خودرو | معرفی خودرو | ثبتنام خودرو

سوزوکی گرند ویتارا جدید در بازار ایران | معرفی خودرو سوزوکی گرند ویتارا با مشخصات فنی

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید یکی از خودروهای وارداتی و جدیدی است که در دور جدید واردات با راساموتور خاورمیانه به ایران آمده است.

کدخبر : 18948
سایت سرگرمی روز :

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید، جدیدترین نسخه نسل چهارم این شاسی بلند اصالتاً ژاپنی محسوب می‌شود که در سال ۱۴۰۳ توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه به بازار ایران عرضه شده است. در ادامه به بررسی سوزوکی گرند ویتارا هایبرید می‌پردازیم.

ویتارا هیبریدی به نسل چهارم شاسی بلندهای خانواده ویتارا از محصولات شرکت سوزوکی تعلق دارد. نسل چهارم ویتارا طی سال ۲۰۱۵ با ابعاد کوچکتر از نسل قبل به میدان آمد و تا سال ۲۰۲۲ در قالب چندین نسخه مختلف و با فیس لیفتهای جزئی در اختیار مشتریان قرار گرفت.

طی سال ۲۰۲۲ نمونه کاملا فیس لیفت شده نسل چهارم ویتارا با ابعاد کمی بزرگتر از نمونه قبلی، برای بازار هند و سایر مارکت‌های صادراتی توسط شرکت سوزوکی ماروتی به تولید رسید که با کد YK شناخته می‌شد. شرکت راسا موتور خاورمیانه به عنوان نماینده واردات محصولات سوزوکی به ایران نیز همین نسخه فیس لیفت ۲۰۲۲ را همراه با سیستم هیبریدی خفیف در سال ۱۴۰۳ به ایران آورد تا تجربه متفاوتی را برای دوستداران این شاسی بلند اصالتا ژاپنی رقم بزند؛ چرا که می‌دانیم نسل قبل سوزوکی ویتارا با ابعاد بزرگتر و قابلیت‌های آفرودی بهتر، سال‌های سال توسط شرکت ایران خودرو در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفت اما حالا یک نسخه کوچکتر و کاملاً شهری از این محصول با قوای فنی متفاوت و شمایل مدرن شده پیش روی خریداران ایرانی قرار دارد.

هر چیزی که تا الان در ذهن خود از نمای ظاهری سوزوکی ویتارا داشتید را بیرون بریزید تا بتوانید درک بهتری از طراحی نسل جدید این کراس‌اوور ژاپنی-هندی به دست آورید. طراحی بدنه ویتارا هایبرید کاملاً نسبت به نسل قبل تغییر کرده و اول از همه اینکه ابعاد آن کوچکتر شده است. بنابراین به جای آنکه بتواند همچون سوزوکی ویتارا مونتاژ شده توسط ایران خودرو با شاسی بلندهای واقعی ژاپنی دست و پنجه نرم کند، بیشتر باید به سراغ کراس‌اوورهای جمع و جور چینی نظیر ام وی ام ایکس ۵۵ پرو یا چانگان CS35 برود.

کروم ‌کاری‌های روی بدنه به حد معقول و منطقی انجام شده تا شمایل شهری و خانوادگی پسند برای ویتارا هیبرید راسا موتور ایجاد شود. طراحی نمای جلو و عقب نیز نسبت به نسخه اولیه نسل چهارم کاملاً عوض شده و حالا فرمی مدرن و تا حدودی فانتزی به خود گرفته است. در مجموع به نظر می‌رسد این سبک طراحی برای طرفداران کراس‌اوورهای شهری جذابیت کافی داشته باشد و از این جهت رقابت نزدیکی با کراس‌اوورهای جدید چینی به وجود بیاورد.

سوزوکی ویتارا هایبرید به آن میزان که انتظار داشتیم از موتور الکتریکی در کنار موتور بنزینی برای تامین قوای محرکه خود استفاده نمی‌کند. در اصل سیستم هیبریدی خفیفی که برای این کراس‌اوور جمع و جور در نظر گرفته شده است، وظیفه استارت موتور را بر عهده دارد و طبق آنچه که اعلام شده نقش دیگری در راهبری خودرو ایفا نمی‌کند.

این سیستم (ISG) در اصل به منظور عملکرد بهتر سامانه استاپ استارت طراحی شده و قادر است مصرف سوخت خودرو را پایین‌تر بیاورد. این نکته می‌تواند برای طرفداران خودروهای هایبرید واقعی کمی ناامید کننده باشد اما از طرفی علاقه‌مندان به خودروهای بنزینی را کاملاً خوشحال خواهد کرد.

ضمن آنکه تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بسیار کمتر از محصولات تماماً بنزینی است و به کمک این ترفند می‌توان یک ماشین تقریباً بنزینی را با تعرفه گمرکی پایین‌تر (ویژه محصولات هیبریدی) به کشور وارد کرد که سود آن در نهایت به مصرف کننده نهایی خواهد رسید.

به هر حال در بخش فنی سوزوکی گرند ویتارا هایبرید راسا موتور یک پیشرانه کاملاً معمولی ۴ سیلندر بنزینی تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری دیده می‌شود که قدرتی بسیار معمولی‌تر، یعنی چیزی حدود ۱۰۲ اسب بخار به علاوه ۱۳۶.۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بنابراین اگر به دنبال یک کراس‌اوور چابک و پرشتاب هستید، سوزوکی گرند ویتارا هایبرید نمی‌تواند گزینه مطلوب شما باشد.

اما به عنوان یک ماشین با رگ و ریشه ژاپنی، ویتارا جدید قادر است استهلاک کم و دوام فنی بسیار بیشتری نسبت به محصولات مشابه، به ویژه کراس‌اوورهای چینی با موتورهای توربوشارژ در اختیار مالک خود بگذارد. یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به مبدل گشتاور از نوع اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به سوی چرخ‌ها را بر عهده دارد. گفته شده که سوزوکی ویتارا هایبرید با نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل تمام چرخ محرک به متقاضیان داخلی تحویل داده می‌شود.

نقطه قوت مشخصات فنی گرند ویتارا هایبرید، مصرف سوخت پایین در حد ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به علاوه استهلاک کم موتور و گیربکس آن است که این خودرو را به یک گزینه مناسب برای خانواده‌ها تبدیل خواهد کرد.

نوع طراحی داشبورد سوزوکی ویتارا جدید تقریباً به سبک محصولات تویوتا، نظیر مدل کرولا کراس انجام شده و یک طراحی نه چندان مدرن اما متین و دلنشین را در بخش داشبورد به نمایش می‌گذارد. نمایشگر مالتی‌مدیا حالت ایستاده دارد، استایل غربیلک فرمان خوش‌دست به نظر می‌رسد و کروم‌کاری‌های روی داشبورد متناسب با نوارهای تزییناتی نمای بیرون دیده می‌شود.

طراحی دریچه‌های تهویه میانی همراه با دکمه فلاشر زیبایی بیشتری به این کابین بخشیده و علی‌رغم آنکه بسیاری از تنظیمات از طریق سیستم مالتی‌مدیا قابل انجام است، اما هنوز هم بعضی کلیدها و دکمه‌ها روی کنسول میانی دیده می‌شود. صفحه کلاستر نیز بسته به نوع تیپ خودرو می‌تواند به صورت آنالوگ همراه با کامپیوتر سفری و یا تمام دیجیتال باشد.

متاسفانه، درون کابین پلاستیک‌های خشک فراوان هستند که حس لوکس بودن را کمی پایین می‌آورد. در داشبورد و پنل‌ درها مقداری چرم مصنوعی نرم دیده می‌شود، اما جا داشت که کارهای بسیار بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. در قسمت جلو فضای خوبی وجود دارد و صندلی‌ها دامنه حرکت نسبتاً مناسبی دارند. با توجه به طراحی بدنه کراس‌اوور، ورود و خروج بسیار آسان است و شما به سادگی وارد گرند ویتارا شده و از آن خارج می‌شوید.

فرم و ارگونومی صندلی‌های جلو نیز مناسب حس می‌شود، اما قطعا عالی نیستند. این صندلی‌ها عرض متوسطی دارند و احتمالاً با افراد درشت هیکل کمی مشکل پیدا می‌کنند. کمبود فضای سر باعث تشدید یک نقص ارگونومیکی احتمالی در ردیف جلو می‌شود که شاید دید روبه‌روی راننده را محدود کند. به خصوص دید گوشه جلو سمت راست در موقعیت‌های تنگ برای رانندگان کوتاه‌تر با نمایشگر بزرگ سیستم مالتی مدیا بدتر می‌شود. البته راه‌حل این مشکل استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه برای پارک کردن خودرو یا عبور از یک مسیر باریک است.

خوشبختانه کابین گرند ویتارا دارای چندین محفظه ذخیره‌سازی است که به کاربران اجازه شکایت برای قرار دادن لوازم نمی‌دهد؛ حجم محفظه داشبورد در سطح متوسط است، کنسول وسط نیز یک پد شارژ بی‌سیم تلفن جلوی اهرم دنده دارد. پشت اهرم دنده هم دو جا لیوانی نسبتاً بزرگ و یک کنسول وسط کشویی با محفظه ذخیره‌سازی کوچک در زیر آن مشاهده می شود. هر چهار پنل درهای ویتارا هایبرید می‌توانند یک بطری ۱ لیتری را در خود جای دهند و فضایی برای وسایل کوچک دارند. حجم محفظه پشت صندلی‌های ردیف دوم نیز معادل ۳۷۳ لیتر است که بیانگر گنجایش صندوق عقب نه چندان بزرگ برای این کراس‌اوور خواهد بود.

در مورد امکانات رفاهی و ایمنی هم باید بدانید که به دلیل هیبریدی بودن سوزوکی ویتارای جدید، سقف قیمت ارزی واردات نمونه‌های آن نسبت به نسخه تمام بنزینی بسیار بالاتر است و در نتیجه نمونه‌های فول آپشن این خودرو مجوز ورود به کشور را دریافت می‌کنند. بر همین اساس تجهیزات نسبتاً مناسبی در گرند ویتارا هایبرید راسا موتور به شرح زیر وجود خواهد داشت:

کروز کنترل، کیسه‌های هوای جلو و جانبی و پرده‌ای، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، نمایشگر مالتی‌مدیا ۹ اینچی، دوربین ۳۶۰ و عقب، هداپ دیسپلی، حسگر پارک جلو و عقب، سنسور باران، صندلی دستی ۶ حالته راننده، اتولایت، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور فشار باد تایرها، شارژر وایرلس تلفن همراه، سقف پانوراما بازشو، پدل شیفتر دنده پشت فرمان، حالتهای رانندگی و …

امکانات ایمنی شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

امکانات رفاهی سانروف برقی - استارت دکمه ای - تهویه اتوماتیک - فرمان کمکی برقی - شارژر بیسیم تلفن همراه - سنسور نور - سنسور باران - سنسور پارک جلو و عقب - دوربین ۳۶۰ درجه - تنظیم حالت رانندگی و انتقال قدرت به چرخ ها - دنده پشت فرمان - آینه الکتروکرومیک - نمایشگر لمسی - اتصال مستقیم تلفن همراه به مالتی مدیا - هدآپ دیسپلی - فناوری LED چراغ ها - کروز کنترل - سامانه کنترل حرکت در سراشیبی - سامانه استارت استاپ اتوماتیک

مزایا و معایب

مزایا کیفیت ساخت و مونتاژ مناسب - دو دیفرانسیل بودن - امکانات ایمنی و رفاهی مناسب - مصرف سوخت پایین

معایب ابعاد نه چندان بزرگ - پیشرانه نه چندان قوی

از جمله رقبای مهم گرند ویتارا هیبریدی می‌توان به تویوتا کرولا کراس هیبرید، هیوندای کنا، هیوندای کرتا، کیا سونت، لاماری ایما هیبرید، کی ام سی JS6 هیبرید و … اشاره کرد. البته باید دید در آینده چه خودروهای وارداتی دیگری به این جمع اضافه می شود.

 

منبع: آخرین خودرو
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: