ثبتنام خودرو | سامانه فروش خودرو

فوری/آغاز ثبتنام فروش فوری خودرو در سامانه یکپارچه | عرضه خودروهای جدید و فروش فوری خودرو به قیمت کارخانه

آخرین اخبار از فروش فوری خودرو جدید را در سرگرمی روز بخوانید.

کدخبر : 18963
سایت سرگرمی روز :

فروش خودروهای صفر توسط خودروسازان از سال ۱۴۰۱ تاکنون توسط سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام می‌شود. از این رو شرکت‌های عرضه کننده خودروهای صفر، تنها می‌توانند از طریق این سامانه اقدام به عرضه خودرو کنند. هدف از عرضه خودرو توسط این سامانه، ایجاد تعادل در بازار خودرو از کارخانه به مصرف کننده است چرا که  طی سال‌های اخیر نامتعادل بودن عرضه و تقاضا  باعث شد تا رد پای دلالان بیش از گذشته در بازار خودرو دیده شود و اختلاف بسیاری بین قیمت روز خودرو صفر در کارخانه و بازار به وجود بیاید.

 

چالش‌ها و مشکلات در بازار خودرو دست به دست هم دادند تا نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی بالا بگیرد و دولت هم به مسئله ورود کند. در همین راستا، ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهوری با صدور ۸ فرمان خواستار تحول در عرضه و خرید خودرو شد. ابراهیم رئیسی ضمن تاکید بر افرایش ۵۰ درصدی تولید خودرو، بر حذف تدریجی روند عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی و اصلاح و شفاف‌سازی فروش سریع خودرو به مردم تاکید کرد.

به همین دلیل ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، سیدرضا فاطمی امین، وزیر وقت صمت، با معرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه خودروهای داخلی را از طرق دیگر ممنوع اعلام کرد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست؟

«سامانه یکپارچه فروش خودرو» یا سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو ، بستری است که وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو و ایجاد شفافیت دستور راه اندازی آن را در اسرع وقت داده است.

تمامی خودروسازان داخلی موظف هستند به جای فروش خودرو از طریق فروش فوق‌العاده یا پیش فروش، محصولات‌شان را از طریق این سامانه به نشانی esalecar.ir عرضه کنند.

در سامانه یکپارچه فروش ماشین بازه زمانی مشخصی برای عرضه خودرو تعیین می‌شود.

عرضه همزمان محصولات شرکت‌های خودروسازی در یک بازه مشخص خواهد بود.

فروش محصولات همه خودروسازان دولتی و خصوصی تنها از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت می‌گیرد.

متقاضیان خودرو، برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش، باید شرایط مشخصی را داشته باشند. این شرایط در هر مرحله تغییراتی خواهد داشت. در این بخش می‌توانید از مراحل، شرایط و زمان آغاز ثبت‌نام در سامانه مطلع شوید.

شروط جدید ثبت نام خودرو

شورای رقابت شروط جدید ثبت‌نام خودرو را به وزارت صمت ابلاغ کرد. بر این اساس:

ابلاغ قیمت‌ها به خودروسازان توسط وزارت صمت انجام می‌شود.

قیمت همه خودروهای وارداتی بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم الاجرا است.

محدودیت خرید خودرو برای افرادی که پلاک انتظامی فعال بالای ۵ سال دارند رفع شد. به عبارت دیگر، افرادی که دارای یک پلاک فعال انتظامی هیتند و عمر خودرویی که پلاک روی آن نصب شده، بیشتر از ۵ سال باشد، دیگر برای ثبت‌نام و خرید خودرو از خودروسازان با محدودیت روبه‌رو نیستند.

بند «عرضه‌کننده موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، را اتخاذ و اجرا کند» حذف شده است.

در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، باید ۵۰ درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد.

در روش پیش‌فروش، به‌اندازه مبلغ پیش پرداخت (و براساس بخشنامه اعلامی فروش) که با توجه به تبصره ١ ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو باید در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، برداشت ممکن نباشد.

مشمولان ماده ١٢ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مادران) مصوب ۲۴ مهر  ۱۴۰۰ و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودرو (جایگزینی خودروهای فرسوده) مصوب ۹ آذر ۱۴۰۱، مشمول این ماده نیستند.

تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) باید ابتدای هر سال، برنامه تولید را به تفکیک ماه، به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.

سازمان حمایت وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را به صورت مستمر پایش و گزارش آن را به شورای رقابت ارائه خواهد کرد.

هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشد، پس از تایید وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تایید و ابلاغ به وزارت صمت، اعلام شود.

عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند. نظارت بر عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو در سامانه مذکور، بر عهده‌ی وزارت صمت خواهد بود.

وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی بند ٣-١ ماده ٣ و نیز ماده ۴ این دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورای رقابت ارائه کند.

سامانه یکپارچه بسته نمی شود

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو در آذرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:

تنها ۵ درصد از ثبت‌نام‌کننده‌های تیگارد، ۲۵ درصد از متقاضیان محصولات مدیران خودرو، ۱۵ درصد متقاضیان محصولات کرمان موتور و ۴۰ درصد از ثبت‌نام‌کننده‌های آرین پارس موتور تکمیل وجه را انجام داده‌اند.

به دلیل وجود ظرفیت‌های خالی، سامانه یکپارچه بسته نمی‌شود و به صورت مستمر محصولات خودروسازان دارای ظرفیت مازاد در آن عرضه می‌شود.

متقاضیان محصولات تمامی شرکت‌های حاضر در طرح‌های فروش یکپارچه (اول و دوم) با موعد تحویل خودرو در سال ۱۴۰۳ می‌توانند در این مرحله شرکت کنند.

متقاضیانی که در دور دوم سامانه نوبت‌دهی هیچ خودرویی به آن‌ها تخصیص داده نشده است.

افرادی که برای آن‌ها دعوتنامه صادر شده یا خودرویی خریداری کرده‌اند، مشمول این طرح نیستند.

متقاضیان واجد شرایط باید:

اول سفارش قبلی خود را لغو و سپس برای ثبت خودرو جدید اقدام کنند.

در صورت انتخاب خودرو بیش از ظرفیت موجود، تخصیص به ترتیب اولویت‌های تعیین شده قبل صورت می‌گیرد.

اگر متقاضی سفارش قبلی را لغو کند اما امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نشود، اولویت قبلی او محفوظ می‌ماند.

اصلاح شرط داشتن پلاک فعال انتظامی

شورای رقابت بند مربوط به محدودیت داشتن پلاک فعال انتظامی برای خرید و ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه را اصلاح کرد. بر اساس اعلام این شورا:

از این پس افرادی که پلاک فعال انتظامی دارند اما عمر خودرو مورد نظر بیشتر از ۵ سال باشد، می‌توانند در طرح‌های فروش خودروسازان شرکت کنند.

شروط داشتن گواهینامه و سن بالای ۱۸ سال و نداشتن پلاک فعال انتظامی برای متقاضیان طرح مادران اعمال نمی‌شود.

تنها شروط این متقاضیان، داشتن دو فرزند و تولد فرزند دوم بعد از ۱۹ آبان ۱۴۰۱ و عدم خرید این افراد از طرح‌های مادران قبلی است.

منبع: خودرو 45
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: