بنزین | سهمیه بندی بنزین | یارانه بنزین

فوری/واریز یارانه بنزین به هر کد ملی از این ماه | اختصاص ماهانه سهمیه بنزین به هر نفر

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG گفت: اکنون ظرفیتی که می‌تواند به جایگاه‌ها اضافه شود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است که می تواند مشکل ناترازی بنزین را حل کرده و ما را به صادر کننده تبدیل کند.

کدخبر : 22105
سایت سرگرمی روز :

محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن CNG با اشاره به اینکه سی ان جی نه تنها ناترازی بنزین را حل می‌کند بلکه ما را به صادر کننده بنزین تبدیل می‌کند. اکنون ظرفیتی که می‌تواند به جایگاه‌ها اضافه شود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز  معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین است، در صورتی که از این ظرفیت استفاده کنیم نه تنها ناترازی بنزین از بین می‌رود بلکه مجدداً به کشوری صادر کننده بنزین تبدیل می‌شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که توان تولید و عرضه حداقل ۴۵ میلیون متر مکعب سی ان جی را در روز دارند که به دلیل عدم تقاضا تقریباً نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوهری خاطر نشان کرد: مهمترین دلیل کمبود تقاضا برای سوخت سی ان جی عدم حمایت دولت برای افزایش تقاضا بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG افزود: با توجه به قوانین و دستورالعمل‌هایی که در این زمینه وجود داشته است و خودروسازان موظف بودند درصد معینی از تولیدات خود را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند، متأسفانه شاهد بدعهدی آنها بوده‌ایم و سال ۹۸ مصوبه‌ای ابلاغ شد که یک و نیم میلیون خودرو با حمایت دولت با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، به صورت رایگان دوگانه سوز شوند که به دلیل مشکلات موجود تقریباً با شکست مواجه شد و نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه از این طریق دوگانه سوز شدند.

وی با اشاره به اینکه ابزار قیمتی می‌تواند در افزایش مصرف سی ان جی مثمر ثمر باشد، خاطر نشان کرد: متأسفانه در سال‌های قبل صنعت سی ان جی از حمایت‌های دولتی بی نصیب بوده و این در حالی است که در دنیا برای حمایت از تولید خودروهای برقی تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود به طور مثال در بسیاری از اتوبان‌ها از این خودروها عوارض دریافت نمی‌شود.

جوهری ادامه داد: باید برای مالکین خودروهای دوگانه سوز عوارض جاده‌ای رایگان شود و حمایت‌هایی از طرف دولت مانند پوشش بیمه،  معاینه فنی و طرح‌هایی از این قبیل اجرا گردد.

رئیس هیئت مدیره انجمن CNG در خاتمه خاطر نشان کرد: چند سالی است که کارشناسان انرژی می‌گویند سریع‌ترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین جایگزینی سوخت سی ان جی است، اگرچه دنیا به سمت خودروهای برقی می‌رود اما در کشور ما جایگزینی خودروهای برقی نیاز به برنامه بلند مدت دارد و راهکار سریع جبران ناترازی بنزین جایگزینی سوخت سی ان جی است که در حال حاضر بدون نیاز به سرمایه گذاری مجدد ، پتانسیل تولید و عرضه روزانه حداقل ۲۰ میلیون متر مکعب مازاد بر ظرفیت فعلی عرضه در کشور وجود دارد.

یارانه بنزین | مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  درباره طرح تخصیص بنزین به نفر و مزایای اجرای این شیوه برای اصلاح در شیوه تخصیص بنزین گفت: از ابتدای انقلاب نظر مدیران ارشد و سیاستگذاران ارشد کشور بر این بود که بخش‌های ضعیف را حمایت کنیم و به سمت توزیع عادلانه درآمد برویم.

به واسطه این شعار برنامه ریزی شده و موضوعی به نام سوبسید یا یارانه بر روی بسیاری از موضوعات مثل کالاهای اساسی از جمله نان و شیر و گوشت و حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل اعمال شد.

پوردهقان در ادامه بیان کرد: این شیوه یک ضعف اساسی دارد با وجود اینکه سیاستگذار هدف مثبتی از تصویب و اجرای آن داشته است و در این جهت بوده است که به دهک‌های پایین جامعه کمک بشود و از آنها حمایت بشود و به این وسیله جایگاه این افراد را بالاتر بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه می‌بینیم در ۴ دهه گذشته نتیجه این تخصیص برعکس بوده است. به جای اینکه این سیاست گذاری منجر به این شود که قشر محروم و دهک‌های اول و دوم و سوم و حتی چهارم را به سمت دهک‌های بالاتر هدایت کنیم کسی که در دهک هشتم و نهم و دهم است از این یارانه‌های مستقیم بهره برده است.

پوردهقان ادامه داد: به عنوان مثال از یارانه پنهان قیری است که به جاده‌ها می‌دهیم چه کسی استفاده می‌کند؟ مشخص است کسی که چند خودرو دارد و شرایط مالی بهتری دارد. چه کسی از یارانه بنزین هواپیما استفاده می‌کند؟ کسی که تاجر است و کسی که در دهک‌های بالای هشت است. این موضوعات در چند دهه گذشته اصلاح نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مدیریت این مسئله این است که یارانه بنزین را بین همه افراد تقسیم کنیم و اگر ۸۰۰ همت یارانه می‌دهیم به جای بنزین به مردم بدهیم. هر کدام از این طرح‌ها نقاط قوت و ضعف دارد امروز همه ما می‌دانیم که اگر هر روشی را اجرا کنیم از این روش فعلی بهتر است.

پوردهقان ادامه داد: بنزین کالایی است که بر سایر کالاها اثر گذار است گازوئیل هم همینطور است و نیاز است در فضای کارشناسی به دور از رسانه و التهاب جامعه روی این طرح‌ها کار شود. اگر طرحی نهایی شد باید با مردم در میان گذاشته شود، مزایایش گفته شود و ذهن مردم آماده پذیرش این طرح بشود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حتماً در دولت جدید این موضوع مطرح و پیگیری خواهد شد. در بحث یارانه‌ها در حال حاضر حدود ۴ هزار همت یارانه مستقیم و غیر مستقیم در تمام حوزه‌ها می‌دهیم دولت باید کاری ساختاری برای اصلاح این وضعیت انجام بدهد.

به عقیده برخی کارشناسان راهکار این است که به طرح «تخصیص سهمیه بنزین به نفر» به‌طور جدی پرداخته شود؛ با استفاده از این روش، از یک طرف می‌توان مصرف بنزین را کنترل کرد و جلوی قاچاق را گرفت و از طرف دیگر، عدالت در توزیع یارانه سوخت اتفاق می‌افتد.  

در همین راستا جعفر پورکبگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به‌منظور حل و فصل مشکلات در این زمینه منطقی به‌نظر می‌رسد، تصریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند کارساز باشد و به ساماندهی موضوع بنزین در کشور کمک کند. این یک واقعیت است که قیمت بنزین در کشور ناعادلانه است و باید برای آن چاره‌اندیشی صورت گیرد.  

وی ادامه داد: اینکه ما امروز تبدیل به واردکننده بنزین شده‌ایم، اصلاً قابل قبول نیست و باید برای حل این موضوع برنامه‌ریزی‌های دقیق و فوری داشته باشیم.  

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرایط فعلی به عدالت نزدیک نیست. فردی را در نظر بگیرید که خودرو ندارد و فرد دیگری که از تمکن مالی بالایی برخودردار است و چندین خودرو دارد؛ اولی، اصلاً از یارانه بنزین استفاده نمی‌کند و دومی چندین برابر از یارانه سوخت بهره می‌برد. اختصاص سهمیه بنزین به خودرو، این مشکل را دارد در حالی که اختصاص سهمیه بنزین به نفر این مسئله را حل می‌کند.  

به گفته پورکبگانی سوخت از منابع کشور است و باید به عدالت بین همگان تقسیم شود، در وضعیت فعلی، در حق برخی افراد ظلم می‌شود و برخی دیگر به وفور از یارانه سوخت بهره می‌برند.  

وی اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت اثرگذار دانست و گفت: وقتی سهمیه بنزین یارانه‌ای برای هر فرد مشخص باشد افراد می‌دانند که در صورت مدیریت‌نکردن سهمیه و اتمام آن باید هزینه مصرف اضافه را با قیمت آزاد پرداخت کنند؛ بنابراین مصرف بنزین را مدیریت خواهند کرد.

پورکبگانی با بیان اینکه ساماندهی موضوع سوخت جزو اولویت‌های وزارت نفت است، اظهار کرد: نیاز است چندین اقدام به صورت همزمان در حوزه بنزین اجرایی شود؛ به‌عنوان مثال افزایش تولی بنزین در پالایشگاه‌ها باید در کنار مدیریت مصرف در دستور کار قرار گیرد و همچنین باید به خودرو‌های برقی توجه اساسی شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد. 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: