واریز 2 هدیه 7 و 15 میلیونی دولت به یارانه بگیران | پرداخت کمک هزینه بلاعوض به بیمه شدگان تامین اجتماعی
جزییات جدید از واریز کمک هزینه های دولتی را در ادامه بخوانید.
افراد در صورتی میتوانند کمکهزینه ازدواج را دریافت کنند که ازدواج اول آنها باشد و در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمهشده با کارفرما قطع نشده باشد.
کمک هزینه ازدواج یکی از تسهیلاتی است که توسط سازمان تأمین اجتماعی ارائه میشود؛ کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از حمایتهای موضوع ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی به استناد ماده ۸۵ قانون مذکور، به بیمهشدگان زن یا مرد که برای نخستین بار ازدواج میکنند و دارای شرایط قانونی لازم هستند، پرداخت میشود.
مبلغ کمک هزینه ازدواج تأمین اجتماعی چقدر است؟
به عنوان کمک هزینه ازدواج، مبلغی معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمهشده پرداخت میشود. (میزان کمکهزینه ازدواج، معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمهشده طی دو سال قبل از تاریخ عقد است)
در صورتی که که مبلغ کمکهزینه ازدواج محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال وقوع عقد افزایش مییابد.
شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج تأمین اجتماعی چیست؟
دریافتکننده در صورتی میتواند این کمکهزینه را دریافت کند که ازدواج اول بیمهشده باشد، در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمهشده با کارفرما قطع نشده باشد.
بیمهشده همچنین باید طی پنج سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حقبیمه داشته باشد و اگر زن و شوهر هر دو دارای شرایط فوق باشند، کمک هزینه یاد شده به هر دو نفر پرداخت میشود.
نحوه دریافت کمک هزینه ازدواج
بیمهشدگان در صورت احراز شرایط مقرر میتوانند در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir و با مراجعه به منوی بیمهشدگان -حمایتهای کوتاهمدت‐ درخواست کمک هزینه ازدواج، تنها با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را ثبت کنند.
همچنین با نصب اپلیکیشن «تأمین من» و انتخاب گزینه بیمهشدگان - هدیه ازدواج، امکان ثبت درخواست از سوی افراد مشمول وجود دارد، ضمن اینکه پس از تکمیل فرایند در سامانه خدمات غیرحضوری، مبلغ قابل پرداخت و تاریخ واریز وجه از طریق پیامک به بیمهشده اطلاعرسانی میشود.
کمک هزینه کفن و دفن، علاوه بر بازماندگان افراد بازنشسته، به بازماندگان مستمری بگیران ازکارافتاده کلی و بیمهشدگان اجباری و اختیاری و مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز پرداخت میشود.
کمک هزینه کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که به منظور جبران بخشی از هزینههای مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده میگیرند پرداخت میشود.
شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن
کمک هزینه کفن و دفن، علاوه بر بازماندگان افراد بازنشسته، به بازماندگان مستمری بگیران ازکارافتاده کلی و بیمهشدگان اجباری و اختیاری و مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز پرداخت میشود. شرط اصلی پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان، برقرار بودن ارتباط بیمهای متوفی با سازمان در زمان فوت است.
دریافت کنندگان کمک هزینه کفن و دفن
کمک هزینه کفن و دفن به همسر، فرزند و یا پدر و مادر بیمهشده یا مستمریبگیر متوفی، همچنین به آن دسته از مشمولین که بعد از تاریخ 20/11/86 همسر خود را از دست دادهاند پرداخت می شود. این کمک هزینه پس از انجام مراحل کفن و دفن بیمهشده متوفی، با ارائه اسناد و مدارک مربوط، از سوی شعب سازمان تأمین اجتماعی قابل پرداخت است.
مبلغ کمک هزینه کفن و دفن بابت فوت بیمهشدگان اجباری، اختیاری، مقرری بگیران بیمه بیکاری، همکاران سازمانی و مستمری بگیران اعم از بازنشستگان و ازکار افتادگان کلی که تاریخ فوت آنان از 20/11/86 به بعد باشد معادل حداقل دستمزد ماهیانه سال فوت میباشد. در خصوص مشمولینی که تاریخ فوت آنان قبل از 20/11/86 باشد مبلغ کمک هزینه کفن و دفن با توجه به تاریخ فوت و جمعیت شهر محل دفن تعیین میگردد.
مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن
با ارایه مدارک زیر، میتوان برای دریافت کمک هزینه کفن ودفن اقدام کرد:
گواهی فوت بیمهشده یا مستمریبگیر
اصل دفترچه درمانی متوفی
این حمایتها به افراد زیر قابل پرداخت نیست:
بیمهشدگان حرف و مشاغل آزاد
بیمهشدگان شاغل در کارگاههای دارای قرارداد واگذاری 1%و 7% وجوه مبنای کسر حقبیمه که پرداخت این تعهد به عهده کارفرما گذاشته شده است.
مستمریبگیران بازنشسته و ازکار افتادگان کلی که مشمول پرداخت حق سرانه درمان باشند.
کارکنان شرکتها و موسسات دولتی مشمول قانون تامین اجتماعی که تابع نظام هماهنگ پرداخت حقوق میباشند و موسسه آنان به استناد قانون (( پرداخت پاداش خدمت و بخشی از هزینههای ضروری به کارکنان دولت )) و اصلاحیه آن مکلف به پرداخت هزینه کفن و دفن کارکنان خود میباشند.