در مالزی کسی به خاطر این میوه قند خون و دیابت ندارد | هر شب مصرف کنید

منگنز موجود در خارگیل به تنظیم و حفظ سطح قند خون کمک کرده و برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مفید می باشد.

کدخبر : 12462
سایت سرگرمی روز :

منگنز موجود در خارگیل به تنظیم و حفظ سطح قند خون کمک کرده و برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مفید می باشد.

خارگیل در متون طب سنتی با نام دُریان و دوریان شناخته می‌شود، اما نام علمی آن، خارگیل سموری (Durio zibethinus) است. این گیاه از تیره پنیرکیان (Malvaceae) است و بومی مالزی ، فیلیپین و اندونزی و برونئی است.

شکل ظاهری آن، گرد و کشیده با طولی برابر 30 سانت و قطری در حدود 15 سانتی متر است. وزن آن به 1 تا 3 کیلوگرم می‌رسد و پوسته ظاهری آن به رنگ سبز قهوه‌ای و پوشیده از خار است، اما گوشتی نسبتا شیرین به رنگ زرد و طعمی شبیه کاستارد دارد.

اما یکی از نکات بحث برانگیز درباره این میوه، بوی خاص آن است. شاید تعجب کنید اگر بگوییم که چینی‌ها، خارگیل را میوه ای با طعم بهشت و رایحه جهنم می‌دانند؛ رایحه‌ای که باعث ممنوعیت ورود این میوه به هتل‌ها و هواپیماهای کشور مالزی شده است!

تعابیر مختلفی درباره این بوی تند و نامطبوع وجود دارد، برخی آن را شبیه بوی فاضلاب و دسته‌ای مانند بوی بد راسو توصیف می‌کنند. اما با وجود تمام این‌ها، خاصیت خارگیل، به جای خود باقیست و چینی‌ها حتی از پوست این میوه هم کاسه‌های آب می‌سازند و معتقدند که خواص شفابخش پوست این میوه به آب منتقل خواهد شد.

خاصیت خارگیل

خواص درمانی خارگیل، واقعا چشمگیر است و در طب سنتی مالزی، تمام قسمت‌های این گیاه؛ اعم از برگ، ریشه، پوست و میوه خارگیل، خاصیت درمانی داشته و در مواردی مانن بیماری‌های پوستی، تب و یرقان به کار می‌روند. در ادامه، مهم‌ترین خواص درمانی خارگیل را با هم می‌خوانیم:

خاصیت خارگیل در بهبود عملکرد مغز

پتاسیم موجود در خارگیل، عملکردهای شناختی مغز را بهبود می‌بخشد و نقش پیشگیرانه‌ای در ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر دارد. همچنین، این میوه، فشار روی عروق خونی را کم می‌کند، در نتیجه، باعث بهبود خونرسانی و اکسیژن‌رسانی به بافت مغز خواهد شد.

افزایش انرژی بدن با خارگیل

کربوهیدرات‌های موجود در خارگیل، یک سوخت طبیعی برای افزایش سطح انرژی هستند. به همین دلیل، خارگیل، میوه‌ای محبوب و انرژی زا در میان ورزشکاران و بدنسازان است. به علاوه، تیامین موجود در این میوه، روند تبدیل کربوهیدرات به انرژی را در بدن قوت بخشید و در پرورش عضلات و سیستم عصبی، مفید است.

خاصیت خارگیل در درمان افسردگی

یکی از اثرات ویتامین B6 در بدن، افزایش سروتونین خون است و خارگیل با تأمین حدود 38 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین، نقش قابل توجهی در درمان اختلالات خلق و خو مانند افسردگی، تنش و اضطراب دارد.

بهبود سلامت استخوان ها و دندان ها با خارگیل

اگر می‌خواهید استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکمی داشته باشید، از ذخایر غنی کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B در خارگیل استفاده کنید.

درمان میگرن با خارگیل

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 یک مسکن طبیعی برای دردهای آزاردهنده میگرن است و به همین دلیل، مصرف خارگیل برای درمان میگرن، بسیار مفید است.

خاصیت خارگیل در حفظ سلامت معده و دستگاه گوارش

خارگیل، سرشار از ویتامین‌های تیامین و نیاسین است که نقش مهمی در افزایش اشتها دارند. به علاوه، فیبر موجود در خارگیل، به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و مشکلاتی مانند نفخ معده و سوزش سر دل را برطرف خواهد کرد.

استفاده از خارگیل در درمان سرفه

اگر به دنبال جایگزین‌هایی طبیعی برای داروهایی مانند پنی سیلین و استامینوفن هستید، عصاره پوست خارگیل را دریابید. این عصاره، ضد باکتری و ضد درد است و می‌تواند دارویی طبیعی برای کاهش سرفه باشد.

کاهش خطر سرطان با مصرف خارگیل

خارگیل، میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌توانند سپری مطمئن در برابر فعالیت رادیکال‌های آزاد اضافی بدن باشند. به علاوه، نتایج یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده است که عصاره خارگیل، نقش موثری در جلوگیری از گسترس سویه‌ای از سلول‌های سرطان سینه داشته است.

خاصیت خارگیل در پیشگیری و درمان یبوست

هر فنجان از پالپ این میوه، حدود 9 گرم فیبر دارد و وجود این مقدار بالای فیبر طبیعی، حرکات روده را تقویت کرده و جلوی بروز یبوست را می‌گیرد.

خارگیل و دیابت

با مصرف یک فنجان از پالپ میوه خارگیل، 39 درصد از نیاز روزانه بدن خود به منگنز را تأمین خواهید کرد و همان‌طور که می‌دانید، یکی از بزرگ‌ترین فواید منگنز، تنظیم و حفظ سطح قند خون است. به علاوه، این میوه، شاخص گلیسیمی پایینی دارد و بنابراین، میوه‌ای مناسب برای افراد دیابتی است.

درمان فشار خون با خارگیل

مقادیر بالای پتاسیم موجود در این میوه استوایی، نقش مهمی در کاهش فشار خون دارد و جلوی تپش قلب را می‌گیرد. با این حال، در صورت استفاده از داروهای فشار خون، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خاصیت خارگیل در حفظ سلامت قلب

شاید بوی گوگردی خارگیل برایتان خوشایند نباشید، اما همین ترکیبات آلی گوگردی، نقش مهمی در تنظیم آنزیم‌های التهابی بدن دارند. بنابراین، مصرف یک میوه ضد التهاب مانند خارگیل، داروی طبیعی موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی با ریشه التهاب است.

جلوگیری از جوش و آکنه با خارگیل

ویتامین C و پلی فنول‌های موجود در خارگیل، آنتی اکسیدان‌هایی قوی هستند که بدن را به خوبی سم زدایی کرده و از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مضر، حفظ می‌کنند. به علاوه، باعث کاهش ترشح بیش از حد چربی از سلول‌های پوست شده و جلوی بروز جوش و آکنه را می‌گیرند.

خاصیت ضد عفونی کننده خارگیل

مقادیر قابل توجه ویتامین C موجود در خارگیل، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توان آن را در مقابله با عفونت‌های داخلی، بالا می‌برد. به علاوه، پوست خارگیل هم دارای خواص ضد مخمری و ضد باکتریایی است.

کاهش کلسترول خون با خارگیل

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی خارگیل در کنار فیبر این میوه، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش کلسترول خون دارند و از این طریق، به سلامت قلب و عروق هم کمک می‌کنند.

افزایش میل جنسی با خارگیل

یکی از مصارف گیاه خارگیل در طب سنتی، مربوط به تقویت میل جنسی است. در این مورد، نتایج برخی تحقیقات هم نشان می‌دهند که مصرف این میوه، تاثیر مثبتی در درمان برخی اختلالات ناباروری مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد. با این همه، تحقیقات بیشتری در این زمینه، مورد نیاز است.

منبع: صد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: