پیامک مهم تامین اجتماعی به بیمه شدگان | خبر مهم برای بازنشستگان و بیمه شدگان تامین اجتماعی
سرگرمی روز : پیامک سازمان تامین اجتماعی جنجال آفرید.
پیامک تامین اجتماعی به کارفرمایان مبنی بر آمادگی وصول حق بیمه در روز تعطیل دوشنبه ۶ اسفند و حتی اعلام حضور فیزیکی کارکنان بخش وصول شعب تامین اجتماعی، واکنش هایی را در فضای مجازی برانگیخت.
روزنامه خراسان، متن این پیامک به شرح زیر است:
کارفرمای گرامی؛ باسلام، پیرو اعلام تعطیلی ادارات به استحضار میرساند، ضمن فراهم بودن ۲۴ ساعته امکان ارائه لیست و پرداخت حقبیمه به صورت غیرحضوری در سامانه es.tamin.ir، در صورت نیاز برای مراجعه حضوری، همکاران وصول شعب این سازمان آماده ارائه خدمت هستند.
این پیامک عجیب که در روز تعطیل خواستار اقدام کارفرمایان برای عمل به تعهداتشان در پرداخت حق بیمه شده واقعا عجیب است و نمی دانم متولیان تامین اجتماعی به تبعات چنین اقدامی اندیشیده اند؟!
اگر یکی از چالش های اقتصادی پیش روی کشور را که روز به روز در حال تعمیق است، ناترازی صندوق های بازنشستگی بدانیم، نوع رفتار تامین اجتماعی در قبال کارگران، مستمری بگیران و کارفرمایان می تواند در چگونگی مواجهه با این ناترازی موثر باشد.
تردیدی نیست که با توجه به سن پایین بازنشستگی و همزمان افزایش امید به زندگی در ایران، افزایش سن بازنشستگی برای مواجهه با معضل ناترازی صندوق های بازنشستگی گزینه ای اجباری است که نمی توان از آن فرار کرد. بررسی ها نشان می دهد که سهم صندوق های بازنشستگی از مصارف بودجه عمومی به سرعت در حال افزایش است و از ۱۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ درصد در سال جاری رسیده و براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ به ۱۷.۱ درصد در سال آینده خواهد رسید و واضح است که تداوم این روند چیزی از بودجه برای عمران، آموزش، بهداشت و خدمات رفاهی باقی نمی گذارد.
در چنین شرایطی افزایش سن بازنشستگی در قانون برنامه هفتم توسعه از روز یک شنبه ۵ اسفندماه برای اجرا ابلاغ شد. اقدامی که سال ها بود در محافل کارشناسی و جلسات تصمیم گیری در دولت و مجلس به دلیل نگرانی از تبعات اجتماعی آن، به آینده موکول شده بود.
اگر به تبعات ناترازی ادامه دار صندوق های بازنشستگی و ضرورت تغییرات در سن بازنشستگی توجه کنیم، می بینیم که برای همراه سازی افکار عمومی با این اقدام، باید مجموعه ای از اصلاحات رفتاری و رویکردی را در نظام تامین اجتماعی پیش برد. بخشی از این اصلاحات ناظر به رفتار سازمان تامین اجتماعی با بخش های مختلف جامعه است. آن چه که بالاتر درباره فعالیت بخش وصول شعب تامین اجتماعی دیدیم، دقیقا مغایر با آن رفتار و رویکردی است که همراهی مردم را بر می انگیزد.
اضافه بر این، اقدامات دیگری نظیر قطع ارائه خدمات به کارکنان واحدهای اقتصادی بدهکار به تامین اجتماعی نیز از دیگر اقدامات غلط و اعتمادسوز تامین اجتماعی در مدت های اخیر بوده است. آن هم در شرایطی که قانون تامین اجتماعی به صراحت اعلام کرده است که خدمات این سازمان به بیمه شدگان به هیچ بهانه ای از جمله بدهی کارفرما به تامین اجتماعی نباید قطع شود. به ویژه این که تامین اجتماعی ابزارهای لازم را برای وصول مطالبات خود از کارفرما دارد و بدهی خود را معمولا با جریمه تاخیر از کارفرمایانی که در موعد مقرر نمی توانند حق بیمه بپردازند، دریافت می کند.
در هر حال انتظار می رود رفتار تامین اجتماعی در وصول حق بیمه و مطالبات خود به گونه ای باشد که به بی اعتمادی نسبت به این سازمان و سخت تر کردن اصلاحات لازم در قوانین بازنشستگی منجر نشود. نمی توان انتظار داشت کارفرمای متضرر از تعطیلی همچنان مکلف به ادای تعهدات خود حتی در روزهای تعطیل باشد و تامین اجتماعی بدون ارائه فرصت لازم حتی در روزهای تعطیل هم به دنبال وصول مطالبات باشد.
آیین نامه اجرایی قانون افزایش سن بازنشستگی ابلاغ شد.
معاون اول رئیسجمهور، آیین نامه اجرایی افزایش سن بازنشستگی را برای اجرا به سازمان اداری و استخدامی و وزارت کار ابلاغ کرد.
«محمدرضا عارف» آییننامه اجرایی ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران درباره نحوه افزایش سنوات الزامی بیمه پردازی برای بازنشستگی را ابلاغ کرد.
هیات وزیران در جلسه ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ به پیشنهاد شماره ۱۵۷۲۷۷ مورخ ۷ آذر ۱۴۰۳ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، آیین نامه اجرایی ماه مذکور را تصویب کرده بود.
این آییننامه که در 7 ماده تنظیم و برای اجرا ابلاغ شده است در ماده 2 مدت افزایش سابقه بیمه پردازی نسبت به زمان احراز شرایط بازنشستگی را به شرح زیر ابلاغ کرده است:
۱– بیمهپردازانی که بیش از ۲۸ سال تمام سابقه بیمه پردازی دارند به سنوات الزامی بیمه پردازی آنان برای بازنشستگی اضافه نمیشود.
۲– بیمهپردازانی که از ۲۵ تا ۲۸ سال تمام سابقه بیمه پردازی دارند به سنوات الزامی بیمه پردازی آنان برای بازنشستگی به ازای هرسال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه میشود.
۳– بیمهپردازانی که از ۲۰ تا ۲۵ سال تمام سابقه بیمه پردازی دارند به سنوات الزامی بیمه پردازی آنان برای بازنشستگی به ازای هرسال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه میشود.
۴– بیمهپردازانی که از ۱۵ تا ۲۰ سال تمام سابقه بیمه پردازی دارند به سنوات الزامی بیمه پردازی آنان برای بازنشستگی به ازای هرسال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه میشود.
۵– بیمهپردازانی که مطابق قوانین کمتر از ۱۵ سال تمام سابقه بیمه پردازی دارند به سنوات الزامی بیمه پردازی آنان برای بازنشستگی پنجسال اضافه میشود.
ماده یک این آیین نامه صندوقهای بازنشستگی مشمول این قانون را صندوقهای بازنشستگی کشوری، لشکری، سازمان تأمیناجتماعی و سایر سازمانها و صندوقهای بازنشستگی فعال در قلمرو بیمههای اجتماعی کشور عنوان کرده است.
طبق این آییننامه بیمه پرداز شخصی است که تحت عناوین بیمه پرداز یا کسور پرداز و نظایر آن، راساً مشمول مقررات هر یک از صندوقهای بازنشستگی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه یا کسور بازنشستگی حق استفاده از مزایای بازنشستگی را مطابق قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی مربوط دارد.
این آییننامه در تعریف سابقه بیمه پردازی نیز آورده است: سابقه بیمه پردازی مدت سنوات بیمه پردازی قابل قبول (حسب مورد) برای احراز شرایط بازنشستگی مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی مربوط ۵- زمان بازنشستگی اولین تاریخ احراز شرایط بازنشستگی بیمه پرداز، مطابق قوانین و مقررات صندوق مربوط، قبل از لازم الاجرا شدن قانون سنوات الزامی بیمه پردازی برای بازنشستگی حداقل سابقه بیمهپردازی برای احراز شرایط بازنشستگی مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی مربوط.
مطابق این قانون از زمان اجرایی شدن این قانون بیمهپردازانی که مطابق قوانین، کمتر از 15 سال تمام سابقه بیمهپردازی دارند به سنوات الزامی بیمه پردازی آنان برای بازنشستگی 5 سال اضافه خواهد شد.
در اجرای تمام یا بخشی از این قانون در خصوص افزایش سنوات الزامی بازنشستگی مشروط بر آن است که سن بیمه پرداز در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال تمان و برای زنان از 55 سال تمام بیشتر نباشد. در هر حال حداکثر سنوات الزامی بیمه پردازی بازنشستگی برای مردان (۳۵) سال و برای زنان (۳۰) سال با لحاظ تبصره های ماده (۲۹) قانون خواهد بود.
در ماده 4 این آیین نامه شرایط بازنشستگی ایثارگران معلولان و شاغلان مشاغل سخت و زیان اور و دستگاههایی که مطابق قانون از شمول احکام مربوط مستتثنی شدهاند مشمول قوانین خاص خود بوده و ازشمول احکام این اییننامه خارج میباشد.
بر اساس این قانون، ادامه اشتغال و بیمهپردازی اشخاص شاغل در دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ پس از احراز سنوات الزامی بیمه پردازی برای بازنشستگی با رضایت بیمه شده و موافقت دستگاه ذیربط، علاوه بر زمانهای مندرج در جدول ماده (۲) این آیین نامه و تا سقف سن اشتغال مقرر در قوانین مربوط بلامانع است.
همچنین چنانچه دستگاهها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند، حسب مورد میتوانند بدون لحاظ افزایش سنوات الزامی موضوع ماده (۲) این آییننامه و مطابق قوانین و مقررات صندوق مربوط با پیشنهاد بالاترین مقام اجرایی همان دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور، نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.
شایان ذکر است؛ بارمالی ناشی از اجرای این ماده بر عهده دستگاه ذیربط با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور بوده و به صندوق بازنشستگی مربوط پرداخت میشود.
همچنین طبق این قانون، بازنشستگی بیمهپردازانی که پیش از تکمیل سنوات الزامی مقرر در ماده (۲) این آیین نامه متقاضی و حائز شرایط بازنشستگی، وفق قوانین و مقررات صندوق مربوط میباشند،بلامانع است. حقوق بازنشستگی این افراد متناسب با سنوات مندرج در ماده مذکور به نسبت سنوات بیمه پردازی آنها به سنوات الزامی بیمه پردازی برای بازنشستگی آنها برقرار و پرداخت می شود.