واردات خودرو | خودرو وارداتی | ثبتنام واردات خودرو

خبر مهم مجلس از واردات خودرو | دریافت گواهی اسقاطی برای واردات خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه بحث واردات خودرو در حال حاضر عملاً بلاتکلیف مانده است، گفت: واردات خودرو باید انجام شود تا بازار را از وضعیت آشفته خارج کند. وی بارها تأکید کرده است که بسیار خلاف شأن و کرامت مردم است که برای خرید خودرو مجبور باشند صف بکشند و منتظر بمانند که آیا سامانه خرید خودرو باز خواهد شد یا خیر.

کدخبر : 20259
سایت سرگرمی روز :

فتح‌الله توسلی در خصوص مسئله واردات خودرو، اظهار داشت که در این زمینه دو دیدگاه مطرح است: دسته‌ای معتقدند که با توجه به وجود دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو در کشور و اشتغال ده‌ها هزار نفر در آنها، نباید با واردات خودرو، این صنعت را تضعیف کرد. در مقابل، ضرورت واردات خودرو برای خارج کردن بازار از وضعیت التهاب‌آمیز کنونی مطرح است.

وی ادامه داد:  اما دیدگاه دوم معتقد است کارخانه ها کار خودشان را انجام دهند اما بازار باید رقابتی باشد چراکه اگر رقابتی وجود نداشته باشد، این دو خودروساز ایرانی هر طور که می خواهند با مصرف کننده رفتار خواهند کرد و مصرف کننده چاره ای ندارد جز اینکه از آنها خرید کند.

آقای توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کیفیت خودروهای ساخت داخل، اظهار داشت: کیفیت خودروهای داخلی پایین بوده و بهترین خودرو هم بعد از مدت کوتاهی دچار مشکل می شود و بحث ایمنی، مصرف سوخت و راحتی مسافر و راننده در برخی از خودروهای ایرانی دیده نمی شود.

اما در دنیا، خودروسازهای بزرگی که وجود دارند به دلیل اینکه به مصرف کننده اهمیت می‌دهند و استانداردهای بین المللی را رعایت می کنند، موظف هستند کیفیت خودرو را ارتقاء دهند. به عنوان نمونه خودروسازی «تویوتا» چند سال پیش چند هزار خودرو را به دلیل مشکل فنی کوچکی که داشت، از سراسر دنیا جمع آوری کرد.

وی با تاکید بر اینکه بحث واردات خودرو ضرورت است، گفت: واردات خودرو باید انجام شود تا بازار را از التهاب خارج کند من بارها تاکید کردم که خلاف عزت مردم است که برای خرید خودرو صف بکشند و منتظر بمانند که آیا سامانه خرید خودرو باز می شود یا نه. مجلس، قانون واردات خودرو را تصویب کرد و دولت سیزدهم هم اجازه داد،  اما نمی دانیم چرا موانعی در برابر این قانون گذاشته شده که عملا بحث واردات خودرو را قفل کرده است!

آقای توسلی در پایان خاطرنشان کرد: عوارض گمرکی واردات خودرو بسیار بالا است زیرا همانطور که گفتم، دیدگاه اول معتقد است اگر واردات خودرو به راحتی انجام شود، صنایع داخلی دچار مشکل می شوند بنابراین دولت می خواهد هم خودش سودی از گمرک ببرد و هم خودروسازان را به سود برساند.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: متقاضیان واردات خودرو دست دوم، برای شماره‌گذاری خودرو می‌توانند گواهی اسقاط را از سامانه ستاد نوسازی ناوگان خریداری کنند و نیازی به خرید خودرو فرسوده نیست.

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در خصوص آیین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم، گفت: برای واردات خودرو به داشتن خودرو فرسوده و یا اینکه خودرو فرسوده به نام خود واردکننده باشد تا در هنگام شماره گذاری، خودرو فرسوده را اسقاط و عوارض را به ستاد نوسازی ناوگان ارائه کند، نیازی نیست.

وی با بیان اینکه در آیین نامه هم قید شده که نیازی به خودرو فرسوده نیست، افزود: متقاضی در مرحله ترخیص و زمانی که به شماره گذاری خودرو نیاز دارد، باید به سامانه ستاد نوسازی مراجعه و در آنجا گواهی اسقاط را با مبلغ ۳۵ میلیون تومان خریداری کند (این مبلغ توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شده است) و بعد از آن می‌تواند مجوز شماره گذاری را دریافت و خودرو را ترخیص کند.

سالاریه درباره تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز گفت: در ترخیص خودرو ۲ تا هفت گواهی اسقاط نیاز است و این تعداد به نوع خودرو و رتبه انرژی بستگی دارد. این مورد در آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو کاملا مشخص شده و متقاضیان می‌توانند بر اساس آن گواهی اسقاط را خریداری و خودروی مورد نظر را شماره گذاری کنند.

وی ادامه‌ داد: خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی کامل مشمول تخفیف در ارائه گواهی اسقاط خواهند شد و متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده و خودرو با آلایندگی کمتر وارد و عوارض کمتری برای شماره گذاری پرداخت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: