9 حرکت به ظاهر بی اهمیت که باعث میشه دیگران در مورد شما بد فکر کنن
گفته میشود که مردم در 30 ثانیه اول ملاقات با ما یک تصویر ذهنی از ما ایجاد میکنند. اینجاست که زبان بدن اثرگذاری ویژه دارد. در واقع زبان بدن برای ایجاد یک تاثیر خوب مهمتر از کلماتی است که به زبان میآوریم. بنابراین، مهم است که تا حد امکان مراقب زبان بدنمان باشیم و از خطاهای زبان بدن پرهیز کنیم.
از این خطاهای زبان بدن پرهیز کنید
موارد زیر خطاهایی هستند که غالبا به طور ناخودآگاه مرتکب میشوید. هر چند میتوانید با کمی دقت و تمرکز حواس از انجام آنها دوری کنید:
این اقدام به همکاران و مخاطبان شما این حس را میدهد که شما به شدت از آنها خسته شده اید و مشتاقانه منتظر خروج از جمع هستید. اگر واقعاً عجله دارید و باید در زمان خاصی بروید، به همه واضح بگویید. آلارم بیصدا را روی گوشیتان تنظیم کنید و وقتی زمان مورد نظر رسید، خداحافظی کنید اما هرگز دائما به صفحه ساعت خیره نشوید.
شل دست دادن
شل دست دادن این پیام را میفرستد که به شخص مقابل اهمیت نمیدهید. این رفتار مخصوصاً زمانی بد است که فرد از محل کار شما باشد و بدون اینکه متوجه شوید به او احساس منفی میدهید. به همین دلیل است که دست دادن محکم (اما نه خیلی محکم) میتواند باعث شود که طرف مقابل احساس کند مورد توجه و مهم است. همچنین، سعی کنید تماس چشمی متعادلی داشته باشید، اما نه خیلی شدید، زیرا ممکن است دیگران احساس ناراحتی کنند.
مشغول بودن به وسایل شخصی
منظور ما این است که وقتی با دیگران صحبت میکنید، چیزهایی را در دستتان بگیرید یا نگه دارید. برای مثال، اگر تلفن یا کتاب در دستتان است، هنگام مکالمه آنها را کنار یا روی میز بگذارید. شما که نمی خواهید طرف مقابل فکر کند که شما را از چیزی که باید فوراً روی آن تمرکز کنید، دور کرده است. با حذف هر چیزی که بینتان قرار دارد، هر دوی شما احساس بهتری خواهید کرد.
نزدیک شدن بیش از حد به مخاطب
فضای شخصی یک فرد از 45 سانتی متر تا 122 سانتی متر است، فاصله ای که غریبهها بدون اجازه از آن عبور نمیکنند. تجاوز به این فضا باعث ناراحتی آدمها میشود و به آنها حس بدی درباره شما میدهد. همچنین ممکن است که فکر کنند شما معمولاً در درک مرزها مشکل دارید. بنابراین اگر کسی دوست نزدیک یا عضو خانوادهتان نیست، بهتر است فاصله خود را حفظ کنید.
جدا کردن پرزهای لباس
وقتی با کسی در جلسه هستید کاری با لباستان نداشته باشید. این کار به حضار میگوید که شما کاملاً به آنچه میگویند بی علاقه هستید. نه تنها این، بلکه ممکن است فکر کنند که شما ایدههای آنها را قبول ندارید و نمی خواهید بازخورد صادقانه به آنها بدهید.
مالیدن دستها به یکدیگر در یک جلسه کاری
مالش دستها در حالی که شخصی در حال انجام یک سخنرانی یا بیان ایدههای خود است ممکن است به او بگوید که تحت تأثیر قرار نگرفته اید. فرد ممکن است در آن زمان کاملاً احساس ترس کند و جریان گفتار خود را از دست بدهد. این رفتار همچنین باعث ایجاد فاصله بین شما و آن فرد میشود.
دور کردن پا از فرد مقابل
پاهای شما مطابق با بقیه بدن شما جهت میگیرند و زاویه آنها نشان میدهد که میخواهید به کجا بروید. اگر آنها از فردی که با او صحبت میکنید دور شوند، به آنها این پیام را میدهید که صحبت کردن با آنها اولویت شما نیست. ممکن است لازم باشد به دستشویی بروید یا ناهار بخورید، اما مهم است که در مکالمه خود مشارکت کامل داشته باشید.
نشستن لبه صندلی
نحوه نشستن شما در یک جلسه کاری یا شام میتواند پیامهای مختلفی را برای همه افراد حاضر ارسال کند. نشستن در لبه صندلی از بزرگترین خطاهای زبان بدن است و نشان میدهد که شما ناراحت هستید و به خودتان و نظراتتان اطمینان ندارید. به همین دلیل است که باید به راحتی روی صندلی بنشینید و حالت بدنتان را صاف و آرام نگه دارید. به این ترتیب، به همه نشان خواهید داد که از خود و ایدههایتان مطمئن هستید.
تقلید نکردن رفتار دیگران
منظور ما کپی کردن رفتار افراد مثل یک ربات نیست! بلکه میبایست به سادگی از آنها پیروی کنید. به عنوان مثال، اگر فردی لبخند میزند یا سر تکان میدهد، میتوانید همین کار را انجام دهید و به او نشان دهید که حرفهای او را دنبال میکنید. به این ترتیب آنها احساس خواهند کرد که از حمایت و اعتماد شما برخوردارند و با اطمینان بیشتری به آنچه میگویند ادامه میدهند.
کلام پایانی
این هم خطاهای زبان بدن که احتمالا بسیاری از آنها را کاملا ناخودآگاه انجام دادهاید! آیا اشتباهات دیگری در زبان بدن وجود دارد که دیگران را در حال انجام آن دیده باشید یا خودتان به اشتباه آنها را انجام داده باشید؟ لطفا در بخش نظرات برایمان بنویسید!