تویوتا هایلوکس جدید وارد بازار شد | معرفی خودرو تویوتا هایلوکس جدید
پس از پیکاپهای توندرا و تاکوما، شرکت ژاپنی تویوتا قصد دارد پیکاپ هایلوکس را نیز بهروزرسانی کند. نمونه اولیه هایلوکس در جادههای عمومی مشاهده شده است و به لطف عکسهای لورفته، میتوانیم تصور کنیم که ظاهر این پیکاپ جدید چگونه خواهد بود.
هایلوکس یکی از قدیمیترین مدلهای این خودروساز ژاپنی است، که نسل اول آن در سال ۱۹۶۸ عرضه شد. نسل هشتم این مدل از ۱۰ سال پیش تاکنون در خط مونتاژ قرار داشته است. این پیکاپ در طول عمر طولانی خود به روزرسانیهای متعددی دریافت کرد، که آخرین آنها در ابتدای سال گذشته رخ داد.
این احتمال وجود دارد که همانند تویوتا کمری، هایلوکس جدید به عنوان نسل نهم آن معرفی شود. بدنه و کابین از لحاظ ساختاری تقریبا مشابه نسل فعلی این پیکاپ هستند. در عین حال، طراحی نمای جلویی کاملا تازه است و شباهت زیادی به مدلهای دیگر تویوتا ندارد. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این پیکاپ از چراغهای جلوی دوبخشی مد روز بهره خواهد برد، اما با بررسی دقیقتر مشخص میشود که چراغهای جلو به اندازه کافی بزرگ هستند تا چراغهای اصلی را در خود جای دهند و عناصر نورپردازی اضافی در زیر آن تعبیه شدهاند.
چراغهای جلو با یک نوار تیره به یکدیگر متصل شدهاند، که به احتمال زیاد نام تویوتا روی آن قرار خواهد گرفت و جلوپنجره مستطیلی درست در زیر آن قرار دارد. نمای عقب به طور کامل استتار شده است و عکسهای لورفته با کیفیت پایین اجازه تشخیص جزئیات مدل بهروزشده در نمای عقب را نمیدهند. با این حال، احتمالا هایلوکس جدید از چراغهای عقب جدیدی شبیه توندرا و تاکوما بهره خواهد برد.
هایلوکس یکی از محبوبترین مدلها در کلاس خودش است. برای مثال، در بازار استرالیا (یکی از بازارهای اصلی این مدل)، این پیکاپ به مدت هفت سال جایگاه اول فروش را در اختیار داشت و فقط در سال ۲۰۲۳ این عنوان را به فورد رنجر جدید واگذار کرد. این پیکاپ به موتورهای چهارسیلندر مجهز است، که شامل موتور بنزینی (تنفس طبیعی ۲.۷ لیتری با قدرت ۱۶۶ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر) و توربودیزل ۲.۴ لیتری (با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر) و ۲.۸ لیتری (با قدرت ۲۲۴ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر) میشود.
تویوتا برای هایلوکس مدل ۲۰۲۵ جلوپنجرهٔ هشتضلعی جدیدی را در نظر گرفته که با ورودیهای هوای جدید و صفحه محافظ آلومینیومی احاطه شده است. در دیگر قسمتهای این پیکاپ تغییری صورت نگرفته اما برای در پشتی حالا جکهایی در نظر گرفته شده که استفاده را آسانتر خواهد کرد. بسته به تیپ، طراحی جلوپنجره و سپر هایلوکس ۲۰۲۵ متفاوت خواهد بود. تیپ پایه بنام WorkMate جلوپنجرهٔ مشکی لانهزنبوری دارد درحالیکه به سپر تیپ SR تریم نقرهای اضافه میشود. تیپ SR5 هم به جلوپنجرهٔ مشکی، چراغهای جلوی دودی و تریم مشکی براق برای مه شکنها، قاب آینههای جانبی و دستگیرهٔ درها مجهز است.
موضوع مهمتر در بهروزرسانی هایلوکس اضافه شدن تکنولوژی هیبریدی خفیف ۴۸ ولت به پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل آن است که بهصورت استاندارد برای تیپهای SR5 و Rogue ارائه میشود و برای تیپ SR سفارشی خواهد بود. این سیستم شامل یک استارت ژنراتور تسمهای، یک باطری لیتیومی کوچک و یک مبدل DC است. به گفتهٔ تویوتا، این سیستم هیبریدی خفیف مصرف سوخت را بین ۶ تا ۱۰ درصد کاهش میدهد و صدا و لرزش پیشرانه را هم کمتر میکند.
پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری توربودیزل هیبریدی خفیف همان ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور قبل را تولید میکند. تمام تیپهای هیبریدی خفیف هایلوکس ۲۰۲۵ بهصورت استاندارد به سیستم مالتیترین سلکت مجهز هستند که شش حالت رانندگی را برای مسیرهای مختلف ارائه میکند. دیگر پیشرانههای هایلوکس در بازار استرالیا هم شامل ۲.۸ لیتری دیزلی غیر هیبریدی، ۲.۴ لیتری دیزلی و ۲.۷ لیتری بنزینی میشود که با گیربکسهای دستی یا اتوماتیک و انتقال قدرت دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل قابل خریداری است.
هایلوکس بهصورت استاندارد در تیپ SR به دو سنسور پارک در جلو و چهار سنسور پارک عقب مجهز هست درحالیکه در نسخه هیبریدی ۴۸ ولتی کنترل تهویهٔ دو منطقهای، سیستم ورود و استارت هوشمند، پنجرههای برقی خودکار و کفپوش هم ارائه میشود. تیپهای بالا ردهٔ SR5، روگ و GR اسپرت هم از شارژر بیسیم گوشی و دو پورت USB در عقب بهره میبرند.