اطلاعیه مهم برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | افزایش حقوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی با شرایط جدید+جزییات
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی از ثبت حق بیمه واقعی بیمهشدگان در بازرسی کارگاهی این سازمان خبر داد و گفت: با این اقدام از اعلام دستمزد غیرواقعی از سوی کارفرمایان جلوگیری و در آینده بیمهشدگان با دستمزد بهتری بازنشسته میشوند.
ابراهیم کشاورز از ثبت حق بیمه واقعی بیمهشدگان در بازرسی کارگاهی این سازمان خبر داد و افزود: بعد از این بازرسان تأمین اجتماعی مکلف هستند تا در هنگام بازرسی، دستمزد واقعی بیمهشدگان را احصاء و ثبت کنند.
وی اظهار داشت: به این منظور از روز گذشته نسخه جدید نرمافزار بازرسی کارگاهی بر روی لپتاپ بازرسان نصب و فعال شده است.
کشاورز تصریح کرد: این اقدام بسیار خوب و مهمی است که با همکاری کارکنان واحد فناوری اطلاعات تأمین اجتماعی ممکن شده و باعث میشود تا از ارسال دستمزد غیرواقعی از سوی کارفرمایان جلوگیری شود و در نتیجه، در آینده بیمهشدگان با دستمزد بهتری بازنشسته شوند.
بر اساس ابلاغیه جدید سازمان تأمین اجتماعی، در زمان بازرسی کارگاهی، در برخی کارگاههای دارای شرایط خاص شغلی؛ با تائید کارفرما به جای «عدم اشتغال»، «عدم حضور» کارکنان و کارگران ثبت میشود.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغیه جدید معاونت بیمهای این سازمان، امکان تائید اشتغال افراد توسط بازرسان در زمان عدم حضور در کارگاهای داری شرایط خاص شغلی، به شرط تائید کارفرما فراهم شد.
مطابق ابلاغیه مذکور، «در هنگام انجام بازرسی از شرکتها، موسسات و اصنافی که با نرخ حق بیمه کامل، لیست ارسال میکنند، ولی در زمان مراجعه بازرس به دلیل ماهیت شغلی در محل کارگاه حضور ندارند، مانند افراد شاغل در کترینگها، سرویسکاران، تعمیرکاران وسایل خانگی، نصاب آسانسور و مشاغلی از این قبیل، در صورت عدم حضور افراد شاغل و تایید اشتغال آنها از سوی کارفرما یا نماینده قانونی وی، با توجه به ماهیت شغل و ویژگی افراد مذکور و پس از بررسی اسناد مرتبط با پرداخت دستمزد و سایر مدارک، نسبت به تایید اشتغال آنها، با درج گزینه عدم حضور اقدام نموده و از ثبت «عدم اشتغال» برای این دسته از بیمهشدگان خودداری شود.
لازم به ذکر است که درج عدم حضور در فرآیند بازرسی کارگاهی به منزله تایید اشتغال بیمهشدگان است و هدف از آن، جلوگیری از هرگونه وقفه در پوشش و خدمات بیمهای و نیز دریافت صورت مزد و حقوق و حق بیمه جاری کارکنان شاغل و وصول به موقع مطالبات جهت ایفای تعهدات قانونی است.
مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در دومین جلسه شورای هماهنگی معاونان توسعه مدیریت و منابع دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به میزبانی سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، به تشریح اقدامات و برنامههای تحولآفرین این سازمان پرداخت. وی با تاکید بر اهمیت بهرهوری نیروی انسانی و مدیریت منابع مالی گفت: در سازمان تأمین اجتماعی، بهرهوری کارکنان و مدیریت مصارف از اولویتهای اصلی است. ما تلاش کردهایم با شفافسازی مقررات و تجمیع بخشنامهها، سردرگمی را کاهش داده و رضایت شرکای اجتماعی را جلب کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سالاری در این جلسه با اشاره به پیچیدگی مقررات حاکم بر تأمین اجتماعی گفت: در دهههای گذشته بیش از 200 بخشنامه و مقرره در حوزه درآمد تدوین شده بود. ما این مقررات را در یک بخشنامه واحد تجمیع کردیم تا شفافیت افزایش یابد و روابط با شرکای اجتماعی بهبود پیدا کند. این اقدام بازخوردهای مثبتی داشته و رضایت شرکای اجتماعی را افزایش داده و موجب تسهیل امور شده است.
وی با بیان اینکه شرکای اجتماعی، تأمینکننده اصلی منابع مالی سازمان هستند تاکید کرد: کارفرمایان، کارگران و بیمهشدگان شرکای اجتماعی ما هستند که بخش اصلی منابع مالی سازمان را تأمین میکنند. بنابراین، نظر و رضایت آنها برای ما بسیار مهم است. ما تلاش کردهایم با خرد جمعی و همفکری با آنها ضوابط خود را تدوین کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تدوین 20 طرح مهم در این سازمان خبر داد و گفت: با مشورت همکاران و شرکای اجتماعی، حدود 37 تا 38 مورد از جزئیات تا کلیات مسائل را اولویتبندی کردیم و در نهایت به 20 طرح مهم رسیدیم. این طرحها شامل 20 پروژه اصلی و زیرپروژههای متعدد است که اگر با موفقیت اجرا شوند، سازمان تأمین اجتماعی را به طور چشمگیری متحول خواهند کرد.
وی افزود: شاید به نظر برسد که هدفگذاری ما بلندپروازانه است، اما حتی اگر در برخی موارد به بخشی از اهداف خود برسیم، تحول بزرگی در سازمان ایجاد خواهد شد. یکی از این طرحها، نظام ارجاع و پزشک خانواده است که با کاهش مراجعات غیرضروری به بیمارستانها، هزینههای درمانی را به طور قابل توجهی کاهش میدهد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحول دیجیتال در این سازمان گفت: در دوره قبلی مدیریتی تلاش کردیم که بحثهای تحول دیجیتال را در طرحهای خود پیش ببریم. به عنوان مثال، نسخه الکترونیک را اجرا کردیم و امروز نزدیک به 90 درصد نسخهنویسیها در سامانه نسخه الکترونیک انجام میشود و در نتیجه آن سهم کاغذ به حدود یک و نیم درصد کاهش یافته است. همچنین سامانه اسناد پزشکی مربوط به بستری در بیمارستانها را آماده کردیم و از فروردین 1400 اسناد بیمارستانی را فقط در بستر الکترونیکی میپذیریم. این اقدامات به بهبود ساختار اداری و مدیریتی درمان کمک کردهاست.
سالاری در ادامه به طرح شناسایی استعدادهای درون سازمان اشاره کرد و گفت: طرح شناسایی استعدادهای درون سازمان و جذب نخبگان نیز در دست اقدام است. ما تلاش کردهایم که استعدادهای برتر را شناسایی و از آنها در سازمان استفاده بهتری بکنیم.
وی افزود: با توجه به نقش کلیدی منابع انسانی در دستیابی به اهداف بلند مدت سازمان، اهمیت تحقق شایسته سالاری در مناسبات سازمان و توانمندسازی یکایک همکاران سازمان برای ارائه خدمات شایسته و با کیفیت به عموم بیمهشدگان و شرکای اجتماعی سازمان، آزمونی به عنوان فرصتی موثر در توسعه فردی، پیشرفت شغلی و ارتقای بهرهوری و کارآمدی در سازمان طراحی گردیده است که بزودی برگزار میشود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: این فرآیند شامل آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور، مصاحبهها و تستهای استاندارد روانشناسی و هوش است. همچنین نظام انتصابات ما بر مبنای شایستهسالاری است و برای هر سمت، ده نفر که بیش از دو سطح با آن سمت فاصله ندارند، انتخاب میشوند. کمیته انتصابات بر اساس نمره آزمون، تجربه قبلی و نتیجه ارزیابی، نفرات برتر را انتخاب میکند که مشروح آن نیز با عنوان آزمون شایستهیابی و شناسایی استعدادها ابلاغ شده است.
وی در ادامه به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان اشاره کرد و گفت: ما همچنین طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را برای بهبود پرداخت به کارکنان در دست اقدام داریم. این طرح به بهبود عملکرد کارکنان کمک میکند و مزایای انگیزشی را بر اساس عملکرد افراد محاسبه میکند. این امر باعث میشود که کارکنان با انگیزه بیشتری کار کنند و مجموع عملکرد سازمان بهبود یابد.