بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/خبر مهم از مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری | بازنشستگان بخوانند

آخرین اخبار از افزایش حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

کدخبر : 23385
سایت سرگرمی روز :

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با حضور در محل مرکز ارتباط با ذینفعان (2500) از روند پاسخگویی به بازنشستگان کشوری بازدید کرد.

طی این بازدید مدیرعامل صندوق بازنشستگی پاسخگوی تعدادی از تماس های تلفنی بازنشستگان  بود.

علاءالدین رفیع‌زاده رئیس سازمان اداری و استخدامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید، بیان کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان دو هفته پیش در دولت تصویب شده است. اکنون در حال اجرا است. شامل بازنشستگان تامین اجتماعی نیز می شود.

وی افزود قانون مصوب شده، در مجلس یکسری مسائلی داشت و یکسری افراد را شامل نمی شد. اما با تدبیر صورت گرفته با مشارکت سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار چارچوبی را تهیه کردیم. دو هفته پیش به تصویب دولت رسید و اکنون در حال اجرا است.

مصطفی سالاری با تأکید بر اینکه تحول دیجیتال فراتر از مباحث فنی، یک بعد اجتماعی هم دارد، گفت: برای تحقق تحول دیجیتال می‌بایست به مباحث و الزامات اجتماعی این تحول نیز دقت داشت. مسئله دیگر نیز این است که برای تحقق این تحول در موضوعات مربوط به حوزه درمان، نیازمند همکاری و همراهی وزارت بهداشت هستیم و الزامات و مشوق‌های لازم نیز برای تغییر فرایندها در تعامل با سایر فعالان این حوزه باید با دقت مدنظر قرار بگیرد. لذا اگرچه در بخش‌هایی که به طور کامل مربوط به سازمان است این مسیر تحولی باید با سرعت بیشتر اجرایی شود اما باید برای همراهی سایر فعالان حوزه‌های مرتبط نیز برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: نظام ارجاع، سلامت الکترونیکی و پزشک خانواده موضوعات کلانی هستند که باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند آن نقش بزرگ را در ارائه مطلوب خدمات درمانی ایفا بکنند. در واقع این تسهیل‌کننده‌ها باید مکمل یکدیگر بوده و توسعه پیدا کنند.

وی افزود: فراتر از پیگیری تحول دیجیتال در ساختار کلان و موضوع تمرکز اطلاعات در سازمان که باید به شکل راهبردی برنامه‌ریزی و اجرا شود؛ خدمات فعلی نیز باید به نحوی توسعه یابد تا به طور کامل و واقعی به صورت غیرحضوری ارائه شود.

سالاری تاکید کرد: اگر هنوز بخشی از فرایند یک خدمت، هر چند اندک، نیاز به حضور در شعبه یا کارگزاری دارد؛ این فرایند باید مورد بازنگری و تکمیل قرار بگیرد زیرا سرویس غیرحضوری از دید ما سرویسی است که به حضور استفاده‌کننده در شعبه یا کارگزاری و همچنین به مداخله کارشناس نیاز ندارد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: در جلسات آتی و با حضور برخط ادارات استانی، هر هفته خدمات سازمان از منظر تکمیل فرایندها مورد بررسی قرار گرفته و گروهی هم این فرایند را از منظر تست کاربر، مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که کار به درستی انجام شده است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی بر پیگیری ویژه موضوع متناسب‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان تأکید کرد و گفت: برای متناسب‌سازی به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم.

 مصطفی سالاری در دیدار با مسئولان کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی که در راستای پیگیری مطالبات بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد؛ بر پیگیری ویژه موضوع متناسب‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان تأکید کرد و گفت: از اولین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکان‌سنجی برای پرداخت متناسب‌سازی، جلسات متعددی برگزار شد. برای متناسب‌سازی به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم. به جد به دنبال این هستیم تا هم منابعی برای پرداخت‌های متناسب‌سازی تأمین کنیم و هم مصوبات لازم و مجوز قانونی این پرداخت‌ها را هم بگیریم.

سالاری با بیان این که تغییرات در هرم جمعیتی باعث شده تا شیب بازنشستگی نسبت به قبل افزایش یابد، گفت: حدود سه سال پیش، حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته داشتیم و الان این رقم به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. بخشی از این افزایش شدید در آمار بازنشستگی ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که بر اساس آن گاهی افراد می‌توانند در سنین زیر چهل سالگی بازنشسته شوند. چنین چالش‌هایی در تأمین اجتماعی وجود دارد و انتظار است که بازنشستگان در حل این مشکلات به ما کمک کنند، زیرا این سازمان به بیمه شده‌ها و بازنشستگان تعلق دارد و بین‌النسلی است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر این که خدمات سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان عام‌الشمول باشد و همه بیمه‌شدگان و بازنشستگان را در بر بگیرد، افزود: این سازمان دو وظیفه اصلی دارد؛ اول این که مستمری خوبی به بازنشستگان و مستمری‌ بگیران بدهد و دوم این که درمان مناسبی برای افراد تحت پوشش ایجاد کند.

وی افزود: درمان پایه باید روزی در کشور ما رایگان شود. در جلسه‌ای هم که با وزیر رفاه در خدمت رئیس جمهور بودیم، اعلام شد که تأمین اجتماعی آمادگی دارد تا در این مسئله پیشگام باشد، مشروط به این که همه شرایط و پیش‌نیازها فراهم باشد. پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازوکاری است که در دنیا برای ارزان‌سازی یا رایگان کردن خدمات درمانی و کاهش سهم بیمار در هزینه‌های درمانی یا صفر کردن آن، انجام شده است. اگر این پشتیبانی در اختیار ما قرار بگیرد، این کار شدنی است هر چند اجرای کامل آن زمان می‌برد و کار بزرگ و سختی است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان گفت: در دوره قبل که در سازمان بودم، با تلاش همه همکاران و کمک و پشتیبانی بازنشستگان، رایزنی‌ها و رفت و آمدهای بسیار، در دو مرحله متناسب‌سازی انجام شد زیرا معتقدم متناسب‌سازی حق بازنشستگان است و الان هم تأمین اجتماعی حتماً و قطعاً دوست دارد مبالغ بیشتری به عنوان مستمری بپردازد، ولی باید منابع و مصارف سازمان را هم در نظر گرفت. از اولین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکان‌سنجی برای پرداخت متناسب‌سازی، جلسات متعددی برگزار شد. 

سالاری تصریح کرد: ضروری است که بازنشستگان و مستمری‌بگیران از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند و بدانند چه مسائلی وجود دارد و با هم در جهت حل مشکلات و رفع ایرادات همکاری کنیم. پیگیری متناسب سازی و مطالبه آن حق بازنشستگان است، چون بیمه شدگان و بازنشستگان صاحب منابع تأمین اجتماعی هستند و به خاطر همین ما تأکید داریم که بازنشستگان وضعیت منابع و مصارف سازمان را مورد توجه قرار دهند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: در دوره قبل، روزی که از تامین اجتماعی رفتم ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت طی دو سال، بابت وصول مطالبات سهام گرفتیم. آن منابع طی دو سال می‌توانست رشد زیادی بکند. به وزیر وقت هم گفتم این منابع برای متناسب‌سازی طی سه سال آینده است.

وی افزود: از طرف دیگر مصارف هم به جای خودش است و ضرورت دارد هزینه‌های مورد نیاز، مانند بخش درمان پرداخت شود تا بیمه‌شدگان و بازنشستگان خدمات درمانی مطلوبی دریافت کنند. کما این که بعضاً هنوز بخشی از هزینه های خدمات درمانی دریافت شده از بخش درمان غیرمستقیم پرداخت نشده و اکنون در حال پرداخت هستیم و تلاش ما این است تا مطالبات معوق بخش درمان غیر مستقیم را تا پایان سال تسویه کنیم.

سالاری با تأکید بر اینکه پیگیری و مذاکره و رایزنی برای تأمین منابع ادامه دارد گفت: در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور محترم، وضعیت را شرح دادیم و گفتیم باید متناسب‌سازی را انجام بدهیم و ضروری است توازن بین صندوق‌ها هم رعایت شود. رئیس جمهور هم دستورات لازم را صادر کردند. همچنین از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر موضوع هستیم. با معاون حقوقی رئیس جمهور هم در خصوص نحوه به روزرسانی مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در حال رایزنی هستیم. چون این مطالبات باید متناسب با ارزش واقعی به‌روزرسانی شود. با هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی هم جلساتی برای اجرای متناسب‌سازی داشتیم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: برای پرداخت متناسب سازی علاوه بر اینکه به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم، همزمان در تلاشیم تا مصوبات لازم و مجوزهای قانونی این پرداخت‌ها را هم اخذ کنیم چرا که طبیعتاً هر پرداختی نیاز به مجوز قانونی دارد تا بعدا سازمان و بازنشستگان دچار مشکل نشوند. برای حل این موضوعات هم با ستاد سران قوا در حال تعامل هستیم و در مسیر رفع مشکلات هستیم. ما متناسب‌سازی را مهمترین وظیفه خودمان می‌دانیم و بیشترین وقت را برای این موضوع می‌گذاریم. در کمیسیون های دولت و مجلس و هرجا که نیاز باشد حرف می‌زنیم و دفاع می‌کنیم. البته دولت و مجلس و ستاد سران قوا هم در این قضیه به ما کمک می‌کنند. کانون‌های بازنشستگی هم باید به ما کمک کنند تا هر دو طرف قضیه با بازنشستگان مطرح شود و توازن در فضای عمومی ‌ایجاد شود.

سالاری در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: نیمی‌از هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان را سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازد و بعد از این هم پرداخت خواهد کرد. به دنبال این هستیم تا بازنشسته ما در بخش بیمه تکمیلی، هزینه ای در محل درمان پرداخت نکند تا بعداً خودش به دنبال گرفتن آن باشد و سازمان به صورت برخط پرداخت را انجام دهد. همچنین بدهی موجود را هم حتماً صفر خواهیم کرد. کانون‌های بازنشستگی هم در قرارداد بیمه تکمیلی تلاش کنند تا خدمات مناسب‌تری به بازنشستگان ارائه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: