فوری/ خبر مهم مجلس از قیمت بنزین
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:تبصره هدفمندی با نرخهای سال گذشته در نظر گرفته شده است و دولت نباید برنامهای برای افزایش قیمت بنزین یا سه نرخی کردن آن داشته باشد.
مالک شریعتی در پاسخ به این سوال که آیا امسال بنزین سه نرخی میشود گفت: این مساله در اختیار دولت است، اما تا کنون دولت مجوزی در رابطه با این موضوع از مجلس دریافت نکرده و حتی برنامهای به مجلس ارائه نشده است.
وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که تبصره هدفمندی با نرخهای سال گذشته در نظر گرفته شده است.
شریعتی خاطر نشان کرد: دولت نباید برنامهای برای افزایش قیمت بنزین یا سه نرخی کردن آن داشته باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بحث ما افزایش قیمت نیست بلکه مدیریت مصرف است و کسی که مازاد مصرف باید قیمت بالا تری بپردازد.
مالک شریعتی در حاشیه نمایشگاه نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایلنا درباره اینکه آیا در مجلس در خصوص تخصیص بنزین به کارت ملی اجماع وجود دارد، اظهار داشت: یک آمار را رسانه ملی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از منتخبین به این سوال پاسخ دادند، که طبق پاسخ آنها همه معتقد بودند که بنزین باید به کد ملی اختصاص پیدا کند و تنها هشت نفر از منتخبین نظر دیگری داشتند، زمانی که نظام عادلانه باشد اکثر نمایندگان همراهی میکنند، اما این موضوع نیازمند مصوبه مجلس نیست و در اختیار دولت قرار دارد.
وی افزود: بحث توزیع عادلانه حاملهای انرژی در ماده ۳۱ لایحه دولت قرار داشت که نیازمند یک تایید از مجلس بود، حساسیت وجود داشت روی این موضوع به همین دلیل بنده پیشنهاد حذف را اعلام کردم چراکه دولت اختیار دارد و نیازمند مصوبه جدید نیست، این سیستم توزیع یک کار اجرایی است و نیاز به قانونگذار ندارد و جز یکی از گزینههای جدی دولت همین موضوع است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص برنامه مجلس برای حل ناترازی بنزین و تغییر و تحول در سهمیه قیمت این فراورده نفتی، گفت: مجلس نیازمند هیچ قانون جدیدی نیست، دولت برای ساماندهی مصرف بنزین، چه در بخش نفت و چه در حوزه وزارت صمت تکالیف و اختیارات قانونی دارد و نیازمند قوانین جدید از سمت مجلس نیست، البته اگر دولت لایحهای بیاورد، مجلس همکاری خواهد کرد.
وی افزود: آنچه روی آن تاکید داریم این است که وضعیت مصرف بنزین در کشور مشکلاتی را ایجاد خواهی کرد و تمام صحبتهایی که در حوزه توسعه کشور انجام میشود اگر مدیریت در حوزه مصرف بنزین و گازوئیل صورت نگیرد با چالشهای جدی مواجه خواهیم شد.
شریعتی با اشاره به سیستم ناعادلانه توزیع بنزین در کشور، گفت: این مساله موجب افزایش قاچاق در کشور شده است یعنی بنزین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی را وارد میکنیم و با قیمت ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ هزار تومان عرضه میکنیم که در مرزهای شرقی کشور قاچاق میشود که کمترین آمار رسمی که توسط دستگاههای ناظر اعلام شده بیانگر قاچاق روزانه پنج میلیون لیتر بنزین و ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل است.
وی با بیان اینکه این مساله ظلم به کشور است و باید توجه کرد که این موضوع بحث یارانه پنهان نیست و یارانه آشکار است چراکه بنزین وارداتی در مرزها قاچاق میکنیم، باید این موضوع ساماندهی شود، اظهار داشت: بحث ما افزایش قیمت نیست بلکه میبایست توزیع عادلانه صورت بگیرد، زمانی که توزیع عادلانه انجام شود شبیه نظام افزایش پلکانی در برق و گاز یک سهمیه مشخص یارانهای با قیمت فعلی و بدون افزایش قیمت به ازای کد ملی در اختیار همه ملت قرار بگیرد و بعد از آن اگر کسی نیاز داشت بیش از این میزان مصرف کند، هزینه افزایش مصرف را خودش پرداخت کند و از جیب مردم نباشد، این موضوع روی تورم تاثیر نخواهد داشت چراکه بنزین یارانهای نیاز بالغ بر ۸۰ درصد مصرف کنندگان را تامین میکند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در صنعت برق ۷۵ درصد جامعه برق یارانهای استفاده میکنند و اگر کسی مصرف بیشتری دارد باید هزینه بیشتر را پرداخت کند، گفت: همه این اختیارات در دست دولت است و نیاز به قانون جدیدی نیست، قانون هدفمندی همه این موضوعات را پیش بینی کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال حدود پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل پیش بینی شده که بخش زیادی از درآمدهای کشور را از بودجه عمومی کشور به خود اختصاص میدهد و این مبلغ از جیب همه مردم میرود و این درحالی است که نزدیک ۵۰ درصد خانوارهای کشور حتی یک دستگاه خودرو هم ندارند.