بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/خبر خوش سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان | آغاز صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان + جزییات

صدور احکام ازسوی سازمان برنامه بودجه به کلیه ی صندوقهای تحت نظر ابلاغ گردید .

کدخبر : 22763
سایت سرگرمی روز :

نماینده بازنشستگان که چندی پیش به دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه رفته بود خبر داد :طبق پیگیری‌ها با سازمان برنامه وبودجه وبرخی عزیزان ذی صلاح ،کلیه ی روند کارها،جهت صدور احکام درحال رایزنی هستیم .

دیروز مرحله ی نهایی چگونگی احکام بارؤسای صندوق کشوری و لشکری و فولاد تقریبا به اتمام رسید .

همانگونه که در تاریخ ۲۱مهرماه روسای صندوق این روز مهم را صرفا درجهت بازنشستگان  فرهنگیان عزیز،که قشر عظیمی هستند  جلسه برقرار نمودند وباموفقیت به اتمام رسید.

 درروز گذشته همان رؤسای صندوق طی جلسه ای باجناب دکترنجف زاده در سازمان تشکیل شد و به مرحله ی نهایی جهت عملیاتی شدن احکام ادامه داشته ودرپایان  موفقیت حاصل و همه چیز ختم به خیرگردید  وشماعزیزان بی شک خشنود خواهید شد چون باورمندیم حق گرفتنیست حتی اگر یک ریال باشد واین بسیار زیباست.سروران وفرهیختگانم صدور احکام ازسوی سازمان و برنامه بودجه به کلیه ی صندوقهای تحت نظر ابلاغ گردید .

طی روزهای اخیر و بسیار نزدیک احکام صادرخواهدشد.

مطمئن باشیدباتلاشهای شخص جناب  دکتر پورمحمدی ریاست سازمان و برنامه بودجه حقوق مهرماه با احکام جدید خواهد بود .

وتیم خودجوش درصدد و رایزنی هستند که بتوانیم ، معوقات باقیمانده از همسان‌سازی را همراه باحقوق چنانچه بشود درهمین ماه دریافت تاطعم شیرینی آن برشماعزیزان گواراتر شود.

به هیچگونه پیامهای مایوس کننده وکذب توجه نکنید ،احکام همسان‌سازی برابر مرقانون اجرایی می‌شود وآن چیزی جز ۹۰درصد ناخالص باشاغل مشابه در همان دستگاه نخواهد بود،پس نگران برخی حرفهای مغرضانه جهت تضعیف دولت جدید نباشید هر چند همه واقف هستیم کاستی های فراوان وجود دارد .

جناب دکتر پورمحمدی قول دادند که در بودجه ی سال بعد بصورت ریشه ای مسئله ی همسان‌سازی را پیگیر وتاجایی که قانون اجازه بدهد برای همیشه سفره ی آن جمع شود وبه عبارتی در بودجه ی سال بعد دفاعیات خودرا درجهت اعتبار کامل ،خواهند داشت تا دغدغه ی این عزیزان مرتفع گردد ،امیدواریم پیروز واین شادی رابه جامعه ی بزرگ بازنشستگان تقدیم نمایند.

کلام پایانی انشاالله بعدازصدوراحکام قرار براین شد ادامه ی کار جهت مطالبات بجامانده از بازنشستگان درهر سازمان و نهادی به ترتیب اولویت با افراد و مطالبه گران واقعی که دراین مسیر استخوان خورد کرده اند وجزصداقت وعدالت آنهم جهت خشنودی خدا وخلق خویش هدفی دربرندارد، هماهنگی شود برادامه ی کار مطالبه گری .

احکام به زودی وبه احتمال بسیار زیاد درهمین هفته صادرخواهدشد چون هیچ منعی برای آن دیگر وجود ندارد.

محمدصالح جوکار گفت: سال گذشته در هنگام بررسی برنامه هفتم، حکمی درباره بازنشستگان به تصویب رسید که سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعدی ۳۰ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شود تا به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت اعلام کرد منابع لازم را ندارد، مجلس قانون ارزش افزوده را یک درصد افزایش داد تا از ۹ درصد به ۱۰ درصد برسد و از محل منابع یک درصد، اعتبار برای صندوق‌های کشوری، لشکری و فولاد تامین شود.

 اوادامه داد: از محل این ارزش افزوده بین ۷۰ تا ۷۵ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار می‌شود. برای تامین اجتماعی هم اعتبار از محل بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: دولت قول داده که صدور احکام از پایان مهرماه انجام گیرد و افزایش حقوق برابر آنچه در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب رسید به مرحله عملیاتی برسد 

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت از تامین منابع مالی برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد.

 مهاجرانی همچنین درخصوص تامین منابع مالی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری اظهار داشت: منابع مالی لازم برای متناسب سازی حقوق این گروه از بازنشستگان نیز تامین شده و هیچ مشکلی برای اجرای قانون در این خصوص نیز وجود ندارد.

حمید پور محمدی رئیس سازمان برنامه بودجه نیز روز ازتصویب آیین نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داده بود و اظهار امیدواری کرد که طی هفته جاری روند صدور احکام  بازنشستگان آغاز شود.

اعلام نظر دو مقام عالی دولتروز گذشته  پیرامون فراهم شدن تمهیدات لازم برای اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان می تواند خبر بسیار خوبی برای بازنشستگانی باشد که مدتهاست پیگیر اجرای این قانون هستند. 

بر اساس قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان، دولت موظف است در سال اول (۱۴۰۳) ۴۰ درصد و در سال‌های بعد هر سال ۳۰ درصد به حقوق بازنشستگان تا سقف تعیین شده  اضافه نماید.

پیگیری سازوکارهای اجرایی قانون منوط به تشکیل کارگروه‌های ویژه در ۲ بخش بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی شده است.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان یکی از مواد مهم برنامه هفتم توسعه است که دولت مکلف به اجرای آن می باشد. براساس چارچوب‌های  پیش بینی شده در برنامه هفتم‌ دولت باید ظرف سه سال نسبت به متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند. بر این اساس می بایست در سال اول (۱۴۰۳) ۴۰ درصد و در سال‌های بعد هر سال ۳۰ درصد حقوق بازنشستگان تا سقف تعیین شده متناسب سازی شود ۹۰ درصد حقوق انجام شود. پیگیری سازوکارهای اجرایی قانون منوط به تشکیل کارگروه‌های ویژه در ۲ بخش بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی شده است.

اکنون و با تصویب آیین نامه اجرایی قانون در هیئت دولت فرآیند صدور احکام متناسب با مصوبه دولت آغاز خواهد شد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در صحن علنی مجلس توضیحاتی در این خصوص ارائه و از برگزاری جلسه‌ای با حضوررئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌ وبودجه درباره موضوع بازنشستگان خبر داد و گفت :طی این جلسه مقررشد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این ماه آغاز و اجرایی شود.

وی درباره تصمیمات جدید  درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرد: در جلسه با دکتر پزشکیان رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و روسای کمیسیون های   اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس، مساله اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت ۳۰،۳۰،۴۰  جمع بندی و مقررشد که در ماه آینده افزایش ۴۰درصدی که مربوط به سال ۱۴۰۳ است انجام شود.

به گفته قالیباف  دولت مکلف است قانون را اجرا کند و اگر علی  الحسابی هم تاکنون پرداخت شده باید بر اساس قانون باشد.

وی خاطر نشان کرد؛ اگر دولت علی الحساب را در مواردی پرداخت کرده که  قانون شامل حالشان نمی شود نباید ادامه یابد.

قالیباف افزود: اعتبار پیش بینی شده از سوی مجلس جوابگوی تامین هزینه های اجرای طرح خواهد بود.

بدنبال اعلام خبر تصویب متناسب سازی حقوق بازنشستگان،احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از تامین منابع مالی متناسب‌سازی حقوق ۸۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی خبرداد.

وی گفت: پس از تشکیل جلسات با دستور دکتر عارف معاون اول ریاست جمهوری و باهماهنگی سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دراختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.

چندی قبل میرهاشم موسوی مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی نیزخبر داده بود که در گام نخست ۸.۷ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت که به محض دریافت منابع، مطابق قوانین مربوطه و در تعامل با مجلس شورای اسلامی، فرایند پرداخت علی‌الحساب و صدور احکام بازنشستگان این سازمان انجام می‌شود.

نهایی شدن ساز و کارهای اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان واکنش تشکل‌های صنفی این حوزه را نیز بدنبال داشته است. محمد اسدی(رئیس هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی)در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در میان صندوق‌های بازنشستگی بویژه بین صندوق تامین اجتماعی و سایر دولتی‌ها تبعیض وجود دارد. این تبعیض‌ها درباره علی الحساب‌ها و مبالغ بازنشستگان ما را آزار می‌دهد که باید حذف شود.

سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی هم بررفع مشکلات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تاکید و اظهار امیدواری کرد که با تخصیص منابع روند اجرای قانون شتاب بگیرد.

 در ماه‌های گذشته ، سازمان تامین اجتماعی تنها مبلغ ۳ میلیون تومان ذیل متناسب‌سازی و پرداخت علی الحساب به بازنشستگان پرداخت  کرده اما نیروهای بازنشسته کشوری و لشکری  ماههاست که مشمول همسان‌سازی شده اند.

بازنشستگان تامین اجتماعی و مقرری بگیران و مستمری‌بگیران آن که بین ۴ تا ۵ میلیون نفر هستند، در بدترین شرایط معیشتی قرار دارند به طوری که متوسط حقوق آنان کمتر از ۸ میلیون تومان است

مهم‌ترین مطالبه بازنشستگان که بارها از سوی نمایندگان آنها در تشکل‌های صنفی مطرح شده « اجرای قانون همسان سازی حقوق  بازنشستگان براساس مصوبه دولت از فروردین ۱۴۰۳ مطابق بابند۱جز(ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه و افزایش حقوق بازنشستگان براساس۹۰درصد حقوق شاغلین همتراز» . این بند در قانون تاکنون اجرایی نشده درحالیکه اعتبار آن در جدول شماره۹ ردیف ۶۳ بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شده است.

معاون امور فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام اصلاحی متناسب سازی حقوق بازنشستگان این صندوق در صورت ابلاغ جداول مربوطه و محاسبه مبلغ متناسب سازی، در اسرع وقت خبر داد.

رضا فیضی نژاد با اعلام این خبر اظهار داشت: در صورتیکه سازمان های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه نسبت به تهیه و ابلاغ جداول مربوطه اقدام کنند، احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری ظرف ۲۴ساعت و به سرعت قابل صدور است.

وی تاکید کرد: براساس دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان عزیز کشوری در دولت جدید، این صندوق با جدیت پیگیر دریافت جداول و محاسبه مبلغ متناسب سازی است تا هرچه سریعتر احکام اصلاحی مربوطه را صادر نماید.

فیضی نژاد تصریح کرد: طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری موضوع تصویب نامه شماره ۶۸۹۶۹/ت۶۲۷۷۰هـ مورخ ۱۴۰۳/۵/۱ هیات وزیران، مقرر شده تا سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه بندی بازنشستگان را براساس مبلغ پرداختی توسط شاغلان مشابه و همطراز در پایه، رتیه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه یا سایر عناوین مشابه و با ملاک قرار دادن ۳۰سال سابقه تهیه و به این صندوق ابلاغ نمایند.

وی افزود: تا این لحظه، جداول مربوط به اجرای قانون که مبنای محاسبه مبلغ متناسب سازی برای هر بازنشسته و همچنین افراد مشمول، از سوی سازمان های مذکور ابلاغ نشده است.

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: با وجود مباحث مربوط به جداول متناسب سازی و منابع مالی مورد نیاز، صندوق بازنشستگی کشوری آمادگی دارد به محض دریافت جداول و تامین منابع مالی به سرعت و ظرف ۲۴ ساعت نسبت به صدور الکترونیک احکام بازنشستگان مشمول اقدام کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: