یارانه نقدی | یارانه جدید

قالیباف نیامده یارانه را حذف کرد | یارانه چه کسانی قطع می شود؟

قالیباف: یارانه این گروه را حذف می‌کنم

کدخبر : 18614
سایت سرگرمی روز :

قالیباف: یارانه را به زنجیره آخر یعنی مصرف کننده خواهیم داد. به میزان تورم باید در افزایش کسانی که حقوق ثابت دارند اضافه کنیم.

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان و مردم طرح شده، به شرح زیر بود:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

قالیباف در بخش اول مناظره دوم، اظهار داشت: به نظر بنده از ابتدا نه در موضع یارانه‌ها، هدفمند عمل شد و نه در یک شیوه‌ای چگونگی درست انجام دادن آن، که در دولت چهاردهم به این توجه خواهیم کرد. عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً از اموال عمومی است برای این کار باید عدالت را  رعایت کنند.

وی با بیان اینکه  به هیچ دلیلی و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت، افزود:  نکته دوم این است که حق مردم یک زندگی خوب است حتی نه یک زندگی معمولی، ولی امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوارها امروز زندگی‌شان به سختی می‌گذرد. به هر حال رئیس جمهور آینده مسئول این است که با ضمانت کند که این کار را بتواند انجام دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با صراحت عرض می‌کنم حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما بر عهده رئیس جمهور آینده است و باید پاسخگوی آن باشد. کسی که تمام عمر خود در حال کار است؛ اکنون بازنشست شده چرا باید در فقر باشد. دولت نباید اجازه بدهد که این افراد در فقر باشند، ما باید به این پاسخگو باشیم، ما حتماً باید در اینجا کاری بکنیم سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. باید یارانه را به مصرف کننده بدهیم، اما باید دقیقاً بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی ارائه بدهیم.

قالیباف تصریح کرد: تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه باعث تورم می‌شود، به نوعی زندگی مردم را جابه جا می‌کند و و به آن دستبرد زده می‌شود. کسانی که حقوق ثابت دارند مثل بازنشستگان و کارمندان که آسیب می‌بینند حتماً باید به میزان رشد که انجام می‌شود و به میزان تورم باید در افزایش حقوق کارمندانی که حقوق ثابت دارند اضافه شود. به دو صورت یا به صورت نقدی یا به کالای اساسی داده شود.

قالیباف در بخش دوم سخنانش اظهار داشت: در ادامه بحث ما حقوق بگیران است؛ یعنی چگونه با افزایش تورم بتوانیم این فاصله را جبران کنیم. مثلا برخی از مردم اصلا امکان کار ندارند، اینجا دولت باید حمایت کند.

وی افزود: برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی چند لایه درست شود. تا آن موقع، در همین امسال آنها که در فقر مطلق هستند یا ضعیف شدند را باید جبران کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان دهک‌های پایین نسبت به بالا، یک به چهارده است. در حوزه ثروت دهکهای بالا 45 برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

قالیباف تصریح کرد: انرژی، مصرفش 1 به 22 است. بعضی افراد 22 برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند. این عین بی عدالتی و ظلم است که باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: باید هدفمند اینکار انجام شود. 44 درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و بنزین نمی‌گیرند ولی بعضی خانواده‌ها 6 خودرو دارند. برخی خانواده‌ها 140 میلیون در سال یارانه بنزین می‌گیرند و بعضی هیچ نمی‌گیرند.

قالیباف با بیان اینکه ما نزدیک به 40 درصد انرژیمان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم، تاکید کرد: این مال خانواده‌هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می‌کند پولش به خودش برگردد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در طرحی که داریم هرکس صرفه جویی کرد خودش تصمیم می‌گیرد که این میزان از دارایی خود را میخواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر. چه ریالی باشد چه ارزی. به تشخیص خود افراد است.

وی افزود: در طرحمان می‌تواند آن را به نقد تبدیل کند یا در بورس ارائه کند. ولی مهم این است که این اموال باید به نفع مردم باشد و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

منبع: اقتصادآنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: