بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

حقوق 14 میلیون تومانی بازنشستگان از این ماه | اجرای افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان شروع شد؟

یک بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی از تأخیر در اجرای متناسب‌سازیِ حقوق و ارجاع اجرای این قانون به تأمین منابع ابراز نگرانی کرد.

کدخبر : 18990
سایت سرگرمی روز :

یک بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی در تماس با ایلنا، از تأخیر در اجرای متناسب‌سازیِ حقوق و ارجاع اجرای این قانون به تأمین منابع ابراز نگرانی کرد و گفت: منابع همسان‌سازیِ بازنشستگانِ صندوق‌های دیگر را از محل افزایش یک درصد ارزش افزوده تعیین کرده‌اند اما هنوز برای بازنشستگان تأمین اجتماعی تصمیمی نگرفته‌اند. 

این بازنشسته افزود: مالیات بر ارزش افزوده از جیبِ مردم پرداخت می‌شود و دولت برای همسان‌سازیِ حقوق بازنشستگان خود از آن استفاده می‌کند. صندوق تأمین اجتماعی متعلق به ماست و منابع و دارایی‌های آن از دسترنج ما حاصل شده، اما دولت‌ها با سیاستهای غلطِ خود و دست‌اندازیِ دائم به منابع این سازمان، کار را به جایی رسانده‌اند که صندوق تأمین اجتماعی از تأمین منابع متناسب‌سازی برای بازنشستگان ناتوان است. 

وی گفت: حقوق ما بسیار ناچیز است و اجرای متناسب‌سازی کمترین کاری است که می‌توانند برای ما انجام دهند. تأخیر در اجرای قانون و پرداختِ مابه‌التفاوتِ متناسب‌سازی تنها ارزشِ حداقل افزایشی که قرار است به ما برسد را کاهش می‌دهد. 

این بازنشسته افزود: هزینه‌های سنگین درمان در کنار عدم حمایت کافیِ بیمه‌های مادر و تکمیلی مشکلات بازنشستگان را در دوره‌ی میانسالی افزایش داده است. به طوریکه بسیاری از بازنشستگان از مراجعه برای درمان تا زمانی که مجبور نشوند، خودداری می‌کنند. 

به گفته‌ی وی، بازنشستگان از صندوقی که سال‌ها سهم بیمه به آن پرداخت کرده‌اند، حمایتی ندیده‌اند و مجبور شده‌اند در سن بازنشستگی برای تامین هزینه‌های خانواده به شغل دوم روی بیاورند. 

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت از ابلاغ آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد و در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عزیز ابلاغ شد؛ بر مبنای این آیین‌نامه، مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب برای بازنشستگان واریز خواهد شد.

تعیین میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته، پس‌از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید صورت می‌گیرد.» بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی علنی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موافقت کردند. در بند الحاقی یک ماده ۲۹ این لایحه آمده است: به‌منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به‌عمل آورد.

این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل 40درصد  و در سال‌های دوم و سوم هر کدام 30درصد ما‌به‌التفاوت تا 90درصد یادشده خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این بند به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

داوود منظور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یک نشست رسانه ای و در پاسخ به سئوال  برای تشریح روند همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: مطابق قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه که روزهای پایانی تصویب نهایی خود را سپری می کند، موظف به اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان هستیم تا ظرف 3 سال آینده حقوق دریافتی بازنشستگان با هم رتبگان خودشان همسان شود، به صورتی که حقوقشان با فرد همتراز شاغل در رتبه خودشان، همسان خواهد شد.

وی افزود: مطابق مصوبه برنامه هفتم توسعه، امسال 40 درصد و در دو سال بعد مجموعاً ۶۰درصد حقوق بازنشستگان با دستمزد دریافتی شاغلان همتراز خود، متناسب  سازی خواهد شد و در نهایت به 90 درصد حقوق دریافتی شاغلان همتراز خواهد رسید.

منظور گفت: برای همسان سازی حقوق مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری که حقوق آنها را دولت می پردازد، در قانون بودجه امسال منابع خوب و پایداری پیش بینی کرده ایم و قرار شد از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، 50 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای متناسب سازی حقوق این گروه از بازنشستگان تأمین شود.

وی گفت: البته تصویب مرحله دوم لایحه بودجه امسال به اردیبهشت کشیده شد ولی ظرف چند روز گذشته به تمامی دستگاه‌های اجرایی اعلام کردیم تا جداول متناسب  سازی‌ها را تهیه کنند. معاون رئیس جمهوری گفت: دستورالعمل محاسبه، اصلاح و پرداخت احکام متناسب سازی شده نیز در دست تدوین است و بزودی پرداخت ها آغاز می شود.

وی تأکید کرد: بعد از اعمال اصلاحات در احکام متناسب سازی، حقوق آنها از ابتدای امسال مورد ارزیابی و همسان سازی قرار می  گیرد و قطعاً معوقات ماه های اخیر نیز پرداخت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: