خودرو | خرید خودرو | خودرو دست دوم

اگه میخوای خودرو دست دوم بگیری این نکات رعایت کن تا سرت کلاه نره | نکات طلایی هنگام خرید خودرو کارکرده

در چند سال اخیر، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. گمان می‌رفت با ورود خودروهای خارجی، وضعیت بازار بهبود یابد و قیمت خودرو واقعی شود. با این حال شرکت‌های خودروسازی کماکان در حال افزایش بهای محصولات خود هستند و این موضوع در کنار مسائلی همچون تورم و فشار اقتصادی باعث شده افراد رغبت بیشتری به خرید خودروی دست دوم پیدا کنند. حتی آن‌هایی که به دنبال حفظ سرمایه از طریق خرید ماشین هستند، به دنبال نمونه‌های دست‌دوم تروتمیز می‌گردند. دلیل هر چه باشد، توصیه می‌شود با آگاهی دست به معامله خودرو دست‌دوم بزنید تا مبادا زمان و هزینه زیادی را صرف نگهداری و تعمیرات کنید. برای دریافت راهنمای خرید خودرو کارکرده کمک می‌کند تا راحت، امن و سریع یک خودرو دست دوم بخرید.

کدخبر : 18593
سایت سرگرمی روز :

انتخاب و خرید خودرو کارکرده یک فرایند مهم و حساس به حساب می‌آید، چون پای پرداخت هزینه کلان در میان است. خواه برای کاربرد روزمره و خواه برای حفظ سرمایه، اگر به سراغ خودرو دست‌دوم می‌روید، بهتر است پیش از ورود به فرایند رسمی، چند نکته مهم را در نظر بگیرید. با توجه به نکاتی که در راهنمای خرید خودرو کارکرده آمده است، بدون شک معامله مطمئن‌تری را انجام خواهید داد.

بررسی شاسی و بدنه خودرو

تصادف‌های شدید باعث آسیب جدی به ستون‌ها، سقف و شاسی ماشین می‌شوند. حتی پس از تعمیرات اساسی نیز بدنه خودروی تصادفی به شرایط اولیه خود بازنمی‌گردد. بنابراین اگر پس از بررسی شاسی و بدنه متوجه شاسی‌کشی ماشین شدید، فکر خرید آن را از سر بیندازید.

بررسی سلامت فنی خودرو

عملکرد صحیح قطعات فنی خودرو مثل موتور، رادیاتور، گیربکس، فرمان، ترمز و… از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون تعمیر و تعویض هر یک می‌تواند هزینه قابل توجهی را متحمل خریدار کند. علائمی مثل لرزش خودرو پس از استارت زدن، شنیدن صدا از سوی موتور، خلاصی بیش از حد ترمز دستی، لرزش فرمان و ایجاد صدای غیرمعمول حین ترمزگیری، انحراف ماشین به سمت چپ یا راست حین حرکت، نشتی رادیاتور، دشواری و درنگ در تعویض دنده و… همگی پیام‌آور هزینه‌های سنگین برای مالک هستند.

بررسی رنگ دود اگزوز

در حالت عادی دود اگزوز رنگ خاصی ندارد. اگر پس از روشن شدن موتور دود آبی، خاکستری، سفید یا سیاه از لوله اگزوز خارج شد، یعنی مشکلی در ماشین وجود دارد. به عنوان مثال، خروج دود سیاه‌رنگ از اگزوز می‌تواند بیانگر احتراق ناقص سوخت در سیلندرهای موتور باشد.

بررسی سیستم برق خودرو

سلامت سیستم برق خودرو با عملکرد صحیح چراغ‌ها، بالابرهای شیشه، سیستم صوتی و… مشخص می‌شود. اگرچه تعمیر این تجهیزات هزینه چندان زیادی در پی ندارد، ولی روی قیمت فروش خودرو دست دوم تاثیر می‌گذارد.

بررسی کابین و تجهیزات آن

کابین و تمام تجهیزات آن مثل صندلی ها، روکش صندلی ها، سیستم تهویه و عملکرد کولر و بخاری، پدال ها، دستگیره‌ها، داشبورد، گرمکن و سردکن صندلی ها، لاستیک‌های دور در و… همگی باید پیش از خرید خودرو مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرند.

توجه به عدد کیلومترشمار

عدد کیلومترشمار، کارکرد ماشین را نشان می‌دهد. متوسط کارکرد خودرو در هر سال بین ۱۲ الی ۱۵ هزار کیلومتر است. با توجه به سال ساخت ماشین، کارکرد استاندارد را با کارکرد روی کیلومترشمار مقایسه کنید. اگر مجموع کارکرد خودرو بیش از حد استاندارد باشد، یعنی مالک یا مالکان قبلی بیش از حد از آن استفاده کرده‌اند و با یک ماشین پر استهلاک سروکار دارید. البته دستکاری کیلومترشمار کار راحتی است و گاهی اوقات فروشندگان با پایین آوردن عدد کیلومترشمار تلاش می‌کنند تا ماشین خود را کم‌کارکرد نشان دهند. شاید خریدار معمولی متوجه این دستکاری نشود، ولی یک کارشناس خبره به راحتی آن را تشخیص خواهد داد.

توجه به بازار دست دوم

توجه به رونق بازار دست دوم نیز یکی دیگر از موارد مهم در راهنمای خرید خودرو کارکرده به حساب می‌آید. اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید، به سراغ ماشین‌های خوش‌معامله و خوش‌فروش بروید تا در هنگام فروش آن در آینده با مشکل خاصی مواجه نشوید. ماشین‌های پرطرفدار با ظاهر معمولی و همه‌پسند، مصرف سوخت پایین، دوام و استحکام بالا همیشه متقاضی دارند و خیلی سریع به فروش می‌رسند.

توجه به بازار قطعات یدکی و خدمات پس از فروش

به سراغ خرید ماشین‌هایی بروید که لوازم یدکی اصلی آن‌ها به وفور در بازار یافت شود. به علاوه، شرکت تولیدکننده خودرو دارای مراکز خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های متعدد در سطح کشور باشد تا در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات بتوانید به سرویس‌دهندگان معتمد و موثق تکیه کنید.

تست رانندگی

تنها سلامت ظاهری و باطنی و داشتن امکانات و تجهیزات فراوان ماشین ملاک خرید خودرو کارکرده نیست. پیش از خرید توصیه می‌شود پشت فرمان ماشین بنشینید و مسافتی را با آن رانندگی کنید. در این حین، راحتی خود پشت فرمان، محدوده فضای سر و پا، عملکرد پدال‌ها، غربیلک فرمان، گیربکس، ترمزها، سیستم صوتی و سایر تجهیزات مهم را مورد بررسی قرار دهید تا از انتخاب خود مطمئن شوید.

مدارک لازم برای خرید خودرو کارکرده

خرید ماشین دست دوم یک فرایند حساس است و مسلما به تحویل مدارک بیشتری توسط خریدار و فروشنده احتیاج دارد. در راهنمای خرید خودرو کارکرده به معرفی مدارکی می‌پردازیم که فروشنده و خریدار باید به همراه داشته باشند تا در هنگام مراجعه به مرکز تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو دچار مشکل نشوند. مدارک لازم برای خرید و فروش خودرو دست دوم عبارت‌اند از:

مدارک شناسایی خریدار و فروشنده (شناسنامه، کارت ملی)

تمام مدارک خودرو (سند خودرو، کارت ماشین، برگ سبز، بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت سوخت و…)

مدارک احراز سکونت خریدار (سند منزل یا اجاره‌نامه، گواهی اشتغال به تحصیل، جواز کسب، فیش قبوض آب و برق).

مدارک مربوط به تسویه خلافی، پرداخت مالیات و عوارض شهرداری، برگه معاینه فنی (از سوی فروشنده)

مدارک مربوط به پرداخت هزینه‌های نقل و انتقال خودرو (طبق توافق میان فروشنده و خریدار)

خرید خودرو کارکرده از بازار

روش‌های متعددی برای خرید خودرو کارکرده از بازار وجود دارد که به دو دسته حضوری و غیرحضوری تقسیم می‌شوند. روش‌های حضوری برای خرید خودرو عبارت‌اند از روش‌های سنتی مثل پرس‌وجو از آشنایان، جستجو در آگهی‌های فروش درج‌شده در روزنامه‌ها، مراجعه به نمایشگاه‌ها و موارد مشابه دیگر. در این روش‌ها معمولا مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا ماشین دلخواه خود را با قیمت مناسب پیدا کنید. در ضمن، خرید از نمایشگاه‌داران با پرداخت کمیسیون خودرو همراه است که بابت مشاوره و انجام خدمات از خریدار دریافت می‌شود.

در مقابل، روش‌های غیرحضوری و آنلاین به دلایل متعدد طرفداران بیشتری دارند؛ بسترهای خرید و فروش آنلاین متعددی از طریق اینترنت قابل دسترس هستند، تنوع خودروها بیشتر است و زمان کمتری صرف یافتن ماشین دلخواه می‌شود.

خرید نقدی خودرو کارکرده

در اکثر معاملات خودرو دست دوم، ترجیح فروشنده به دریافت نقدی و یکباره وجه خودرو است. در هر دو روش خرید حضوری و غیرحضوری خودرو می‌توان بهای ماشین را به‌صورت نقدی پرداخت کرد. در این صورت چند نکته مهم وجود دارد که در راهنمای خرید خودروی دست دوم به شیوه نقدی به آن‌ها اشاره می‌شود.

اولین نکته این است که خریدار در تمام مراحل باید از کلیه پرداخت‌ها رسید تهیه کند و اصل و کپی آن‌ها را در اختیار داشته باشد. برخی فروشندگان در هنگام نگارش قرارداد، بین ۵ الی ۱۰ درصد هزینه معامله را دریافت می‌کنند. در این صورت، تهیه رسید مبلغ پرداخت‌شده توسط خریدار الزامی است. این مبلغ باید در قرارداد خرید خودرو ذکر شود. توجه داشته باشید که بخش اعظم پرداخت‌ها مربوط به انجام مراحل نقل و انتقال و تعویض پلاک خودرو هستند. حتی اگر یک ریال خرج می‌کنید، رسید آن را دریافت کنید و نزد خود نگه دارید.

منبع: خودرو45
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: