سایپا آس خود را رو کرد | پیش فروش ویژه سایپا زیر قیمت بازار و تحویل فوری
شرایط طرح فروش فوقالعاده خودرو شاهین در آذر ۱۴۰۳ اعلام شد.
پیرو اعلام نتایج در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ، به اطلاع نمایندگی ها و متقاضیان حائز شرایطی که در طرح عادی سامانه مذکور در سال گذشته نسبت به ثبت نام اولیه خودرو شاهین G اقدام نموده و در تاریخ 1403/09/06 پیامک به ایشان ارسال گردیده میرساند، امکان واریز وجه خودرو و ثبت نام مطابق شرایط ذیل اعلام میگردد.
اگرچه اتومبیل شاهین یکی از جدیدترین محصولات سایپا است، با این حال، از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی استفاده میکند که در تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده بود. این موتور پراستهلاک و کمبازده یکی از معایب سایپا شاهین به حساب میآید. تنها تفاوت پیشرانه شاهین با اعضای همخانواده خود، مجهز بودن به توربوشارژ یا پرخوران است که باعث میشود قدرت این موتور از ۸۷ اسب بخار با تنفس طبیعی به ۱۱۰ اسب بخار با توربوشارژ برسد.
البته تغییرات دیگری روی پیشرانه سایپا انجام شده تا بتواند استاندارد یورو ۵ را پاس کند. هر چند این موتور توربوشارژ قدرت و گشتاور بیشتری پیدا کرده، اما وقتی آن را با پیشرانه EF7 ایران خودرو مقایسه میکنیم، میبینیم که ۵ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به این موتور تنفس طبیعی دارد. علاوه بر ۸ سوپاپ بودن پیشرانه M15TC سایپا، بهرهگیری از توربوشارژ نیز به مشکلات آن میافزاید، چراکه پیشرانههای توربو برای عملکرد بهتر و جلوگیری از ناک زدن نیاز به بنزین با اکتان بالا دارند که در ایران سخت پیدا میشود.
سایپا برای بهبود عملکرد محصول خود، مدل جدید آن را با نام شاهین پلاس معرفی کرده که با موتور تنفس طبیعی ME16 روانه بازار میکند. این موتور در اصل نسخه اصلاحشده TU5P است که با حجم ۱.۶ لیتر و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، حداکثر قدرت ۱۱۱ اسب بخار را در اختیار راننده قرار میدهد.
سایپا شاهین با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به مشتریان عرضه شده و با وزن ۱۲۷۸ کیلوگرمی، در بهترین حالت شتاب ۱۳.۲ ثانیهای دارد، البته در شرایط واقعی شتاب این خودرو میتواند به عددهای بالاتر نیز برسد. شاهین دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵۲ لیتر بنزین مصرف میکند که میتوان آن را قابل قبول دانست، هر چند خیلی اقتصادی نیست.
سایپا شاهین اتوماتیک مدل دیگری از این خودرو است که با گیربکس CVT تولید و عرضه میشود و طبیعتا در بحث شتاب و مصرف سوخت کمی از نسخه دستی عملکرد ضعیفتری دارد.
سواری شاهین در کلاس خود و در مقایسه با خودروهای ایرانی همرده کمی نرمتر است و سرنشینان، بهخصوص در ردیف عقب کوبشهای کمتری را از موانع جادهای متحمل میشوند. قالب بدنه و همینطور سیستم کنترل پایداری نیز موجب شده تا شاهین ساپیا سر پیچها پایداری مناسبی داشته باشد.
شاهین در نگاه اول طراحی ظاهری جدیدتر خود را به رخ رقبای داخلی مثل تارا ایران خودرو و دیگر محصولات سایپا میکشد. با این حال نمیتوان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت، به دلیل اینکه سایپا شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس C30 دارد.
طراحی خوشایند این خودرو به ویژه شمایل اسپرت چراغهای جلو، طرح سهبعدی و دلپسند سپر به همراه حالت ساده و خوشایند جلوپنجره، چهرهای زیبا و مطابق با سلیقه مشتریان ایرانی برای خودرو شاهین به ارمغان آورده است.
برخی حجم پردازیهای معقول و منطقی در بخش جانبی و روی درپوش موتور سبب شده تا نمایی خوشتراش و نسبتا عضلانی را در بدنه این سدان کوچک ایرانی شاهد باشیم. فرم نسبتا زیبای چراغهای دوتکه عقب، بهجز بخش کوچکی از آن که به نظر میرسد، به اجبار روی در صندوق جانمایی شده، شمایلی جذاب و عامهپسند را به کمک طراحی خوشایند سپر و درب صندوق برای این بخش از سایپا شاهین در پی داشته است.
با این حال به نظر میرسد بخش کوچک چراغهای عقب که با فرم هندسی نامتناسب و ساده روی درب صندوق ضمیمه شده، تاثیری نامطلوب در هماهنگی بصری اجزای این قسمت از خود بر جای گذاشته باشد.
بهطور کل، طراحان شاهین G موفق شدهاند المانهای اصلی طرح بدنه این خودرو را به شیوهای هماهنگ و معقول و در قالب بدنهای زیبا و چشم نواز در کنار یکدیگر قرار داده و آن را در چهارچوب خودرویی عامهپسند و مناسب برای بازار خرید و فروش خودرو در ایران به سرانجام برسانند.
طراحی ظاهری همه مدلهای شاهین یکسان است، البته شاهین GL سانروف ندارد و دارای سقف تمام فلزی است.