بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/واریزی مزایا جدید با حقوق بازنشستگان از این ماه | تسویه معوقات حقوق بازنشستگان این گروه در این ماه

آخرین اخبار از واریز حقوق بازنشستگان را در سرگرمی روز بخوانید.

کدخبر : 18956
سایت سرگرمی روز :

نماینده مردم بن و سامان در مجلس گفت: بازنشستگان مهرماه 1402 از وزارت آموزش و پرورش انتظار دارند باقی مانده معوقات آنها در واریزی مزایای آنها پرداخت شود، پاداش فرهنگیان پس از بازنشستگی زمانبر است و زمانی پرداخت می‌شود که عملا به درد آنها نمی‌خورد.

احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی (یکشنبه 10تیرماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی 1403-1404 با تاکید بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز، تعمیر واحدهای آموزشی و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان و اجتناب از بروز مشکلات و وضعیت سال تحصیلی گذشته گفت: فرق می‌کند که چه کسی رئیس جمهور باشد، یکی شهید جمهور رئیس جمهور است که لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس می‌آورد، محکم می‌ایستد و آن را اجرا می‌کند و گام بلند در راستای جایگاه و معیشت معلمان برمی‌دارد و دولت‌هایی نیز بودند که شعار دادند و عمل نکردند.

نماینده مردم بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که شعار تغییر به مردم می‌دهند باید بگویند که تغییر به نفع مردم در جذب معلم بود که شما در گذشته به آن عمل نکردید اما در دولت شهید رئیسی بیش از 200 هزار ردیف جذب معلم صورت گرفت که باید به شهید جمهور خدا قوت می‌گفتیم که نگفتیم، برخی اوقات این نقاط درخشان را ندیدیم و برخلاف آن صحبت کردیم.

وی افزود: تغییر به نفع مردم در اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش نیز در دولت شهید رئیسی یک کمیته پشتیبانی تشکیل شد برای اجرای آن اما در دولت‌های گذشته سند 2030 برای هویت‌زدایی دانش آموزان را اجرا کردند و به دانش‌آموزان خیانت کردند.

راستینه گفت: تغییر به نفع یمردم در جذب استعداد‌های درخشان در دانشگاه فرهنگیان، جذب هیأت علمی در میان دکتر معلمان برای تحول در نظام آموزش و پرورش بود که در دولت‌های گذشته اجرا نکردند و در دولت سیزدهم اجرا شد، تغییر به نفع مردم توجه به معیشت فرهنگیان بود که در دولت شهید رئیسی با اجرای رتبه‌بندی معلمان شکل گرفت. تغییر به نفع مردم توجه به نوجوانان و فرزندان آنها بود که با ایجاد فضاهای ورزشی در 27 ماه خدمت دولت سیزدهم بیش از دو هزار و 710 فضای ورزشی به جمع فضاهای ورزشی اضافه شد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم گفت: کسانی که شعار تغییر به نفع مردم می‌دهند به ملت دروغ نگویند، بازنشستگان مهرماه 1402 از وزارت آموزش و پرورش انتظار دارند باقی مانده معوقات آنها در واریزی مزایای آنها پرداخت شود، پاداش فرهنگیان پس از بازنشستگی زمانبر است و زمانی پرداخت می‌شود که عملا به درد آنها نمی‌خورد، باید به سرانه دانش‌آموزی مدارس توجه شود

مزایای انگیزشی و رفاهی که در تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار به آن‌ها اشاره شده، در محاسبه مزد کارگر مبنا قرار نمی‌گیرند و براساس دادنامه سال گذشته دیوان عدالت اداری، مبنای محاسبه سنوات و مزایای پایان کار نیز قرار نمی‌گیرند، فوق‌العاده‌ها هم به همین ترتیب، مبنای محاسبه مزد کارگر و سنوات پرداختی به او قرار نمی‌گیرند.

«محاسبه سنوات پایان کار کارگران مشمول قانون کار» همواره یکی از مسائل مورد مناقشه بوده است؛ در سال‌های اخیر، چندین دادنامه صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری به این موضوع اشاره داشته‌اند؛ و البته در مواردی یک دادنامه، بایدها و الزامات قبلی را نسخ کرده است.

در هر حال، آنچه که به کارگران مشمول قانون کار بعد از سی سال خدمت پرداخت می‌شود، بسیار کمتر از آن رقمی است که کارمندان دولت تحت عنوانِ «پاداش پایان خدمت» دریافت می‌کنند؛ پاداش پایان خدمت کارمندان دولت معمولاً چند صد میلیون تومان است.

حال به نظر می‌رسد با توجه به آخرین دادنامه صادره از سوی دیوان عدالت اداری در سال گذشته، مبلغ سنوات پرداختی به کارگران در پایان خدمتِ آن‌ها بازهم محدود شده است و در واقعیت در بهترین حالت، از ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان تجاوز نخواهد کرد.

سوال این است که براساس آخرین دادنامه‌ی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، چه اقلام و شاخص‌های مزدی‌ای مبنای محاسبه سنوات و مزایای پایان کارِ کارگران قرار می‌گیرند؟ حق قانونی کارگران در زمان خاتمه‌ی خدمت چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

آرمین خوشوقتی، کارشناس ارشد حقوق و روابط کار، در ارتباط با محاسبه سنوات کارگران گفت: سال گذشته هیات عمومی دیوان عدالت اداری، یک رای جدید در موردِ نحوه محاسبه‌ی سنوات کارگران صادر کرد. براساس این رای جدید، دادنامه ۳۳۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری که در سال ۱۳۹۸ صادر شده بود، اصلاح شد.

این اصلاحیه چه تغییراتی به وجود آورد؛ این کارشناس حقوقی در این رابطه گفت: با این اصلاحیه، عبارتِ «همه عناوین مقرر در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون کار» از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری حذف شد یعنی در دادنامه ۳۳۲۸ که در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ صادر شده بود اینطور مقرر شده بود که همه عناوینی که در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون کار از آن‌ها نام برده شده، مبنای محاسبه سنوات یا مزایای پایان کار قرار گیرد اما این دادنامه‌ در سال ۱۴۰۱ اصلاح شد به این صورت که عبارت همه عناوین مقرر در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون کار از دادنامه قبلی حذف شد.

به گفته خوشوقتی، براساس این اصلاحیه‌ی اخیر، آنچه پس از این، مبنای محاسبه سنوات یا مزایای پایان کار کارگران قرار می‌گیرد، فقط مزد و حقوق است، مطلقِ مزد و حقوق کارگر یعنی آن چیزی که در قبال انجام کار در ساعات عادی کار به کارگر پرداخت می‌شود.

این کارشناس روابط کار ادامه داد: وقتی «مزد یا حقوق» ملاک محاسبه سنوات کارگران باشد، نتیجه می‌گیریم که دیگر حق‌السعی مبنای محاسبه سنوات نیست؛ حق‌السعی از مبنای محاسبه سنوات کنار گذاشته می‌شود.

تفاوت حق‌السعی با مزد و حقوق چیست و چرا دیگر حق‌السعی ملاک قرار نمی‌گیرد؛ خوشوقتی در پاسخ گفت: حق‌السعی مفهومی بزرگ‌تر و وسیع‌تر از مزد است؛ معنای حق‌السعی همه مواردی است که در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون کار به آن‌ها اشاره شده است. مزد فقط بخشی از حق‌السعی است اما پس از این، حق‌السعی دیگر مبنای محاسبه سنوات و مزایای پایان کار کارگر نیست و فقط مزد مبنای محاسبه قرار می‌گیرد همانطور که مبنای محاسبه اضافه‌کاری و شب‌کاری و عیدی و حق ماموریت و جمعه کاری نیز حق‌السعی نیست.

او در توضیح بیشتر افزود: به این ترتیب، مزایای انگیزشی و رفاهی مانند کمک هزینه‌ی مسکن، حق تاهل، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار و کمک هزینه عائله‌مندی، جزو مزد محسوب نمی‌شود؛ این اقلام هرچند جزو حق‌السعی هستند اما جزو مزد نیستند چراکه در تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار به صراحت این اقلام از حیطه مزد خارج شده‌اند؛ ضمناً فوق‌العاده‌های مزدی مثل اضافه‌کاری، جمعه‌کاری، شب‌کاری و نوبت‌کاری و فوق‌العاده ماموریت نیز که در قبال انجام کار در وقت اضافه یا کار در شب یا کار در ایام تعطیل یا کار در خارج کارگاه به کارگر شاغل پرداخت می‌شوند، جزو مزد نیستند و مبنای محاسبه سنوات پایان کار کارگر نیز قرار نمی‌گیرند.

خوشوقتی در جمع‌بندی گفت: مزایای انگیزشی و رفاهی که در تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار به آن‌ها اشاره شده، در محاسبه مزد کارگر مبنا قرار نمی‌گیرند و براساس دادنامه سال گذشته دیوان عدالت اداری، مبنای محاسبه سنوات و مزایای پایان کار نیز قرار نمی‌گیرند، فوق‌العاده‌ها هم به همین ترتیب، مبنای محاسبه مزد کارگر و سنوات پرداختی به او قرار نمی‌گیرند. به این ترتیب، براساس این دادنامه، سنوات کارگر فقط و فقط بر مبنای مزد و حقوق او محاسبه و پرداخت می‌شود.  

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: