بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی
خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | چگونه از چندجا بیمه شویم و حقوق بگیریم؟
از چند جا بیمه شوم، در حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی تأثیر دارد؟
محسن کی منش کارشناس روابط کار با انتشار پستی در اینستاگرام در خصوص بازنشستگی کارگران با 2 حقوق توضیح داد.
معاون امور بازنشستگی اداره کل مستمریهای سازمان تامین اجتماعی نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی بیمهشدگانی که از محل دو کارگاه بیمهپردازی دارند را تشریح کرد.
سعید شیری ، با استناد به قانون تامین اجتماعی اظهار کرد: براساس ماده ۳۴ قانون مذکور، در صورتی که بیمهشده برای دو یا چند کارفرما کار کند، هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که میپردازند حق بیمه سهمبیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت کنند، بنابراین مبنای قانونی پرداخت حق بیمه، این قانون است.
وی درخصوص میزان اثرگذاری پرداخت حقبیمه از دو محل در تعیین میزان مستمری فرد، توضیح داد: فرض کنید یک فرد در کارگاهی کار میکند که میانگین دستمزد دو سال آخر او با ۳۰ سال سابقه کار، معادل ۲۰ میلیون تومان است؛ طبیعتا مستمری استحقاقی او نیز ۲۰ میلیون تومان خواهد بود، حال اگر فرد دیگری میانگین دستمزد دو سال آخر او با ۳۰ سال سابقه کار، ۲۰ میلیون تومان باشد و علاوه بر کارگاه اول در کارگاه دومی هم به مدت دو سال اشتغال با میانگین دستمزد ۱۰ میلیون تومان، به سازمان تامین اجتماعی بیمهپردازی داشته باشد، در نحوه محاسبه مستمری فرد، مستمری استحقاقی کارگاه اول (مبلغ ۲۰ میلیون تومان کارگاه اول) و مستمری استحقاقی کارگاه دوم که در آن ۲ سال اشتغال با میانگین دستمزد ۱۰ میلیون تومان داشته (مبلغ ۶۶۶ هزار و ۶۶۷ تومان) جمع و اینگونه مستمری استحقاقی فرد ۲۰ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۷ تومان تعیین میشود.
معاون امور بازنشستگی اداره کل مستمریهای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به بیانی دیگر، باتوجه به اینکه در کارگاه دوم صرفا فرد دو سال کار کرده، سازمان تامین اجتماعی میانگین ۱۰ میلیون تومان پرداختی حق بیمه فرد را تقسیم بر ۳۰ و در مدت اشتغال فرد در کارگاه دوم ضرب میکند، عددی که محاسبه میشود با مستمری استحقاقی کارگاه اول (معادل ۲۰ ملیون تومان بوده) جمع و به عنوان مستمری کلی پرداخت میکنیم.
شیری در توضیح بیشتر این موضوع بیان کرد: به عبارتی تاثیر و بیمهپردازی هر کارگاه را باتوجه به مدت پرداخت حق بیمه لحاظ و براساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی در تعیین میزان مستمری فرد لحاظ میکنیم.
معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی از بیش 67 میلیون بار مراجعه بیمهشدگان به پزشکان عمومی، متخصص، فوقتخصص و دندانپزشکان مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: بررسیهای مختلف کارشناسی نشان میدهد که تنها بخشی از مراجعان به پزشکان متخصص و فوقتخصص مراکز درمانی، به خدمات تخصصی و فوقتخصصی نیاز واقعی دارند و بخش عمده مسائل آنان از طریق ویزیت پزشک عمومی قابل رسیدگی است. با توجه به اینکه 25 درصد از ظرفیت نوبتدهی در نظام ارجاع تعریف شده است؛ بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند و در عمل نیازی به نوبت گرفتن بهصورت شخصی از مسیر الکترونیک یا مراجعه حضوری نخواهند داشت.
احمدرضا خزاعی معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی در این زمینه گفت: در همه کشورهای دنیا با توجه به محدودیت منابع در نظامهای سلامت و برای پاسخگویی مطلوب به نیاز مردم به خدمات مختلف درمانی، چارچوبها و معیارهایی برای مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی تعریف شده است و تقریباً در کمتر کشوری میتوان دید که بیمار خود تصمیم بگیرد برای هر مشکلی و بدون بررسی اولیه و تأیید نیاز به خدمات تخصصی، به پزشک متخصص یا فوقتخصص یا مراکز درمانی تخصصی و فوقتخصصی مراجعه کند.
وی افزود: سازمان تأمیناجتماعی با داشتن بیش از 46 میلیون بیمهشده اصلی و تبعی، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات در کشور است که در دو حوزه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم، به بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمات درمانی ارائه میکند. در بخش درمان مستقیم؛ سازمان تأمیناجتماعی در حال حاضر بیش از 400 مرکز درمانی مشتمل بر 79 بیمارستان ملکی و هیئتمدیرهای و بیش از 320 مرکز درمان سرپایی در سراسر کشور در اختیار دارد که مشغول ارائه خدمات متنوع و گوناگون سلامت به بیمهشدگان هستند که این خدمات به شکل 100 درصد رایگان به بیمهشدگان تأمیناجتماعی ارائه میشود.
وی ادامه داد: هرچند برای سهولت دسترسی به خدمات سلامت، روشهای مختلف غیرحضوری برای اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی وجود دارد اما هنوز نارضایتیهایی در زمینه اخذ نوبت از برخی از این مراکز وجود دارد که چاره کار تقویت نظام ارجاع در داخل شبکه سلامت سازمان تأمیناجتماعی و در کل نظام سلامت کشور است.
خزاعی افزود: بخش عمده نارضایتیهای مردم در مورد اخذ نوبت، ناشی از ازدحام و تقاضاهایی است که در بسیاری از موارد به صورت غیرواقعی و غیرضروری برای اخذ نوبت از مراکز تخصصی و فوقتخصصی سازمان تأمیناجتماعی صورت میگیرد. ریشه اصلی این مسئله نیز به فرهنگ و باورهای بعضاً نادرست در زمینه لزوم مراجعه به پزشک متخصص یا فوقتخصص برای هر مشکل ولو کوچک و کماهمیت بازمیگردد. تا زمانیکه نظام ارجاع در بخش سلامت کشور بهصورت کامل ایجاد نشود و بیمار در کانال صحیح یعنی مراجعه اولیه به پزشک عمومی یا پزشک خانواده و در مرحله بعد و در صورت تشخیص نیاز واقعی، ارجاع به سطوح تخصصی و فوقتخصصی از سوی پزشک عمومی قرار نگیرد، هر چه قدر هم که امکانات و ظرفیتها را توسعه دهیم باز هم با حجم عظیم تقاضاهای غیرواقعی و غیرضروری برای مراجعه به پزشک متخصص و فوقتخصص و ایجاد صف و ازدحام در مراکز تخصصی و فوقتخصصی مواجه خواهیم بود.
وی افزود: طبق برنامهریزیهای صورتگرفته و هدفگذاری انجام شده در بخش درمان تأمیناجتماعی، در نظر است در مرحله اول حدود 50 درصد نوبتها در مراکز درمانی تأمیناجتماعی در قالب روشهای مختلف غیرحضوری، 25 درصد در قالب نظام ارجاع و 25 درصد هم در قالب مراجعه حضوری و ارجاع از اورژانسها ساماندهی شود و تلاش خواهد شد که نظام ارجاع بیمار در بخش درمان تأمیناجتماعی بیش از پیش تقویت شود. در بخش نظام ارجاع، بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند و در عمل نیازی به نوبت گرفتن به صورت شخصی از مسیر الکترونیک و یا مراجعه حضوری نخواهند داشت.
معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی در مورد روشهای دیگر اخذ نوبت از مراکز درمانی تأمیناجتماعی گفت: در حال حاضر علاوه بر سامانه نوبتدهی متمرکز وزارت بهداشت و درمان؛ سامانه نوبتدهی اختصاصی مراکز درمانی تأمیناجتماعی نیز به نشانی nobat.tamin.ir و همچنین کد دستوری #1420*4* به همراه شماره تلفنهای اعلامشده برای هر یک از مراکز درمانی تأمیناجتماعی، برای اخذ نوبت در خدمت بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی است.