زمین رایگان | مسکن رایگان

آغاز ثبتنام زمین رایگان دولتی با کاربری مسکونی | برای دریافت زمین رایگان دولتی چه باید کرد؟

قالیباف در آخرین مناظره به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: موضوع مسکن به نحوی است که آرامش را از خانواده‌ها گرفته است.

کدخبر : 18783
سایت سرگرمی روز :

زمین رایگان | اما با توجه به تجربه‌ ۱۲ ساله‌ام در شهرداری تهران که ساخت و سازهای متعددی انجام دادم، ۲۰۰ مترزمین با کاربری مسکونی به هر خانواده که پیش از این از چنین تسهیلاتی استفاده نکردند، اعطا خواهد شد این کار در بیش از ۸۰ درصد شهرها و تمام روستاها شدنی است.

وی بابیان اینکه این اقدام سبب خواهد شد مردم به دنبال وام نباشند، عنوان کرد: چرا که مردم برای برخی از ساخت و سازها، وام دریافت کردند ولی قسط وام آنها سررسیده ولی هنوزخانه را تحویل نگرفتند و خانه اجاره‌ای فعلی هم با افزایش اجاره در سال جدید مواجه شده که شرایط برای آنها سخت شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان از افتتاح ۶۸۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان سمنان و واگذاری زمین رایگان به ۲ هزار و ۳۸۶ متقاضی همزمان با برگزاری هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن خبر داد.

سیدمحمد حسینی طباطبایی مدیرکل و رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سمنان گفت: صبح روز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ همزمان با برگزاری هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست سرپرست ریاست جمهوری  و برگزاری آیین افتتاح ۶۶هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی، با حضور اعضای شورای مسکن استان سمنان   ۶۸۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن افتتاح می شود.     

حسینی طباطبایی افزود : همزمان با واگذاری ۵۱ هزار و ۷۴۰ قطعه زمین رایگان در سراسر کشور، در  استان سمنان به یک هزار و ۱۰۰ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن زمین رایگان واگذار می شود.                                                                                                                                          رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: علاوه بر واگذاری زمین رایگان به یک هزار و ۱۰۰ متقاضی، در سطح استان ۷۸۰نفر از مشمولان  در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و  ۵۱۶ نفر از مشمولان قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، زمین رایگان دریافت می کنند.

طرح اعطای ۲۰۰مترمربع زمین به هر خانوار مسکن‌ندار، چهار پرسش برای زوج‌های خانه‌اولی و همچنین کارشناسان اقتصادی و مقامات پیشین بخش مسکن به‌وجود آورده است.

یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با تشریح این طرح وعده داده است مردم امکان دسترسی بدون هزینه به کلید خانه ۱۲۰مترمربعی را دارند، آن هم نه در بیابان‌ها که داخل محدوده مسکونی ۸۰درصد از شهرها و همه روستاهای ایران. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در این‌باره نشان می‌دهد، ۵۰درصد از حداقل ۴میلیون خانه‌ندار در کشور، ساکن ۹کلان‌شهر کشور هستند.

به این ترتیب، مرکز ثقل «مساله مسکن» فقط در یک‌درصد از شهرهای ایران است. از طرفی، هیچ‌کدام از دولت‌ها از سال۸۶ تاکنون، با اختیار سراغ «زمین ۹۹ساله بیرون از شهرها» نرفتند، بلکه به‌دلیل نبود زمین دولتی در داخل محدوده شهرها مجبور به این انتخاب شدند. دوسوم از اراضی اختصاص‌یافته به مسکن‌سازی‌های دولتی در سال‌های اخیر، «زمین الحاقی» بوده است. منابع لازم برای تبدیل زمین خام بیرون شهر به قطعات ۲۰۰مترمربعی در تیراژ معادل تعداد مسکن‌ندارها، برحسب کسری از بودجه۱۴۰۳ کل کشور، برآورد شد.

یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان سفرهای استانی با قالب کمپین‌‌ تبلیغاتی، با اشاره به ۵ فوریت تعیین شده در دولت مدنظر خود، سراغ «مساله مسکن» رفت و جزئیات یک طرح با محوریت «اعطای زمین» را تشریح کرد. بر اساس ویدئویی که از سخنرانی محمدباقر قالیباف در استان البرز منتشر شده است، او طرح «واگذاری ۲۰۰ مترمربع زمین به هر خانوار فاقد مسکن در ۸۰‌درصد از شهرها و همه روستاهای ایران» را رونمایی کرد به این صورت که خانوار ایرانی فاقد مسکن و دارای فرم جیم سبزرنگ با دریافت یک قطعه زمین و بدون نیاز به «هزینه‌‌کرد برای ساخت یا حتی دریافت وام ساخت مسکن»، می‌تواند روی زمین دریافتی از دولت، «صاحب یک خانه ۱۲۰ مترمربعی» شود. (فرم جیم سبزرنگ به معنای آن است که آن خانوار طی ۴ دهه گذشته، زمین یا مسکن از دولت دریافت نکرده است؛ مثلا دارندگان مسکن‌‌مهر مشمول این طرح نمی‌‌شوند. این فرم بر اساس اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی سازمان ملی زمین و مسکن برای هر ایرانی، قابل تشخیص و ثبت شده و وضعیت ملکی ایرانی‌‌ها از سال ۵۸ تاکنون در این بانک زمین موجود است)

قالیباف در تشریح طرح به «اعطای تراکم ۱۲۰‌درصد روی قطعه ۲۰۰ مترمربعی» اشاره می‌کند که به معنای «مجوز احداث ۲ طبقه» است و در عین حال از «تعجب خود نسبت به اوضاع درآمدی کارگران و کارمندان که توان پرداخت قسط وام یک میلیارد تومانی ندارند» گفته است. عبارتی که این نامزد انتخابات برای «چگونگی خانه‌‌دارشدن با زمین ۲۰۰ مترمربعی» به کار برده است، «پایان فلاکت و قسط‌‌دهی برای هزینه مسکن با به کارگرفتن یک شریک (سازنده) برای ساخت دو طبقه روی این زمین‌‌ها» است تا یک خانه در ازای مزد ساخت دو خانه، نصیب شریک شود و یک خانه هم به «ایرانی فاقد مسکن» برسد. این به معنای آن است که خانوار مشمول زمین، هیچ هزینه‌‌ای نمی‌‌کند و به کلید خانه‌‌اش می‌‌رسد.

اگر قالیباف در تشریح طرح، دو کلمه را استفاده نمی‌‌کرد، «پرداختن به لایه‌‌های پنهان زمین ۲۰۰ مترمربعی» از اساس موضوعیت نداشت و قابل تحلیل، نقد و بررسی نبود. اما او در ویدئوی انتخاباتی‌‌اش گفت، «قادریم در محدوده مسکونی ۸۰‌درصد از شهرها و نه در «وسط بیابان»، زمین به مسکن‌‌ندارها بدهیم.» عبارت «وسط بیابان» زمین نمی‌‌دهیم، «معادله تامین مسکن» را عوض می‌کند. چون تاکنون، برخی نامزدهای انتخابات و حتی خود او برای «تامین مسکن» به ماده‌‌ای از برنامه هفتم اشاره کرده بودند که بر اساس آن، «امکان الحاق زمین‌‌های خارج از محدوده مسکونی شهرها (زمین خام فاقد آب و برق و گاز) به داخل محدوده برای ساخت مسکن» وجود داشت. این مدل برنامه هفتم، همان «تامین زمین ۹۹ ساله» در دولت‌‌های نهم و دهم و همچنین سال‌های اخیر است که «برای دولت‌‌ سختی آنچنانی ندارد و حسابی می‌شود روی آن مانور داد اما چند ۱۰ سال طول می‌‌کشد تا زمین خام به شهر مسکونی تبدیل شود» که تجربه عینی آن، «استارت مسکن‌‌مهر در سال ۸۶ و بسته نشدن پرونده آن در امروز یعنی سال ۱۴۰۳» است.

جزییات اعطای زمین 200متری به هر ایرانی جزییات اعطای زمین 200متری به هر ایرانی با این حال، نامزد طراح «زمین ۲۰۰ مترمربعی»، قصد دارد متفاوت از «مسکن مهر» و «مسکن ملی» اقدام کند. آیا این طرح، شدنی است؟

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • جسن
    0

    من هیچ ندارم و ۱۵ساله مستاجر هستم فقط خدا به ما یک زمین بدهد