فوری/جایگزین کارت سوخت از راه رسید | خبر مهم برای دارندگان کارت سوخت
«کنترل مصرف بنزین و مقابله با قاچاق آن مهمترین دلیل راه اندازی سامانه هوشمند سوخت یا همان کارت سوخت بود؛ حال پس از حدود یک دهه از راه اندازی این سامانه و انتقادهایی که به پروسه سوخت گیری خودروها با کارت سوخت وارد شد طبق مصوبه مجلس بناست کارت بانکی جایگزن کارت سوخت شود؛ آیا شدنی است؟ کارشناسان در این زمینه نظر می دهند.
داور نظری کارشناس حوزه انرژی در این خصوص گفت: هزینههای نگهداری سامانه هوشمند سوخت سبب جایگزینی شبکه نظام بانکی به جای شبکه اختصاصی کارت هوشمند سوخت شده است.
انتقال سهمیه خودرو به کارت بانکی میتواند قدم اول مثبت برای طرحهای آتی هدفمندی یارانه بنزین تلقی شود. یارانه بنزین برای ۸۰ میلیون ایرانی است و همه باید منتفع شوند، اما باید کار کارشناسی عمیقی انجام شود و شتابزده عمل نشود. دولت باید شفاف به مردم توضیح بدهد تا شهروندان درگیر استرس و نگرانی نشوند.
با توجه به اینکه این مصوبه در قابل بودجه سال آنیده صورت گرفته است، این انتظار وجود دارد از اول فروردین کارتهای سوخت به تاریخ بپیوندند، نظری در این خصوص گفت: این طرح نباید الزاما از اول فروردین اجرا شود، چرا که نیمه دوم اسفند تا پایان فروردین شرایط بسیار حساسی در کشور برای توزیع فرآوردهها در جایگاهها داریم از طرفی با اجرای این طرح صرفهجویی قابل توجهی در مصرف بنزین رخ نخواهد داد و هدفمندی در توزیع یارانه بنزین محقق نخواهد شد.
این کارشناس تصریح کرد: این طرح در بحث مهاجرت کارتهای سوخت به مرزها و پدیده قاچاق صرفا ۲۰ درصد میتواند موثر باشد. این بار افرادی که کارت سوختشان بدون خودرو در مبادی مرزی مورد استفاده قرار میگیرد، کارت بانکی خود را در اختیار کولبران مرزی قرار میدهند !
همچنین رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور در این باره گفت: موضوع سوختگیری و تخصیص یارانه سوخت پیچیدگیهای خاصی دارد و جایگزینی کارت بانکی و حذف کارت سوخت به راحتی امکانپذیر نیست.طی چند سال اخیر مساله جایگزینی تخصیص یارانه سوخت با استفاده از کارت بانکی به مالک خودرو و حذف کارت سوخت در دولت و مجلس بررسی شد و اقداماتی نیز صورت گرفت که نهایتا در قانون برنامه هفتم مقرر شد به صورت کامل در این خصوص مصوبه انجام شود که در نهایت به صورت ایده آل در قانون برنامه گنجانده نشد.
او ادامه داد: حال با توجه به پیچیدگیهای موجود، اینکه با چند جمله در قانون بودجه بتوان حذف کارت سوخت را رقم زد کمی بعید به نظر می رسد و این مورد نیازمند مصوباتی با جزییات و همراهی دولت از طریق مصوبه هیات وزیران یا آیین نامههای اجرایی دقیق میباشد.
برای مثال، مصوبه مجلس در قانون بودجه طی دو سال مبنی بر الزام به استفاده از کارت سوخت شخصی به طوری که ۹۰ درصد سوختگیریها در بنزین با کارت سوخت شخصی افراد انجام شود، علی رغم ایجاد مشکلات برای جایگاههای سوخت و ایجاد نارضایتی در بین مردم، موفق نبود چرا که پیچیدگیهای موجود برای اجرایی کردن آن، در مصوبه تعیین تکلیف نشده بود و الزام به تصویب آیین نامه اجرایی نیز در قانون وجود نداشت.
سخنگوی صنف جایگاهداران خاطرنشان کرد: اینکه ساختار توزیع سوخت قدیمی و مستهلک است و باید تغییر کند و به جای استفاده از کارت سوخت، یارانه به مالکان خودروها از طریق کارت بانکی تخصیص یابد امکانپذیر است، به شرطی که در چند فاز انجام شود و چارچوب مشخص با برنامه زمانبندی و اجماع همه تصمیم سازان در دستگاههای اجرایی با مشورت بخشهای خصوصی شکل بگیرد.»
در حالی یک نماینده مجلس از تغییر در شیوه سوخت گیری در کشور و جایگزینی کارت های بانکی به جای کارت سوخت در سال ۱۴۰۴ خبر داده که سخنگوی صنف جایگاهداران کشور عنوان کرده؛ جایگزینی کارت بانکی و حذف کارت سوخت به راحتی امکان پذیر نیست.
آن طو که رضا نواز گفته؛ طی چند سال اخیر مساله جایگزینی تخصیص یارانه سوخت با استفاده از کارت بانکی به مالک خودرو و حذف کارت سوخت در دولت و مجلس بررسی شد و اقداماتی نیز صورت گرفت که نهایتا در قانون برنامه هفتم مقرر شد به صورت کامل در این خصوص مصوبه انجام شود که در نهایت به صورت ایده آل در قانون برنامه گنجانده نشد.
وی متذکر شده؛ حال با توجه به پیچیدگی های موجود، اینکه با چند جمله در قانون بودجه بتوان حذف کارت سوخت را رقم زد، کمی بعید به نظر می رسد و این مورد نیازمند مصوباتی با جزییات و همراهی دولت از طریق مصوبه هیات وزیران یا آیین نامه های اجرایی دقیق است.
با این وجود، در روزهای اخیر، مالک شریعتی، نماینده مجلس در یادداشتی در فضای مجازی اعلام کرده بود: طبق مصوبه بودجه ۱۴۰۴، قرار است شیوه سوختگیری در کشور تغییر کند و بدون هرگونه تغییر در قیمت ها، به جای کارت سوخت از کارت بانکی استفاده شود. یعنی سامانه سوخت فعلی که بسیار قدیمی و مستهلک و غیرقابل برنامهریزی است، جمعآوری شده، سهمیه بنزین خودروها بر روی کارت بانکی صاحب آنها شارژ میشود.
وی نوشته بود: بدین ترتیب مردم فقط با یک بار استفاده از کارت بانکی هم از سهمیه بنزین خود استفاده کرده و هم مبلغ را پرداخت میکنند و این اقدام با همه کارتهای بانکی به نام صاحب خودرو امکانپذیر است. با این روش، علاوه بر تسهیل فرایند سوخت گیری برای مردم، فرار کارت سوخت به مرزهای کشور برای قاچاق منتفی و حجم زیادی از قاچاق بنزین حذف خواهد شد.
البته پیش از این در تیرماه امسال شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داده بود.
براساس گفته یکی از مدیران وقت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، در صورت موفقیتآمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.
رضانواز در خصوص حذف کارت سوخت اظهار کرد: طی چند سال اخیر مساله جایگزینی تخصیص یارانه سوخت با استفاده از کارت بانکی به مالک خودرو و حذف کارت سوخت در دولت و مجلس بررسی شد و اقداماتی نیز صورت گرفت که نهایتا در قانون برنامه هفتم مقرر شد به صورت کامل در این خصوص مصوبه انجام شود که در نهایت به صورت ایده آل در قانون برنامه گنجانده نشد.
او ادامه داد: حال با توجه به پیچیدگی های موجود، اینکه با چند جمله در قانون بودجه بتوان حذف کارت سوخت را رقم زد کمی بعید به نظر میرسد و این مورد نیازمند مصوباتی با جزییات و همراهی دولت از طریق مصوبه هیات وزیران یا آیین نامه های اجرایی دقیق می باشد.
مالک شریعتی ادامه داد: « یعنی سامانه سوخت فعلی که بسیار قدیمی و مستهلک و غیرقابل برنامهریزی است، جمعآوری شده، سهمیه بنزین خودروها بر روی کارت بانکی صاحب آنها شارژ میشود.
بدین ترتیب مردم فقط با یک بار استفاده از کارت بانکی هم از سهمیه بنزین خود استفاده کرده و هم مبلغ را پرداخت میکنند و این اقدام با همه کارتهای بانکی به نام صاحب خودرو امکانپذیر است.