بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان
فوری/خبر مهم صندوق بازنشستگی برای بازنشستگان | امکان اصلاح مدارک برخی از بازنشستگان در سیستم احکام جدید از امروز
فیضی نژاد:اصلاح رسته شغلی برخی از بازنشستگان در سیستم احکام عملیاتی شد .
با تلاش و پیگیری دکتر فیضی نژاد مدیریت محترم فنی صندوق بازنشستگان کشوری و کارشناسان ذیربط برای پیشکسوتانی که که رسته شغلی آنها اشتباها در پروفایلشان غیرمرتبط ثبت شده و در صدور احکام آنها در همسانسازی ۳۰ مهر ۱۴۰۳ به خاطر همین گره مشکلاتی پیش آمده است.
(مانند کسانی که فرهنگی آموزشی بوده و در سالهای آخر بازنشستگی در شغل مدیریت یا کارشناسی یا کارشناس مسول و غیره با حفظ سمت دبیری در پست غیر دبیری مشغول شده و برای آنها به جای رسته آموزشی فرهنگی،رسته اداری مالی ثبت شده).
از امروز ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۳ به شرط داشتن مدارک و مستندات قانونی (مثل حکم کارگزینی وگواهی از آموزش و پرورش محل آخرین سالهای خدمت و غیره) و ارائه آنها به مسول فنی صندوق بازنشستگان استان محل خدمت ،پس از تایید نهایی و طی مراحل قانونی رسته آنها قابل ویرایش میباشد و بدینصورت این مشکل برطرف میشود .
در متن ارسالی دکتر فیضی نژاد مدیر محترم فنی بازنشستگان کشوری به شرح زیر میباشد.
حسب پیگیری به عمل آمده ، امکان اصلاح رسته شغلی در سیستم احکام عملیاتی شد و پس از انجام اصلاحات توسط کارشناسان استان، صدور حکم صرفاً با نام کاربری مدیر استان از امروز صبح برای کلیه مدیریت های استانی امکان پذیر شد، همزمان مراتب به استان ها و مدیر محترم امور استانها اطلاع رسانی گردید .
ایوب شمس بازنشسته کشوری
روز شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳
سالهاست که بازنشستگان عزیز و نجیب مورد بی مهری و کم لطفی دولت ها قرار گرفته اند، بخصوص طی سه سال گذشته با عدم اجرای قوانین بودجه سنواتی سالهای 1400 و 1401 در رابطه با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و عدم پیش بینی اعتبار در قانون بودجه 1402 و حذف کامل همسان سازی از قانون برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1403 نهایت کم توجهی را در حق بازنشستگان محترم روا دانستند.
هر چند با پیگیری فعالان ارجمند صنفی بی ادعا، کانون های بازنشستگی فعال و با تعامل با نمایندگان محترم مجلس اجرای همسان سازی در قالب جزء 1 بند ر ماده 28 قانون برنامه هفتم پیشرفت با روش اجرای 40 , 30 , 30طی سه سال و بر مبنای 90 درصد حقوق مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز در مجلس مصوب و پس از تایید شورای نگهبان جهت اجرا ابلاغ گردید.
و همچنین با عنایت به عدم تخصیص بودجه در قانون بودجه 1403 با پیگیری فعالین صنفی و نمایندگان مجلس و عدم تصویب کلیات لایحه بودجه در مرحله اول، دولت سیزدهم مجبور به اختصاص 1درصد از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده از 9 به 10 درصد جهت اجرای همسان سازی در قانون بودجه گردید و با زیرکی 50 همت در جداول بودجه برای اجرای همسان سازی قرار داد.
در حالی که قطعا میزان وصولی از محل این 1 درصد بالغ بر 70 همت و بیشتر است.
در همان ایام بررسی بودجه سال 1403 که برخی از نمایندگان محترم اعتبار مورد نیاز برای سال اول اجرای برنامه را 104 همت اعلام می نمودند و برخی نیز به همین 50 همت بسنده نموده بودند.
کارشناسان محترم کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری با بررسی دقیق، بودجه مورد نیاز برای همسان سازی در سال 1403 را حداقل 75 همت تا 85 همت پیش بینی و اعلام نمودند که متاسفانه مورد توجه واقع نشد.
نهایتا با توجه به قانون برنامه هفتم پیشرفت و قانون بودجه سال 1403 و پیگیریهای فراوان، دولت قبل نسبت به صدور دستورالعمل اجرای همسان سازی در تاریخ 1403/05/01 اقدام نمود و مقرر شد جداول همسان سازی به استناد آن آیین نامه حداکثر طی 2 ماه تنظیم و اجراء گردد.
هرچند که اشکالات زیادی داشت و آن ایرادات قانونی طی دو نامه به رئیس محترم مجلس و معاونت حقوقی رئیس جمهور جهت اصلاح ارسال گردید و فعالان صنفی نیز جهت رفع اشکالات تلاش زائد الوصفی را نمودند.
متاسفانه دولت چهاردهم به جای توجه به قانون، با اصلاح صوری آن دستورالعمل و جایگزینی کلمه خالص به پس از کسر بیمه و مالیات که همان معنا را داشت اقدام نمود و متعاقب آن و پس از پیگیری های فراوان نسبت به صدور اصلاحیه مجدد به تاریخ 1403/07/29 دستورالعمل مورخ 1403/05/01اقدام نمود و جهت صدور احکام به صندوق های بازنشستگی ابلاغ گردید.
هر چند در این اصلاحیه مجددا همان 90 درصد حقوق مشمول کسور پس از کسر بیمه و مالیات ملاک بود، در بند 6 و تبصره های آن اجرای همسان سازی را برمبنای بودجه ابلاغی ( و نه بودجه مورد نیاز) و همچنین صرفا در حد بودجه های ابلاغی بدون ایجاد دین برای دولت و در ماده 7 تسری مبلغ حداقل یک میلیون تومان به تمام بازنشستگان تا پایان اسفند 1402 را تا پایان سال جاری از محل همین بودجه بسیار کم جایز دانست.
در حالی که بیش از 200 هزار نفر از بازنشستگان جدید با دریافت رتبه بندی و فوق العاده ویژه و... و محاسبه آن در میانگین دو سال آخر خدمت شان، حقوق فعلی شان بعضا از 90 درصد حقوق مشمول کسور شاغلان همتراز که خودشان هستند، بیشتر یا مساوی آن می باشد.
در هر صورت با توجه به دستورالعمل سراسر اشکال 1403/07/29 صدور احکام بر مبنای بودجه ابلاغی به صندوق بازنشستگی کشوری در ابتدای آبان ماه اتفاق افتاد.
جالب اینجاست که این احکام نه تنها تفاوت 40 درصد از 90 درصد حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان هم تراز را پوشش نمی داد ( حدود 25 درصد) بلکه با بخشنامه سرتاسر اشکال و خلاف قانون مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری با نادیده گرفتن ماده 104 قانون م خ ک و تبصره 2 بند الف و ب ماده 109 قانون م خ ک خدمت مازاد سی سال بازنشستگان را نیز از احکام حذف نمود و همچنین با نادیده گرفتن تبصره 1 بند الف ماده 109 قانون م خ ک، مدیریت افرادی که به مدت حداقل دو سال در طول خدمت مدیر بوده اند را نیز حذف نمود.