اطلاعیه مهم دولت درباره شناسنامه قدیمی | دارندگان شناسنامه قدیمی عجله کنید

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال گفت: صدور مدارک هویتی الکترونیک و استفاده از سرویس‌های متناظر در احراز هویت الکترونیک، موجب کاهش جرایم جعل و انکار هویت خواهد شد و از سوء استفاده‌های احتمالی توسط افراد خاطی جلوگیری می‌گردد.

کدخبر : 25999
سایت سرگرمی روز :

 دکتر هاشم کارگر افزود: طرح صدور الکترونیک گواهی ولادت با حضور وزیر کشور رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا پس از سال‌ها یکی از خدمات سنتی سازمان ثبت احوال کشور حذف، و گام دیگری در صدور مدارک الکترونیک در کشور برداشته شود.

وی اظهارداشت: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی هویت در کشور با مشکلات عدیده ای در خصوص جرایم جعل مدارک هویتی و ارائه اطلاعات هویتی نادرست روبرو است و با گسترش ارائه خدمات الکترونیک در کشور، نیاز به فراهم سازی زیر ساخت های لازم برای پیشگیری در این خصوص بود.

وی عنوان کرد: در گام اول با ایجاد سامانه هدا به عنوان زیر ساخت اصلی احراز هویت الکترونیک، روند احراز هویت در دستگاه ها و نهادهای ارائه خدمات به سمت استعلام های الکترونیک و عدم دریافت مدارک هویتی سوق داده شد تا بتوانیم از این طریق با اتصال به پایگاه سازمان ثبت احوال کشور، هویت دقیق و بدون نقص و انکار ناپذیر افراد را به نهادها و دستگاهها ارائه کنیم.

کارگر اظهار داشت: در گام دوم با ایجاد پنجره واحد ارائه خدمات با عنوان سهیم، تلاش می کنیم تا خدمات هویتی را در این پنجره واحد و بصورت الکترونیک به مردم ارائه نماییم، که این امر موجب حذف مراجعات و هزینه های مکرر مردم خواهد شد.

وی افزود: گام بعدی سازمان ثبت احوال کشور در راستای اهداف و برنامه های بلندمدت حذف مدارک کاغذی و صدور مدارک الکترونیک برای افراد است و در اولین گام این سازمان نسبت به حذف گواهی فیزیکی ولادت اقدام و از این پس تمامی اطلاعات ولادت نوزاد به صورت الکترونیک و برخط از طریق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به پایگاه سازمان ثبت احوال کشور ارسال خواهد شد.

هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال در آئین بهره برداری از گواهی الکترونیک ولادت گفت: در ابتدا گواهی الکترونیک ولادت را در دو استان زنجان و قزوین انجام دادیم و پس از موفقیت آمیز بودن پنج استان دیگر نیز اضافه شد هم اکنون بحث پیاده سازی آن در حال انجام است.

کارگر افزود: ما در مرکز به دنبال GIS جمعیتی هستم، شاخص‌هایی را احصا کردیم که تاکنون در کشور نداشتیم، که این شاخص‌های در برنامه ریزی‌های جمعیتی بتواند به مجموعه‌ها و مسئولان در این خصوص کمک کند.

رئیس سازمان ثبت احوال ادامه داد: از امروز صدور گواهی الکترونیک ولادت را در سراسر کشور داریم. پیش از این فرایند دریافت شناسنامه برای نوزادان به این صورت بود که والدین نوزاد ابتدا باید گواهی ولادت را به شکل فیزیکی از بیمارستان دریافت می‌کردند و به اداره ثبت احوال می‌بردند و پس از تعیین نام، شناسنامه را دریافت می‌کردند، اما الان سامانه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شده تا فرآیند به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

کارگر افزود: ما قبلاً اسناد ولادت را به‌صورت الکترونیک صادر کردیم، حالا گواهی ولادت را هم الکترونیکی کرده‌ایم و در آینده نزدیک گواهی وفات را هم به‌صورت الکترونیک صادر خواهیم کرد.

وی در تشریح عملکرد این سامانه اظهار کرد: با انجام این امر در کشور، تعیین نام نوزاد در ثبت احوال هم به صورت الکترونیک و از طریق سامانه خواهد بود و پس از آن شناسنامه صادر و به منزل ارسال خواهد شد. این کار با همکاری وزارت بهداشت انجام شد، بیمارستان‌ها موظف شدند گواهی الکترونیک را به به مرکز وزارت بهداشت ارسال کنند و از آنجا به ثبت احوال ارسال می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه سخنانش درباره مرکز میانی صدور گواهی الکترونیک گفت: این مرکز برای ثبت امضای دیجیتال افراد است، کار مهمی است که در آن تمام افراد کشور دارای امضای دیجیتال خواهند شد که در ثبت احوال ثبت می‌شود.

کارگر تأکید کرد: امضای دیجیتال در سامانه هدی قرار داده خواهد شد که انکارناپذیری هویت افراد را در پی خواهد داشت و از آن برای موارد مختلف تا سطح امضای قراردادی منعقد شده استفاده خواهد شد. در آینده هم کارت ملی و هم شناسنامه که به‌زودی با دستور وزیر کشور الکترونیک خواهد شد، مبتنی بر امضای دیجیتال خواهد شد.

کارگر گفت: این اقدامات از سلسله اقدامات سازمان ثبت احوال کشور برای هوشمندسازی است که از پیش از این شروع شده است.

مؤمنی در ادامه گفت: از این باب که به سمت هوشمندسازی می‌رویم اقدام مبارک و شایسته‌ای است. بر اساس گزارش ارائه شده متأسفانه روند رشد جمعیت بسیار پایین است به عبارتی اگر این روند ادامه داشته باشد در سال ١۴٨٠ جمعیت کشور به زیر ۴٠ میلیون نفر می‌رسد، این نتایج، خبر از فاجعه‌ای بزرگ را می‌دهد ان شاالله با قانون حمایت از جوانی که همواره تاکید مقام معظم رهبری بوده است از وقوع این فاجعه جلوگیری شود، دستگاه‌ها در این خصوص باید حمایت‌های لازم را نشان دهند.

مؤمنی وزیر کشور بیان کرد: اقدام هوشمند سازی ثبت احوال اقدام بسیار خوبی است که با توجه به پیچیدگی دنیای امروز این امر یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده که موجب سرعت دهی و افزایش دقت در ارائه خدمات به مردم می‌شود.

گفتنی است؛ ۳ دی، «روز ملی ثبت احوال کشور»، یادآور نقش حیاتی این سازمان در مدیریت هویتی و جمعیتی کشور است. سازمان ثبت احوال با مسئولیت ثبت و مدیریت وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی و ارائه خدمات اطلاعاتی به ۲۰۰ دستگاه اجرایی در ۲۰۰ هزار نقطه کشور، یکی‌از مهم‌ترین نهاد‌های حاکمیتی به‌شمار می‌آید.

این سازمان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تعاملات بین‌سازمانی، نقشی کلیدی در برنامه‌ریزی‌های جمعیتی و ارتقای خدمات هویتی ایفا می‌کند.

هاشم کارگر  ارائه خدمات غیرحضوری به‌صورت ۲۴ ساعته از طریق پلتفرم‌های (سکوهای) الکترونیکی را از دستاوردهای سامانه هدا، هویت دیجیتال ایرانیان، عنوان کرد.

وی همچنین راه اندازی سامانه هویت دیجیتال ایرانیان (هدا) را گامی نوین در احراز هویت الکترونیک برشمرد و افزود: این سامانه با هدف ایجاد تحول در نظام احراز هویت کشور و تسهیل ارائه خدمات الکترونیک آماده ارائه خدمات به دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی است.

وی خاطر نشان کرد: این سامانه به‌ عنوان مرجع رسمی احراز هویت در فضای مجازی، بستر لازم برای تامین امنیت اطلاعات هویتی و حفظ حریم خصوصی کاربران را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به ضرورت راه‌اندازی این سامانه تاکید کرد: احراز هویت یکی از مهم‌ترین مراحل در ارائه خدمات غیر حضوری و الکترونیکی است، در گذشته، ارائه مدارک هویتی و ذخیره‌سازی اطلاعات در پایگاه‌های غیرامن، خطرات متعددی از جمله سرقت هویت و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی را به دنبال داشت.

کارگر افزود: اکنون سامانه هدا با حذف واسطه‌ها و تمرکز بر امنیت و حفظ و حراست از داده های هویتی و کارآمدی در ارائه خدمات، این مشکلات را برطرف کرده است.

وی اظهار داشت: عملکرد سامانه هدا در چهار سطح اصلی بررسی اطلاعات هویتی، تطبیق شماره ملی و شماره تلفن همراه، زنده‌سنجی و تطبیق چهره و صدور امضای دیجیتال سنجیده می شود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: در سطح اطلاعات هویتی، مطابقت اطلاعات ثبت‌شده با داده‌های پایگاه سازمان ثبت احوال، در سطح تطبیق شماره ملی و شمراه تلفن همراه، تأیید مالکیت شماره تلفن از طریق سیم‌کارت فرد، در سطح زنده‌سنجی و تطبیق چهره، استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تطبیق تصویر زنده متقاضی با اطلاعات موجود و در سطح صدور امضای دیجیتال نیز امکان امضای قراردادها و اسناد الکترونیکی با گواهی الکترونیک رسمی صادرشده از طریق سازمان ثبت احوال وجود دارد.

کارگر با تاکید بر ویژگی‌ها و مزایای سامانه هدا یادآور شد: این سامانه با رویکرد کاهش جمع‌آوری اطلاعات غیرضروری و ارائه خدمات مبتنی بر زیست‌بوم هویت معتبر، علاوه بر تسهیل احراز هویت، مزایایی از جمله حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات هویتی کاربران با دسترسی کنترل‌شده، ارائه خدمات غیرحضوری به‌صورت ۲۴ ساعته از طریق پلتفرم‌های الکترونیکی، افزایش امنیت اطلاعات شخصی و کاهش احتمال سوءاستفاده‌های کلاهبرداری، یکپارچگی احراز هویت توسط سامانه در تمامی سامانه‌های دولتی و خصوصی و کاربردهای سامانه هدا در دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، دارد.

به گفته وی، این سامانه امکان همکاری با تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را فراهم کرده و سازمان ثبت احوال کشور، به‌عنوان متولی اصلی این سامانه، آماده ارائه آن با دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف برای ارائه خدمات احراز هویت الکترونیک است.

کارگر ادامه داد: این سامانه در حوزه‌هایی مانند تجارت، آموزش، بهداشت، ارتباطات و مالیات، تحول اساسی ایجاد کرده و شهروندان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه از خدمات مربوط بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان ثبت احوال افزود: راه‌اندازی سامانه هدا گامی مؤثر در راستای اجرای قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و همچنین توسعه دولت الکترونیک است، این اقدام علاوه بر افزایش شفافیت و کارآمدی، ایران را در حوزه احراز هویت دیجیتال در جایگاه برتر در منطقه قرار می‌دهد.

کارگر یادآورشد: شهروندان و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای بهره‌برداری از این سامانه به پورتال سازمان ثبت احوال کشور و یا نشانی الکترونیکی auth.ncr.ir/hooda-api مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌ریزی برای تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز در استان، گفت: حدود ۴۰۰ هزار کرمانشاهی شناسنامه جلد قرمز دارند.

منصور عزیزی اظهار کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف دو سال آتی تمامی شناسنامه‌های جلد قرمز را با شناسنامه‌های جدید جایگزین کنیم.

عزیزی افزود: افرادی که شناسنامه قدیمی جلد قرمز دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان سطح استان برای تعویض شناسنامه قدیمی خود درخواست بدهند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه افزود: همراه داشتن عکس پرسنلی، شناسنامه قبلی و نیز شناسنامه همسر و فرزندان برای افراد متاهل، جهت تعویض شناسنامه‌های قدیمی الزامی است.

عزیزی گفت: تقریبا ۴۰۰ هزار نفر در استان کرمانشاه هنوز شناسنامه‌ قدیمی جلد قرمز دارند.

عزیزی ادامه داد: دانش‌آموزان ۱۵ سال به بالا هم برای عکس‌دار کردن و تعویض شناسنامه خود باید با داشتن گواهی اشتغال به تحصیل و دو قطعه عکس تایید شده از سوی مدرسه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

شهروندانی که هنوز شناسنامه‌های قدیمی خود را تعویض نکرده اند، برای بهره مندی از مزایای شناسنامه‌های جدید با مراجعه به دفاتر پیشخوان ثبت احوال استان تهران و ثبت نام برای دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: