فوری/خبر مهم مدیر عامل برای حقوق بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی | فرمول اختیاری محاسبه امتیازی حقوق بازنشستگی
مصطفی سالاری روز چهارشنبه با اشاره به برخی اخبار و گمانهزنیها درباره تغییر فوری نحوه محاسبه مستمری متقاضیان بازنشستگی در این سازمان، افزود: نظرات کارشناسان و متخصصان در موضوعات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی میتواند به اصلاح فرایندهای کاری و بهبود عملکرد این صندوق بیننسلی بیانجامد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی گفت: فرمول اختیاری محاسبه امتیازی مستمری، یک پیشنهاد اصلاحی برای آینده است و براساس فرمول پیشنهادی، همه ۳۰ سال بهروزرسانی و با نرخ روز محاسبه میشود.
وی با اشاره به طرح پیشنهاد فرمول محاسبه مستمری به صورت اختیاری و امتیازی، خاطرنشان کرد: طبق قوانین فعلی، اصولا میانگین دستمزد دو سال آخر ملاک محاسبه و برقراری مستمری متقاضیان بازنشستگی است و هرگونه تغییر در این فرمول هم بر عهده قانونگذار است.
سالاری افزود: آنچه به عنوان یک پیشنهاد برای همفکری و بیان دیدگاههای کارشناسی شرکای اجتماعی مطرح کردیم، حتی در صورت جمعبندی نهایی و در فرآیندهای لازم در مراجع مربوطه و اجرایی شدن، باز هم یک فرآیند اختیاری برای بیمهشدگان خواهد بود.
سالاری افزود: طبق این فرمول پیشنهادی ۳۰ سال سنوات حق بیمه پردازی بیمه شده با حداقل دستمز د همان سال ضریبگیری خواهد شد و از ضریب تمام طول مدت بیمهپردازی میانگین گرفته و در حداقل حقوق سال درخواست بازنشستگی ضرب خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به طور معمول نتایج بررسی نشان میدهد، مبلغ حاصل از این فرمول بیشتر از میانگین دو سال آخر بیمه شده طبق فرمول فعلی است؛ زیرا در محاسبه دو سال آخر، سال ماقبل درخواست بازنشستگی بروزرسانی نمیشود اما در حالت پیشنهادی، همه ۳۰ سال بیمهپردازی بهروزرسانی و با نرخ روز محاسبه میشود.
سالاری تصریح کرد: اگر مبلغ مستمری به دست آمده با این فرمول پیشنهادی، از محاسبه با فرمول فعلی دو سال آخر، مبلغ بیشتری شد، تأمین اجتماعی مبلغ بیشتر را برقرار میکند و اگر هم مبلغ مستمری کمتر از میزان محاسبه با میانگین دو سال آخر شد؛ اجباراً مبلغ کمتر برای بیمهشده اعمال نخواهد شد و بیشترین مبلغ حاصل از فرمولهای قدیم یا جدید به عنوان حقوق بازنشستگی لحاظ خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ضرورت انجام اصلاحات و تغییرات تحولآفرین متناسب با الزامات آیندهنگری در صندوقهای اجتماعی، خاطر نشان کرد: اگر از انجام اصلاحات در فرایندهای کاری صحبت میکنیم، هدف ضایع کردن حق مکتسبه فعلی بیمهپردازان و مردم نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا در تعامل با شرکای اجتماعی، سازوکاری ایجاد کنیم که بتوانیم بهترین خدمترسانی را به آنان داشته باشیم.
وی تصریح کرد: این یک فرایند اختیاری است و اصلا به این معنی نیست که میخواهیم کمتر از میانگین دو سال آخر به بازنشسته بدهیم و اگر فرد به هر دلیلی متضرر شد، بدون هیچ مانعی از این امکان استفاده نمیکند و اگر هم به نفعش بود سازمان مشکلی برای اعمال و برقراری مستمری با مبلغ بیشتر حاصل از این فرمول را ندارد.
سالاری با اشاره به ضرورت تغییر در نحوه خدمترسانی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: ارائه این فرمول، هم به نفع کارگر و بیمهپرداز و هم به نفع کارفرما است و در نهایت موجب تأمین منافع سازمان هم میشود زیرا تاکید و حساسیت بیمهپرداز به ثبت مزد واقعی به منظور بهرهمندی از مستمری بهتر در آینده، نیاز به مداخله فیزیکی و بازرسی کارگاهی یا دفاتر و ایجاد نارضایتی احتمالی برای فعالین محیط کسب و کار را منتفی و افزایش درآمد سازمان و امکان خدمترسانی بهتر را فراهم میکند.
وی با تأکید بر ضرورت اطلاعرسانی و شفافیت در تصمیمگیریهای سازمان با جلب مشارکت شرکای اجتماعی و ذینفعان، تصریح کرد: امکان استفاده از نتایج این فرمول نیز بعد از تصویب و اجرای آن خواهد بود زیرا طبق قواعد این صندوق، نمیتوان از محل حق بیمه دریافت نشده سالهای قبل، پرداختی مضاعفی ایجاد کرد.
مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جلسه شورای معاونین که با حضور معاونین و مدیرانکل ستادی و مشارکت ویدئوکنفرانسی مدیرانکل و مدیران درمان استانها برگزار شد، با تاکید بر اهمیت تأمین منابع پایدار در ایفای به موقع تعهدات و بهبود کیفیت خدمات، وصول مطالبات از دولت و بازگرداندن مدیریت بانک رفاه به سازمان تامین اجتماعی را ضروری دانست.
سالاری در این جلسه گفت: بهبود شرایط تأمین اجتماعی و تأمین آینده پایدار و ارتقای بهرهوری و خدمترسانی به شرکای اجتماعی نیازمند انجام تصمیمات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین و توسعهای است که با اراده جدی و همکاری همهجانبه اجرایی خواهد شد و نباید از بزرگ بودن طرح و اهداف آن نگران شویم.
وی افزود: اگر بخواهیم از امروز تا پایان سال به تعهدات اصلی خود عمل کنیم، حداقل ۲1۰ همت منابع نیاز داریم که از این مبلغ ضرورتا ۱۵۰ همت به پرداخت مستمریها، مقرریها و حقوق را در بر میگیرد و علاوه بر این تعهدات در حوزه درمان و تعهدات کوتاهمدت و موارد دیگر را هم داریم. با این و جود تا پایان سال به صورت بالقوه حداکثر 130 همت درآمد میتوانیم داشته باشیم.
وی همچنین گفت: وصولی حق بیمه مطابق انتظار ما نیست و دلایلش متعدد است. یک بخش آن مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است، یک بخش هم مربوط به وضعیت عملکردی و عوامل این فرآیند است و بهتر است این را کتمان نکنیم، چون واقعیتی است که اتفاق افتاده. در ده سال اخیر همواره وصولی شش ماهه دوم سال نسبت به نیمه اول رشد داشته اما امسال این اتفاق نیفتاده و لازم است رسیدگی جدی به این موضوع داشته باشیم و البته حدود 200 همت مطالبات رسیدگی شده قطعی از کارفرمایان در استانها داریم.
وی افزود: از 100 همت مطالبه باقی مانده از قانون بودجه سال جاری که از دولت داشتیم حدود 73 همت باقی مانده ولی بسیار بعید است که بتوانیم این مبلغ را به طور کامل وصول کنیم و اگر به صورت غیرنقدی مانند سهام دریافت کنیم هم بعید است بتوانیم کامل به نقدینگی تبدیل کنیم.
یکی دیگر از مشکلات ما این است که بر خلاف سالهای ۱۴۰۰ و قبل از آن که بانک را در اختیار داشتیم، تسهیلات میگرفتیم و پرداخت اقساط را از طریق واگذاری سهام انجام میدادیم؛ متاسفانه در سالهای قبل ما بانک رفاه را به طور کامل از دست دادهایم. متاسفانه بانکی که صاحب آن بازنشستگان و کارگران هستند، صندوق ضمانت سپردههای بانک مرکزی بر آن مدیریت کند.
باید بانک رفاه را پس بگیریم و مسترد کنیم و از شمول قوانین از جمله حکم مقرر در قانون برنامه هفتم که هم مدیریت بانک را از ما گرفته و هم امکان اعطای تسهیلات و برخی خدمات بانکی به تأمین اجتماعی را محدود کرده خارج کنیم تا از محل سود انباشته شده به عنوان سهامدار در بانک رفاه و ظرفیت اعطای تسهیلات بانکی بهرهمند میشویم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با انتقاد از برخی رویهها و سواستفاده از مقررات در حوزههای بیمهای و ضرورت اصلاح آنها خاطر نشان کرد: در موضوعاتی مانند بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی یا مشاغل سخت و زیان آور، عدهای هدف و منظور قانونگذار از این مقررات حمایتی را با عملکردشان منحرف کردهاند. 52درصد بازنشستگان در سال گذشته با سنوات ارفاقی بازنشسته شدهاند که به شدت به صندوق آسیب میزند. ما نباید از اندوخته کسانی که حق بیمه کامل پرداخت میکنند به دیگران ارفاق و بخشش کنیم. تأمین اجتماعی جایگاه حاکم ندارد که مدعی دریافت مالیات از غنی و دادن آن به فقیر باشد. کار ما خدماتی است، وظیفه ما خدمترسانی است و به عنوان یک صندوق بینالنسلی امانتدار حقالناس هستیم.
سالاری در این جلسه با اشاره به ضرورت حرکت به سمت اقدامات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین جهت بهبود عملکرد و ارتقای خدمترسانی سازمان تأمین اجتماعی همگام با استانداردهای بینالمللی، خاطر نشان کرد: «طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای» حاصل جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی و تبادل نظرهای مختلف است که در قالب یک طرح جامع اجرایی میشود و اگر بتوانیم بیست طرح را به صورت کامل انجام بدهیم، قطعا آینده تأمین اجتماعی بسیار متفاوت از امروز و مشکلات آن رفع خواهد و البته همه این بیست طرح هدف نهاییشان خدمترسانی به شرکای اجتماعی و ذینفعان است.