درمان خانگی | طب سنتی

نقاط صحیح برای گذاشتن کیسه یخ در بدن | تو این گرمای شدید خودتو از گرمازدگی دور کن

▫️ فرد را فورا به سایه و جای خنک منتقل کرده و روی شریان های اصلی بدن کیسه یخ قرار دهید.

کدخبر : 18711
سایت سرگرمی روز :

گرمازدگی قابل پیش بینی و پیشگیری است. برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم این اقدامات را انجام دهید:

لباس های گشاد و سبک بپوشید. پوشیدن لباس های اضافی یا لباس های محکم به بدن شما اجازه خنک شدن مناسب نمی دهد.

در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید. آفتاب سوختگی بر توانایی بدن شما برای خنک کردن تأثیر می گذارد، بنابراین با یک کلاه لبه پهن و عینک آفتابی از خود در خارج از منزل محافظت کنید و از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بمالید و هر دو ساعت یکبار تجدید کنید – یا بیشتر اگر شما شنا می کنید یا عرق می کنید

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته ماندن به بدن شما کمک می کند تا عرق کند و دمای بدن را در حالت طبیعی حفظ کند.

اقدامات احتیاطی اضافی را با برخی داروها انجام دهید. اگر داروهایی مصرف می کنید که می توانند بر توانایی بدن شما برای هیدراته ماندن و دفع گرما تأثیر بگذارند، مراقب مشکلات مربوط به گرما باشید.

هرگز کسی را در ماشین پارک شده رها نکنید. این یک علت شایع مرگ و میر ناشی از گرما در کودکان است. وقتی در زیر آفتاب پارک می‌شوید، دمای ماشین شما می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه ۲۰ درجه فارنهایت (بیش از ۱۱ درجه سانتیگراد) افزایش یابد.

رها کردن شخصی در ماشین پارک شده در هوای گرم یا گرم، حتی اگر شیشه ها ترک خورده یا ماشین در سایه باشد، بی خطر نیست. وقتی ماشین شما پارک است، آن را قفل نگه دارید تا از ورود کودک به داخل جلوگیری شود.

در گرمترین قسمت های روز راحت باشید. اگر نمی توانید در هوای گرم از فعالیت های شدید اجتناب کنید، مایعات بنوشید و به طور مکرر در یک مکان خنک استراحت کنید. سعی کنید برای بخش‌های خنک‌تر روز، مانند صبح زود یا عصر، ورزش یا کار فیزیکی را برنامه‌ریزی کنید.

خو گرفتن زمان صرف شده برای کار یا ورزش در گرما را محدود کنید تا زمانی که به آن عادت کنید. افرادی که به هوای گرم عادت ندارند، به ویژه در معرض بیماری های مربوط به گرما هستند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن شما با هوای گرم سازگار شود.

اگر در معرض خطر بیشتر هستید مراقب باشید. اگر دارو مصرف می کنید یا شرایطی دارید که خطر ابتلا به مشکلات مربوط به گرما را افزایش می دهد، از گرما اجتناب کنید و در صورت مشاهده علائم گرمازدگی سریع عمل کنید. اگر در یک رویداد ورزشی شدید یا فعالیت در هوای گرم شرکت می کنید، مطمئن شوید که خدمات پزشکی در صورت اورژانس گرما در دسترس است.

چگونه گرمازدگی را تشخیص دهیم؟

اگر گرمازدگی داشته باشید معمولاً برای پزشکان آشکار است، اما آزمایش‌های آزمایشگاهی می‌توانند تشخیص را تأیید کنند، علل دیگر علائم شما را رد کنند و آسیب اندام را ارزیابی کنند. این تست ها عبارتند از:

دمای مقعدی برای بررسی دمای مرکزی بدن. دمای مقعدی دقیق ترین راه برای تعیین دمای مرکزی بدن شما است و از دمای دهان یا پیشانی دقیق تر است.

آزمایش خون برای بررسی سدیم یا پتاسیم خون و محتوای گازهای موجود در خون برای بررسی اینکه آیا آسیبی به سیستم عصبی مرکزی شما وارد شده است یا خیر.

آزمایش ادرار برای بررسی رنگ ادرار، زیرا در صورت ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما، معمولا تیره تر است، و همچنین برای بررسی عملکرد کلیه شما که می تواند در اثر گرمازدگی تحت تاثیر قرار گیرد.

درمان گرمازدگی

درمان گرمازدگی بر روی خنک کردن بدن تا دمای معمولی تمرکز دارد تا از آسیب به مغز و اندام های حیاتی جلوگیری یا کاهش دهد. برای انجام این کار، پزشک شما ممکن است این اقدامات را انجام دهد:

شما را در آب سرد غوطه ور کنید. ثابت شده است که حمام آب سرد یا یخ موثرترین راه برای کاهش سریع دمای مرکزی بدن شما است. هر چه سریعتر غوطه ور شدن در آب سرد را دریافت کنید، خطر مرگ و آسیب اندام کمتری خواهد داشت.

از تکنیک های خنک کننده تبخیری استفاده کنید. اگر غوطه ور شدن در آب سرد در دسترس نباشد، کارکنان مراقبت های بهداشتی ممکن است سعی کنند دمای بدن شما را با استفاده از روش تبخیر کاهش دهند. در حالی که هوای گرم روی بدن شما می‌چرخد، آب خنک روی بدن شما می‌چرخد و باعث تبخیر آب و خنک شدن پوست شما می‌شود.

شما را با یخ و پتوهای خنک کننده بسته بندی کنید. روش دیگر این است که شما را در یک پتوی خنک کننده مخصوص بپیچند و روی کشاله ران، گردن، پشت و زیر بغل خود کمپرس یخ بمالند تا دمای بدن شما کاهش یابد.

به شما داروهایی بدهد که لرزش را متوقف کند. اگر درمان‌های کاهش دمای بدن شما را لرزاند، ممکن است پزشک به شما یک شل‌کننده عضلانی مانند بنزودیازپین بدهد. لرز دمای بدن شما را افزایش می دهد و درمان را کم اثر می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: