نتایج قرعه‌ کشی خودروهای وارداتی اعلام شد

جزئیات تاریخ اعلام نتایج قرعه‌ کشی خودروهای وارداتی مرداد ۱۴۰۳ مشخص شد.

کدخبر : 19894
سایت سرگرمی روز :

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، مهدی تقدسی، از اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی در روز شنبه، ۶ مردادماه خبر داد. او افزود که نتایج قرعه‌کشی که روز گذشته انجام شده، از طریق وب‌سایت سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به آدرس (saleauto.ir) منتشر خواهد شد.

تقدسی همچنین درباره وضعیت پول‌های بلوکه شده توضیح داد که فرآیند آزادسازی حساب‌های بلوکه شده که معادل ۵۰۰ هزار تومان بود، از روز گذشته آغاز شده و بانک‌ها در حال انجام اقدامات لازم در این خصوص هستند.

طبق گزارش‌های موجود، دور جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز سه‌شنبه، ۱۹ تیرماه با عرضه ۳۶ مدل خودرو برای مرحله اول متقاضیان آغاز شد و تا ۲۴ تیرماه ادامه یافت. نتایج این ثبت‌نام روز شنبه آینده، ۶ مردادماه، اعلام خواهد شد.

همچنین، نوع خودروهای ثبت‌نامی برای عرضه اسفندماه گذشته نیز در این دوره مشخص خواهد شد. در این عرضه، ۳۶ مدل خودرو ارائه شد که از این تعداد، ۱۸ خودرو با قیمت قطعی و ۱۸ خودرو با قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی به مشتریان عرضه می‌شود و متقاضیان قادر بودند از میان پنج مدل خودرو انتخاب کنند.

ورود خودروهای وارداتی به کشور، تقریبا از سال ۱۳۹۷ به کشور و پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا و خروج این کشور از برجام، ممنوع شد. گرچه بعد از این سال، بارها واردات مجدد خودرو به موضوعی داغ تبدیل شد اما هیچگاه به مرحله اجرا در نیامد.

بعد از مدت‌ها کشمکش، سرانجام قانون واردات خودرو در تاریخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به دولت ابلاغ شد. این قانون مدت اعتباری ۵ ساله دارد.

قانون واردات خودرو، برای اجرایی شدن به دولت رفت تا آیین‌نامه‌ای درباره چگونگی و جزئیات آن تدوین شود. این آیین‌نامه، چندین ماه بین بخش‌ها و کمیسیون‌های مختلف چرخید تا بعد از چندین بار بدقولی، بالاخره در روز ۳ شهریور ۱۴۰۱، توسط هیات وزیران تصویب و به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

داستان عرضه خودروهای وارداتی دیگر به کلافی پیچیده تبدیل شده بود که مدام در باز شدنش شک و شبهه ایجاد می‌شد. روزی معرفی شرکت‌های واجد شرایط به تعویق می‌افتاد و روز دیگر درباره تعرفه‌ واردات، اعدادی ضد و نقیض منتشر می‌شد.

بالاخره در نخستین روزهای زمستان ۱۴۰۱، اولین محموله خودروهای خارجی وارد بنادر کشور شد اما هنوز چگونگی عرضه این ماشین‌ها مشخص نبود. ابتدا قرار بود این خودروها تنها در بورس کالا عرضه شوند اما ناگهان وزارت صمت تصمیم گرفت تا خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. این وزارتخانه جزئیات این عرضه‌ها را در بخشنامه‌ای اعلام کرد.

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای خارجی را آغاز کرد.

این طرح از روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ آغاز شده و تا پایان روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ادامه خواهد داشت.

متقاضیان برای افتتاح حساب وکالتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ تا ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۳ تیرماه فرصت دارند.

حساب وکالتی تنها باید در یکی از شعب بانک‌های واجد شرایطی که از پیش اعلام شده‌اند، افتتاح شود.

متقاضیان سامانه یکپارچه که در اسفند ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده و اولویت دارند، فقط در این مرحله اولویت آن‌ها حفظ می‌شود و در صورت عدم انتخاب ۵ اولویت،از سامانه حذف شده و در مراحل بعدی باید مانند سایر متقاضیان بر اساس شرایط آتی ثبت‌نام کنند.

قیمت‌های قطعی، قیمت قطعی در مبادی ورودی است و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… به قیمت‌های فوق اضافه می‌شود.

قیمت‌های علی‌الحساب اعلام شده ، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و… در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. واردکنندگان می‌توانند پس از فراخوان اولیه و با دریافت ۵۰ درصد قیمت علی‌الحساب با متقاضی قرارداد امضا کنند.

قیمت قطعی خودروها پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.

عدم واریز وجه در هر یکی از مراحل پس حداکثر ۵ روز بعد از فراخوان‌ها به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت‌بندی خودرو وارداتی انتخابی حذف می‌شود.

تمام واردکنندگان شرکت‌های واردکننده باید مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نسبت به تحویل خودرو و دریافت وجه از مشتریان اقدام کند و در صورت تاخیر در تحویل و… قراردادهای مذکور مشمول جرایم مندرج در آیین نامه فوق خواهد شد.

با وکالتی کردن حساب و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه، هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.

اطلاعات متقاضیان مرتبط با این طرح بنابر ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر آیدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: