مدیر عامل تأمین اجتماعی با این خبر دل بازنشستگان را شاد کرد | واریز سنوات ارفاقی به بازنشستگان تامین اجتماعی
مصطفی سالاری در جلسه شورای معاونان این سازمان افزود: از این مبلغ ضرورتا ۱۵۰ همت به پرداخت مستمریها، مقرریها و حقوق بر میگردد و علاوه بر این تعهدات در حوزه درمان و تعهدات کوتاهمدت و موارد دیگر را هم داریم با این وجود تا پایان سال به صورت بالقوه حداکثر ۱۳۰ همت درآمد میتوانیم داشته باشیم.
گفت: اگر بخواهیم از امروز تا پایان سال به تعهدات اصلی خود عمل کنیم، حداقل ۲۱۰ همت منابع نیاز داریم.
وی اظهار داشت: بهبود شرایط تأمین اجتماعی و تأمین آینده پایدار و ارتقای بهرهوری و خدمترسانی به شرکای اجتماعی نیازمند انجام تصمیمات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین و توسعهای است که با اراده جدی و همکاری همهجانبه اجرایی خواهد شد و نباید از بزرگ بودن طرح و اهداف آن نگران شویم.
وی گفت: وصولی حق بیمه مطابق انتظار ما نیست و دلایلش متعدد است، یک بخش آن مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است، یک بخش هم مربوط به وضعیت عملکردی و عوامل این فرآیند است و بهتر است این را کتمان نکنیم، چون واقعیتی است که اتفاق افتاده.
در ده سال اخیر همواره وصولی ۶ ماهه دوم سال نسبت به نیمه اول رشد داشته اما امسال این اتفاق نیفتاده و لازم است رسیدگی جدی به این موضوع داشته باشیم و البته حدود ۲۰۰ همت مطالبات رسیدگی شده قطعی از کارفرمایان در استانها داریم.
سالاری افزود: از ۱۰۰ همت مطالبه باقی مانده از قانون بودجه سال جاری که از دولت داشتیم حدود ۷۳ همت باقی مانده ولی بسیار بعید است که بتوانیم این مبلغ را به طور کامل وصول کنیم و اگر به صورت غیرنقدی مانند سهام دریافت کنیم هم بعید است بتوانیم کامل به نقدینگی تبدیل کنیم.
وی در بخش دیگری گفت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که بر خلاف سال ۱۴۰۰ و قبل از آن که بانک رفاه را در اختیار داشتیم، تسهیلات میگرفتیم و پرداخت اقساط را از طریق واگذاری سهام انجام میدادیم؛ این بانک را به طور کامل از دست داده ایم.
سالاری تاکید کرد: متاسفانه بر بانکی که صاحب آن بازنشستگان و کارگران هستند، صندوق ضمانت سپردههای بانک مرکزی مدیریت کند حال آنکه باید بانک رفاه را پس بگیریم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با انتقاد از برخی رویهها و سواستفاده از مقررات در حوزههای بیمهای و ضرورت اصلاح آن خاطر نشان کرد: در موضوعاتی مانند بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی یا مشاغل سخت و زیان آور، عدهای هدف و منظور قانونگذار از این مقررات حمایتی را با عملکردشان منحرف کردهاند.
وی گفت: ۵۲درصد بازنشستگان در سال گذشته با سنوات ارفاقی بازنشسته شدند که به شدت به صندوق آسیب میزند ما نباید از اندوخته کسانی که حق بیمه کامل پرداخت میکنند به دیگران ارفاق و بخشش کنیم، تأمین اجتماعی جایگاه حاکم ندارد که مدعی دریافت مالیات از غنی و دادن آن به فقیر باشد.
سالاری افزود: کار ما خدماتی است و وظیفه ما خدمترسانی است و به عنوان یک صندوق بینالنسلی امانتدار حقالناس هستیم.
سالاری در این جلسه با اشاره به ضرورت حرکت به سمت اقدامات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین برای بهبود عملکرد و ارتقای خدمترسانی سازمان تأمین اجتماعی همگام با استانداردهای بینالمللی، خاطر نشان کرد: «طرحهای ۲۰ گانه تحولآفرین و توسعهای» حاصل جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی و تبادل نظرهای مختلف است که در قالب یک طرح جامع اجرایی میشود و اگر بتوانیم ۲۰ طرح را به صورت کامل انجام دهیم، قطعا آینده تامین اجتماعی بسیار متفاوت تر از امروز خواهد بود البته همه این ۲۰ طرح هدف نهاییشان خدمترسانی به شرکای تامین اجتماعی و ذینفعان است.
سالاری به طرح شناسایی استعدادهای درون سازمان اشاره کرد و گفت: طرح شناسایی استعدادهای درون سازمان و جذب نخبگان نیز در دست اقدام است. ما تلاش کردهایم که استعدادهای برتر را شناسایی و از آنها در سازمان استفاده بهتری بکنیم.
وی افزود: با توجه به نقش کلیدی منابع انسانی در دستیابی به اهداف بلند مدت سازمان، اهمیت تحقق شایسته سالاری در مناسبات سازمان و توانمندسازی یکایک همکاران سازمان برای ارائه خدمات شایسته و با کیفیت به عموم بیمهشدگان و شرکای اجتماعی سازمان، آزمونی به عنوان فرصتی موثر در توسعه فردی، پیشرفت شغلی و ارتقای بهرهوری و کارآمدی در سازمان طراحی گردیده است که بزودی برگزار میشود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: این فرآیند شامل آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور، مصاحبهها و تستهای استاندارد روانشناسی و هوش است. همچنین نظام انتصابات ما بر مبنای شایستهسالاری است و برای هر سمت، ده نفر که بیش از دو سطح با آن سمت فاصله ندارند، انتخاب میشوند. کمیته انتصابات بر اساس نمره آزمون، تجربه قبلی و نتیجه ارزیابی، نفرات برتر را انتخاب میکند که مشروح آن نیز با عنوان آزمون شایستهیابی و شناسایی استعدادها ابلاغ شده است.
وی در ادامه به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان اشاره کرد و گفت: ما همچنین طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را برای بهبود پرداخت به کارکنان در دست اقدام داریم. این طرح به بهبود عملکرد کارکنان کمک میکند و مزایای انگیزشی را بر اساس عملکرد افراد محاسبه میکند. این امر باعث میشود که کارکنان با انگیزه بیشتری کار کنند و مجموع عملکرد سازمان بهبود یابد.