مجلس شورای اسلامی و سران قوا مشکل را حل کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی که باید قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به درستی اجرا شود، تصریح کرد: در قانون برای اجرای متناسب‌سازی بازنشستگان موضوع درآمدهای حاصل از افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده آمده که ۷۰ همت می‌شود اما در ردیف‌ها مجلس شورای اسلامی ۵۰ همت تخصیص داده و مابقی به جاهای دیگر داده شده است. ما هم باید طبق ردیف‌های بودجه عمل می‌کنیم که ۵۰ همت است.

پورمحمدی اضافه کرد: بازنشستگانی هستند که حقوق کمتر از ۱۰ میلیون می‌گیرند که تعداد آنها به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد باید به آنها توجه شود من از یک طرف نماینده شما در اجرای قانون هستم و از طرف دیگر معاون رئیس جمهور در اجرای کار؛ تنها مجوز جابه‌جایی ردیف‌ها و اعتبارات به میزان ۱۰ درصد را دارم اما برای حل این مشکلات ۲۰۰ همت پول می‌خواهیم که شامل ۵۰ همت گندم‌کاران و ۵۰ همت پاداش پایان خدمت و اوراق تامین اجتماعی می‌شود. برای انجام این کارها سران قوا به ما مجوز داده و یا این‌که در قالب لایحه دو فوریت مشکل را حل کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: